قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟ 3 نکته مهم در امضای قرارداد!

0
7
زمان مطالعه: 6 دقیقه
افراد برای اینکه بتوانند تعامل بهتری در ساخت و ساز های شراکتی داشته باشند اقدام به امضای قراردادی می‌کنند که آن را در اصطلاح قرارداد مشارکت در ساخت می‌نامند. افراد در خصوص جزئیات قرارداد در ابتدا به توافقات کامل دست پیدا می‌کنند و همین عامل باعث می‌شود تا اختلافی در آینده ایجاد نشود و حقی از طرفین ضایع نگردد.
: قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟ 3 نکته مهم پیش از امضای قرارداد

در صورتی که یک ملک قدیمی و یا کلنگی در اختیار داشته باشید و بخواهید برای آن سرمایه‌گذار جذب کرده و آن را از نو بسازید به طور قطع لازم است با اجزای مختلف به قرارداد مشارکت در ساخت آشنایی داشته و سپس برای این مهم اقدامات لازم را به انجام برسانید. در قرارداد مذکور به طور معمول فردی که خانه قدیمی را در اختیار دارد و سرمایه‌گذار قراردادی به امضا می‌رسد و تعهدات دو نفر در آن ذکر می‌گردد تا از این بابت مشکلی پدیدار نشود. در صورتی که اطلاعات حقوقی لازم در این خصوص را نداشته باشید ممکن است بر اثر امضای قرارداد مشکلات عدیده‌ای برای شما از نظر حقوقی ایجاد شود. در این مقاله سعی داریم قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟ ۳ نکته مهم پیش از امضای قرارداد مشارکت در ساخت را بیان نماییم.

منظور از قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

روال کار اینگونه است که آن دسته از افرادی که دارای بناهای قدیمی و کلنگی هستند به سراغ بساز و بفروش‌ها رفته و ساخت و ساز و احداث بنای جدید را به آنها واگذار می‌کنند و در پایان سهم خود را از ملک مورد نظر تصاحب می‌نمایند. حتماً شما نیز در بین اطرافیان خود با افرادی روبرو شده‌اید که زمین یا ملک قدیمی را در اختیار دارند و تصمیم می‌گیرند سرمایه‌گذار جلب نموده و ملک جدیدی که معمولاً آپارتمان است را در آن احداث میکنند در پایان کار چند واحد از آپارتمان مورد نظر را در اختیار می‌گیرند.

این افراد برای اینکه بتوانند تعامل بهتری با یکدیگر داشته باشند اقدام به امضای قراردادی می‌کنند که آن را در اصطلاح قرارداد مشارکت در ساخت می‌نامند. افراد در خصوص جزئیات قرارداد در ابتدا به توافقات کامل دست پیدا می‌کنند و همین عامل باعث می‌شود تا اختلافی در آینده ایجاد نشود و حقی از طرفین ضایع نگردد. در چنین قراردادهایی معمولا اینطور است که فرد سرمایه‌گذار ملک قدیمی را در اختیار گرفته و با هزینه‌های شخصی خود آپارتمان مجلل و جدیدی در آن احداث می‌نماید.

در ابتدا مشخص می‌شود که هر یک از طرفین قرارداد در پایان کار چه میزان از ملک را در اختیار می‌گیرند و تعهدات صورت گرفته را در متن قرار داد قید می‌کنند تا اختلافات عدیده‌ای در این خصوص در پایان کار ایجاد نشود. در واقع همه چیز در چنین معاملاتی به توافقات صورت گرفته بین دو طرف یعنی دارنده زمین یا ملک قدیمی و سرمایه‌گذار بستگی خواهد داشت. انبار لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که فرد سازنده ملک جدید و فردی که زمین قدیمی را در اختیار دارد در آپارتمان با یکدیگر شراکت دارند. به همین منظور بهتر است از یک فرد باتجربه در این مورد استفاده کنید پس اگر در تهران زندگی می کنید بهترین وکلای ملکی صفر تا صد نوشتن و تنظیم متن قرارداد مشارکت در ساخت را می دانند لذا با مراجعه به بهترین وکیل ملکی در تهران می توانید به بهترین نحو تمامی کار های اداری خود را به صورت قانونی انجام داده و از کلاهبرداری ملکی نیز جلوگیری کنید.

منظور از قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

معایب امضای قرارداد مشارکت در ساخت

امکان کلاهبرداری در قراردادهای مشارکت در ساخت بسیار بالا است و ممکن است شما با فرد سرمایه‌گذار به گونه‌ای تعامل داشته باشید که در نهایت متوجه شوید که حقی از شما ضایع شده و از شما به اصطلاح کلاهبرداری گردیده است. معنای کلاهبرداری این است که فرد کلاهبردار می‌کوشد با استفاده از روش‌های فریبکارانه و متقلبانه به اموال شخصی شما دسترسی پیدا کرده و آنها را تصاحب نماید. برای جلوگیری از این کار لازم است در ابتدا تحقیقات جامعی را در خصوص سرمایه‌گذار انجام دهید.

یکی دیگر از موضوعاتی که باید در اینجا به آن متذکر شویم این است که هنوز قوانین و مقررات خاصی در خصوص قراردادهای مشارکت در ساخت به تصویب نرسیده است و ممکن است شما در تقسیم بندی ملک جدید با سرمایه‌گذار مورد نظرتان به اختلافات جدی بر بخورید. البته باید به این نکته توجه کنید که قیمت زمین و موقعیت آن نقش تعیین کننده‌ای در تقسیم بندی آپارتمان جدید خواهد داشت اما به هر حال لازم است پیش از هرگونه اقدام در این باره با بهترین وکیل ملکی در کرج مشورت داشته باشید.

از سوی دیگر شما می‌توانید از وکیل مورد نظرتان درباره قرارداد مشارکت در ساخت و قوانینی که در این خصوص وجود دارد مشورت دریافت کنید تا از این بابت مشکلی پدیدار نشود و کلاهبرداری دامنگیر شما نگردد. در بسیاری از موارد تعهدات پیش‌بینی نشده از سوی طرفین باعث بروز چنین اختلافاتی می‌شود حال آنکه اگر با یک وکیل پیش بروید و بتوانید پیش از امضای قرارداد نظر او را نیز در متن بگنجانید از بروز چنین اختلافاتی در آینده به میزان قابل توجهی جلوگیری خواهد شد.

۳ نکته مهم پیش از امضای قرارداد مشارکت در ساخت

قبل از اینکه اقدام به امضای قرارداد مشارکت در ساخت کنید لازم است اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید تا از بروز مشکلاتی که در بالا و آنها اشاره نمودیم جلوگیری شود. به عنوان نخستین نکته از ۳ نکته مهم پیش از امضای قرار داد مشارکت در ساخت باید به این مسئله دقت داشته باشید که مجوزهای لازم مربوط به ملک می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در همکاری شما داشته باشد بنابراین در ابتدا باید برای مجوز ها اقدام نموده و سپس از سند ملک قدیمی و یا زمین مورد نظر استعلام بگیرید. دقت داشته باشید که در برخی از موارد شهرداری اجازه ساخت به ملک را نخواهد داد.

مطلب پیشنهادی:  همه چیز درباره تهاتر ملک

استعلام گرفتن از سند ملک قدیمی باعث می‌شود تا شما درک کامل‌تری در خصوص مسائل حقوقی داشته باشید و بتوانید طبق قوانین و مقررات به پیش بروید تا در آینده دچار عواقب جدی نشوید. از سوی دیگر توجه کنید که ساخت و ساز بدون مجوز از نظر قانونی جرم محسوب می‌شود و می‌تواند همکاری شما را با اختلافات جدی همراه نماید. در واقع پیش از اینکه امضای قرارداد صورت بگیرد باید به کمک وکیل تکلیف مجوزهای مربوطه را به طور کامل مشخص نمایید.

نکته مهم دیگری که لازم است به آن اشاره داشته باشیم کسب اطلاع در خصوص سوابق شخص سرمایه‌گذاری است که قصد همکاری برای مشارکت در ساخت با او را دارید. لازم است با افراد مطلع در خصوص ساخت و ساز درباره سوابق شخص سرمایه‌گذار مشورت کرده و درباره او تحقیقات جامعی را انجام دهید تا از این بابت با اطمینان وارد کار شده و در نهایت بتوانید همکاری و تعامل موثری را شکل دهید. اگر سرمایه‌گذار مورد نظر حسن فعالیت و رفتار حرفه‌ای مناسبی نداشت باید قید همکاری با او را بزنید.

به هر حال پس از اینکه درباره سوابق کاری سرمایه‌گذار مورد نظرتان به جمع بندی‌های نهایی رسیدید لازم است قرارداد سفت و محکمی را با او به امضا برسانید در تنظیم چنین قراردادی مشورت با وکیل متخصص در زمینه دعاوی ملکی الزامی به نظر می‌رسد چرا که این وکیل می‌تواند با تکیه بر دانش حقوقی و تجربیات خود جلوی بروز بسیاری از مشکلات و اختلافات در آینده را بگیرد. خسارت‌های مالی بسیاری در صورت بدعهدی فرد سرمایه‌گذار به شما تحمیل خواهد شد پس لازم است این نکته را جدی بگیرید.

۳ نکته مهم پیش از امضای قرارداد مشارکت در ساخت

به عنوان نکته سوم لازم است به این مسئله تاکید کنیم که باید از سرمایه‌گذار مورد نظر ضمانت اجرایی دریافت شود به طوری که او نتواند کار را نصفه باقی بگذارد و دست از کار بردارد. برای مثال لازم است زمان مشخصی برای پایان یافتن قرارداد مشارکت در ساخت تعیین گردد و اگر فرد بساز و بفروش نتوانست در این مدت انتظارات شما را برای ساخت آپارتمان جدید برآورده کند خسارت‌هایی به شما پرداخت نماید.

چرا مشارکت در ساخت؟

در قسمت‌های قبل تلاش کردیم تا معایب قرارداد مشارکت در ساخت را بیان نماییم تا با دید جامعتری در این مسیر قدم بردارید اما لازم است در اینجا تا حدودی در خصوص مزایای امضای چنین قراردادی نیز بگوییم. اگر شما ملک قدیمی و یا زمینی را در اختیار داشته باشید به طور قطع نیاز به سرمایه کافی برای ساخت و ساز در آن دارید اما در شرایطی ممکن است که شما این سرمایه را در اختیار نداشته باشید در چنین شرایطی بهترین کار این است که با یک سرمایه‌گذار متخصص همراه شوید.

می‌توان گفت که بزرگترین مزایای قرار دارد مشارکت در ساخت این است که شما می‌توانید بدون سرمایه اولیه و تنها با استفاده از زمین و یا ملک قدیمی خود صاحب چند واحد آپارتمان جدید شوید. امروزه تعداد زمین‌هایی که در موقعیت بسیار خوب از شهر قرار داشته باشند کم است. همین مسئله سرمایه‌گذاران زیادی را جلب می‌کند تا با دارندگان و مالکان این زمین‌ها وارد معامله شده و در نهایت قراردادی را به امضا برسانند تا هر دو طرف بتوانند طی این قرارداد سود قابل توجهی را ببرند.

چرا مشارکت در ساخت؟

کلام آخر

امیدواریم از مطالعه مقاله قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟ بتوانید بسیاری از ضعف‌های حقوقی خود در خصوص قراردادهای مشارکت در ساخت را برطرف نموده و سپس با مشورت گرفتن از یک وکیل گام بلندی را به سمت موفقیت و سود مالی بردارید. دقت داشته باشید که امضای چنین قراردادهایی می‌تواند در صورت عدم توجه به قوانین، خسارت‌های مالی بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد بنابراین مشورت گرفتن از یک وکیل مجرب می‌تواند کارساز باشد. نظر و تجربه خود درباره قراردادهای مشارکت در ساخت را با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…