هشدار، علائم افسردگی در نوجوانان را جدی بگیرید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر اخیرا در رفتار‌های فرزند نوجوان خود شاهد تغییراتی بوده‌اید و نگران سلامت روانی فرزندتان هستید در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا درباره افسردگی در نوجوانان بیشتر بدانید:
علائم افسردگی در نوجوانان

ابتلای به افسردگی در هر سنی می‌تواند عواقب بسیار جدی برای زندگی اجتماعی و شخصی فرد داشته باشد، اما در بعضی گروه‌ها این اختلال روانی می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی‌تر و طولانی مدت‌تری داشته باشد، نوجوانان یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در برابر اختلالاتی مانند اضطراب و افسردگی هستند، اگر فرزند نوجوانی دارید و نگران ابتلای او به افسردگی نوجوانی هستید بسیار مهم است که تمام توان خود را برای کمک و حمایت از فرزند نوجوان‌تان به کار ببندید و علائم افسردگی در نوجوانان را بشناسید. در ادامه مقاله با دلتامگ همراه باشید تا بیشتر درباره افسردگی نوجوانان بدانید:

علائم افسردگی در نوجوانان

نوجوانان در سنی هستند که باید هویت خود را شکل بدهند، جایگاه اجتماعی خود را بشناسند، تصمیمات مهم بگیرند و برای تبدیل شدن به یک جوان سالم و با هویت منسجم تلاش کنند. به همین دلیل وضعیت تحصیلی و سلامت جسمی و روانی نوجوانان بسیار مهم است و بهتر است والدین علائم افسردگی در نوجوانان را بشناسند و در فرصت مناسب نوجوان را برای درمان نزد یک متخصص ببرند.

علائم ابتلا به افسردگی در نوجوانان

در نوجوانی به دلیل تغییرات هورمونی زیاد، بدخلق بودن، عصبی شدن، مقابله در برابر انتقاد و تحریک‌پذیری بالا طبیعی است و تقریبا در همه نوجوانان دیده می‌شود و نمی‌توان با مشاهده‌ این علائم نوجوان را افسرده بدانیم. مهم‌ترین علائم افسردگی در نوجوانان را در ادامه مطلب می‌خوانید:

  • تغییر در الگوی خواب و خوراک نوجوان
  • کند شدن حرکات و صحبت کردن
  • خستگی و انرژی بسیار پایین
  • لذت نبردن از فعالیت‌هایی که قبلا از آن‌ها لذت می‌برده است
  • عملکرد تحصیلی بد
  • اضطراب زیاد
  • تمرکز کم
  • گریه‌های بدون دلیل
  • انتقاد زیاد از خود
  • اعتماد به نفس پایین
  •  مصرف سیگار و مشروبات الکلی
  • دوری از خانواده و دوستان نزدیک و تمایل به انزوا

علائم افسردگی در نوجوانان

علائمی مانند مصرف سیگار و مشروبات و یا داشتن افکار خودکشی و خودزنی را معمولا والدین نمی‌توانند به راحتی تشخیص بدهند. علائم افسردگی در نوجوانان تنها توسط یک روانشناس قابل بررسی و درمان است.

عوامل ابتلا به افسردگی در نوجوانی

معمولا در ابتلای نوجوانان به افسردگی یک عامل مشخص وجود ندارد و عوامل بسیاری می‌توانند باعث ابتلا شوند که مهم‌ترین آن‌ها عوامل بیولوژیکی، محیطی و استعداد ژنتیکی و روانی نوجوان است.

نوجوانانی که در خانواده و والدین خود سابقه ابتلا به افسردگی وجود داشته باشد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند. نوجوانانی که در خانواده‌های پرتنش رشد کرده‌اند و شاهد طلاق والدین، دعوا، دوری عاطفی، اعتیاد و اختلالات روانی پدر و مادر بوده‌اند و حمایت عاطفی کافی دریافت نکرده‌اند نیز احتمال بیشتری برای ابتلا به این اختلال دارند، سابقه سواستفاده جنسی و جسمی در دوران کودکی در ابتلا به افسردگی تاثیر زیادی دارد و مشکلات هورمونی و جسمی مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید هم می‌توانند در شکل گیری علائم افسردگی در نوجوانان نقش داشته باشند. علائم افسردگی در نوجوانان

مطلب پیشنهادی:  این دفتر برنامه ریزی، به زندگی شما نظم می‌بخشد + ویدئو

نقش خانواده در درمان افسردگی نوجوانان

در این میان مهم‌ترین نقش را در درمان افسردگی نزدیکان و مخصوصا والدین نوجوان دارند، حمایت عاطفی خانواده بسیار مهم و حیاتی است. در ادامه چند راهکار به والدینی که فرزندانشان دچار افسردگی هستند ارائه می‌شود:

اولین قدم برای والدین تشخیص افسردگی در نوجوان است، اگر نوجوان شما چند نشانه از نشانه‌های ابتلا را داشته باشد، بهتر است هر چه سریع‌تر با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید.

وقتی علائم افسردگی در نوجوانان را در فرزندانتان مشاهده کردید تلاش کنید تا بدون قضاوت یا سرزنش نوجوان به صحبت‌های او گوش کنید و تلاش کنید تا حد امکان شرایط نوجوان را درک کنید.

به عنوان والدین همدل باشید و مشکلات و دغدغه‌های نوجوانتان را کوچک و بی‌اهمیت نپندارید و اگر نوجوان شما از صحبت کردن با شما فرار کرد یا از شما دوری کرد سعی کنید اعتماد او را با خوش‌رفتاری جلب کنید و برای او دوست قابل اعتمادی باشید.

سخن پایانی

نوجوانان نیاز به شرایط روحی خوب و باثباتی دارند تا بتوانند هویت خود را شکل داده و در آینده در جنبه‌های مختلف زندگی شخصی و اجتماعی خود به درستی ظاهر شوند. وظیفه والدین در قبال درک و حمایت از نوجوانان غیر قابل انکار و بسیار مهم است. اگر به مقالات روانشناسی علاقه دارید می‌توانید مقاله تفاوت اهمال کاری و تنبلی چیست را مطالعه کنید.

تعداد کلمات مطلب: 669

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

4 کاری که از شما خانمی باکلاس و شیک می‌سازد

رفتار خانم‌های باکلاس بسیار در جذابیت او تاثیر دارد.  خیلی از مردم فکر می‌کنند که برای با …