ماست خانگی با شیر پاستوریزه بهتر است یا محلی؟ + ویدئو

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای تهیه یک ماست خوشمزه و بدون مواد نگهدارنده هر طرز تهیه‌ای که تا امروز بلد بد

ماست جزو آن دسته از لبنیاتی است که بسیاری از افراد علاقه دارند آن را در خانه درست کنند؛ طرز تهیه ماست خانگی بسیار راحت است و شاید شما نحوه درست کردن آن را هم در خانه امتحان کرده باشید؛ اما برای تهیه یک ماست چکیده نیاز است که به یک‌سری از نکات توجه داشته باشید؛ برای مثال بسیاری از افراد حین درست کردن ماست با یک‌سری از سوالات مواجه می‌شوند؛ برای مثال دمای مایه زدن ماست باید چقدر باشد؟ ماست چقدر باید زیر پتو باشد یا اینکه چرا ماست من نبسته؟ برای پاسخ به تمام سوالات تا پایان مطلب با دلتامگ همراه باشید.

طرز تهیه ماست با شیر پاستوریزه

برای تهیه ماست با شیر پاستوریزه در ابتدا لازم است که شیر را به خوبی بجوشانید؛ برای این منظور شیر را در قابلمه بریزید، ترجیحا بهتر است که از قابلمه روحی و یا استیل استفاده کنید تا شیر تغییر رنگ ندهد؛ توجه داشته باشید که حجم قابلمه از مقدار شیر بیشتر باشد تا هنگام جوشیدن شیر داخل آن سر نرود.

طرز تهیه ماست خانگی پرچرب

مرحله اول طرز تهیه ماست خانگی

در این مرحله حین جوشیدن شیر با یک کفگیر چوبی به طور مداوم آن را هم بزنید تا شیر ته نگیرد؛ بعد از آنکه شیر به جوش آمد لازم است تا 20 دقیقه به آن زمان بدهید تا با شعله کم بجوشد؛ در این مرحله نیاز به هم زدن نیست و می‌توانید برای جلوگیری از سر رفتن شیر، روی قابلمه یک قاشق چوبی قرار دهید.

مرحله سوم

برای تهیه ماست خانگی با توجه به غلظت شیر، هر چقدر که اجازه دهید بجوشد در نهایت ماست بهتری خواهید داشت؛ بعد از 20 دقیقه شعله گاز را خاموش کنید؛ در این مرحله از تهیه ماست در خانه، اگر می‌خواهید ماست را در همان قابلمه که شیر جوشیده درست کنید اجازه دهید تا خنک شود در غیر این صورت شیر داغ را به ظرف مورد نظر منتقل کنید تا خنک شود.

مرحله چهارم طرز تهیه ماست خانگی

در این مرحله از طرز تهیه ماست در خانه، شیر را در ظرف مورد نظر بریزید بهتر است از ظرف شیشه‌ای یا گلی استفاده کنید؛ برای هر یک لیتر شیر نیاز به یک قاشق ماست دارید؛ برای تهیه ماست چکیده بهتر است از ماست سفت و پرچرب استفاده کنید؛ ما در این مرحله به دو قاشق ماست نیاز داریم که با دو قاشق شیر مخلوط کردیم تا کمی رقیق شود.

مطلب پیشنهادی:  شیر برنج دارچینی، دسری خوشمزه برای تمام سلیقه‌ها

مرحله پایانی طرز تهیه ماست

برای طعم بهتر ماست لازم است که کمی نمک به آن زده سپس آن را به مایه شیر اضافه کنید؛ دمای شیر در نتیجه نهایی ماست بسیار مهم است؛ بهترین زمان برای اضافه کردن مایه به شیر بین 27 تا 28 درجه است؛ اگر در خانه دماسنج ندارید می‌توانید انگشت کوچک خود را در شیر فرو کنید؛ اگر انگشت شما نسوخت و فقط گرمای شیر را حس کرد، زمان مناسب برای اضافه کردن مایه است.

مایه را از کنار ظرف به شیر اضافه کنید و کمی هم بزنید؛ در نهایت ظرف را با یک پارچه زخیم و یا پتو بپیچید و اجازه دهید 5 الی 6 ساعت در محیط آشپزخانه بماند و بعد از آن بدون هم زدن به یخچال منتقل کنید؛ برای تهیه ماست ترش لازم است که شیر را بیشتر از شش ساعت در محیط یخچال قرار دهید.

طرز تهیه ماست خانگی

طرز تهیه ماست خانگی با شیر محلی

بسیاری از افراد دوست دارند که هیچگونه مواد افزودنی درون ماست آن‌ها نباشد؛ به همین دلیل از شیر محلی به عنوان مایه ماست استفاده می‌کنند که بالطبع طعم ماست را بسیار دلپذیرتر می‌کند.

برای تهیه ماست سنتی، برای هر لیتر شیر به دو قاشق ماست نیاز داریم؛ اگر به ماست ترش علاقه دارید لازم است که مایه ماست را در مدت زمان بیشتری بیرون از یخچال قرار دهید؛ در نهایت مانند مراحل بالا طرز تهیه ماست را انجام دهید؛ در نهایت ماست را بعد از 6 تا 8 ساعت بدون تکان دادن ظرف آن را به یخچال منتقل کنید. در صورتی که دوست دارید با طرز تهیه خامه قنادی در خانه آشنا شوید، این مطلب را مطالعه کنید.

سخن آخر

اگر دوست دارید ماست شما سفت باشد بهتر از بعد از منتقل کردن آن به یخچال حداقل تا دو روز از آن استفاده نکنید؛ برای طرز تهیه ماست موسیر هم می‎‌توانید بعد از آماده شدن ماست موسیرها را رنده زنده و به خوبی با ماست مخلوط کنید؛ این ترکیب را می‌توانید به مدت دو هفته در یخچال نگهدارید و از آن استفاده کنید.

تعداد کلمات مطلب: 731

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

با این دسر بهاری، مهمانی‌های خود را لاکچری برگزار کنید

دسره جزو خوراکی‌های محبوب در تمام دنیا به شمار می‌آیند که تنوع بسیار زیادی دارند؛ از میان …