امتناع مرد از پرداخت مهریه چه عواقبی دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از حقوق مهم در ازدواج مهریه است که به‌محض عقد نکاح زن مالک آن شده و می‌تواند هر تصرفی را که می‌خواهد در آن انجام دهد. مرد نیز موظف به پرداخت مهریه هر زمان که زن مطالبه کند، است.
امتناع مرد از پرداخت مهریه

امتناع مرد از پرداخت مهریه یکی از مشکلاتی است که معمولاً زنان با آن هنگام طلاق مواجه می‌شوند و همواره به دنبال راه‌حلی برای مطالبه آن هستند. همراه دلتامگ باشید تا ببینیم پرداخت نکردن مهریه برای مردان چه عواقبی دارد.

با انواع مهریه آشنا شوید

در حالت کلی مهریه از نظر نوع دریافت به دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می‌شود.

مهریه عندالمطالبه

مهریه عندالمطالبه نوعی از مهریه است که هر زمانی که زوجه درخواست کند باید به وی پرداخت شود.

این نوع مهریه به معنای آن است که زن هر زمانی که درخواست کند، مرد به موظف به پرداخت مهریه است؛ بنابراین هر زمانی که زن درخواست مهریه داشته باشد و مرد آن را پرداخت نکند، ضمانت اجرای قانونی برای وی در نظر گرفته می‌شود.

مهریه عندالاستطاعه

مهریه عندالاستطاعه نوع دیگری از مهریه است که در قانون از آن نام‌برده‌شده است. در این مهریه هر زمان که مرد توان پرداخت و استطاعت لازم را داشته باشد، می‌تواند مهریه را به زن پرداخت کند.

در این صورت زن زمانی مهریه خودش را دریافت می‌کند که مرد ملک، پول یا… به‌غیراز مستثنیات دین داشته باشد. نکته مهم در این نوع مهریه آن است که زن باید این املاک را به دادگاه معرفی کرده و اثبات کند مرد چیزی برای پرداخت مهریه دارد.

با انواع مهریه آشنا شوید

عواقب امتناع مرد از پرداخت مهریه

درصورتی‌که مرد توان پرداخت مهریه زن را دارد و از پرداخت مهریه امتناع می‌ورزد، زن می‌تواند درخواست توقیف اموال مرد برای پرداخت مهریه را بدهد. دادگاه بعد از دریافت این درخواست، لیست اموال منقول و غیرمنقول مرد را بررسی کرده و میزان مهریه را از روی اموال برای زن تعیین می‌کند.

طبق قانون در حال حاضر امتناع مرد از پرداخت مهریه تا سقف 110 سکه طلا دارای ضمانت اجرای کیفری است؛ بنابراین اینکه میزان مهریه زن چقدر است، در این موضوع دارای اهمیت است.

طبق قانون ایران تا 110 سکه مشمول جرم امتناع مرد از پرداخت مهریه می‌شود؛ اما بیشتر از این مقدار، امتناع مرد از پرداخت مهریه ضمانت اجرای کیفری ندارد؛ لذا اگر مهریه خانم 110 سکه باشد، می‌تواند مرد را به جرم امتناع مرد از پرداخت مهریه تحت تعقیب کیفری قرار داده و حکم بازداشت وی را بگیرد.

مطلب پیشنهادی:  پول معامله ملکی خود را تضمین کنید

البته لازم به ذکر است که مرد تا 10 روز بعد از قطعی‌شدن حکم زن در دادگاه، می‌تواند دادخواست اعسار و ناتوانی از پرداخت مهریه را به دادگاه ارائه کند. در این صورت دادگاه به درخواست رسیدگی کرده و پرداخت مهریه را برای مرد قسط‌بندی می‌کند.

عواقب امتناع مرد از پرداخت مهریه

در این شرایط، اگر مرد باز هم از پرداخت اقساط مهریه خودداری کند، قسط‌بندی شدن مهریه منتفی می‌شود و مرد باید یکجا مهریه را بدهد.

البته لغو قرار جلب مهریه در صورت صدور حکم اعسار موقتی است و اگر مرد از پرداخت اقساط مهریه اجتناب کند، زن می‌تواند دوباره برای او حکم جلب بگیرد. حکم جلب مهریه فقط تا 110 سکه قابل‌اجرا است و این حکم توسط دادگاه صادر می‌شود؛ بنابراین درصورتی‌که مبلغ مهریه بیشتر از این مقدار باشد یا اینکه حکم توسط مراکز ثبت و … صادر شده باشد، قرار جلب توسط نهادهای قانونی قابل‌اجرا نخواهد بود.

تعیین مهریه در عقد دائم و صیغه

شرایط تعیین مهریه در عقد دائم و موقت متفاوت است. به این صورت که تعیین مهریه در عقد دائم الزامی نبوده؛ اما در عقد موقت اگر در ابتدا مهریه تعیین نشود، عقد باطل خواهد شد.

در عقد دائم زوجین می‌توانند هنگام انعقاد عقد مهریه تعیین نکنند و پس از آن اقدام به تعیین مهریه نمایند. همان‌طور که بیان شد مهریه در عقد دائم و صیغه، می‌تواند هر چیزی باشد و الزامی برای سکه بودن آن وجود ندارد.

تعداد کلمات مطلب: 585

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا قولنامه دستی بدون شاهد اعتبار دارد؟

قولنامه دستی بدون شاهد نوعی قرارداد کتبی است که بین دو یا چند نفر برای انجام معامله یا توا…