شرایط زندانی نشدن مرد در مهریه زیر ۱۱۰ سکه

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از حقوق مهمی که با ازدواج به زن می‌رسد مهریه است. به محض عقد نکاح زن مالک مهریه شده و مرد موظف به پرداخت آن خواهد بود.
زندانی نشدن مرد در مهریه

شرایط زندانی نشدن مرد در مهریه زیر 110 سکه یکی از سؤالات مهمی است که بسیار از افراد از ما می‌پرسند. قوانین مهریه، طی چند سال اخیر تغییراتی داشته است و بر نحوه و شرایط پرداخت آن تأثیرگذار نیز بوده است. عدم پرداخت مهریه، مطلقاً جرم محسوب نمی‌شود و نمی‌توان فقط به دلیل نپرداختن مهریه از طرف مرد، علیه او طرح دعوا کیفری نمود. همراه دلتامگ باشید.

مهریه از نظر شرایط استطاعت

مهریه را اگر بخواهیم بر اساس استطاعت مرد بررسی کنیم به دودسته مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم کنیم. تعیین این دو مهریه می‌تواند به‌صورت توافقی صورت گیرد و در زمان ثبت ازدواج در محضر یکی از این دو مهریه را باید انتخاب کرد.

شرایط پرداخت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه با یکدیگر متفاوت است که در این زمینه زوجین بهتر است به توافق کلی برسند.

مهریه عندالمطالبه

مهریه عندالمطالبه به مهریه‌ای گفته می‌شود که زن هر زمان که مهریه خود را مطالبه کند، مرد باید اقدام به پرداخت آن کند. در واقع در این نوع مهریه زن به‌محض عقد نکاح نیز اگر درخواست مهریه کند، مرد باید آن را پرداخت کند.

زمانی که زن اقدام به مطالبه مهریه می‌کند، مرد باید در دادگاه عدم توانایی مالی خود در پرداخت مهریه را ثابت کند. در این صورت مرد می‌تواند درخواست اعسار دهد و با پذیرش آن توسط دادگاه، پرداخت مهریه برای زوج به‌صورت قسط‌بندی می‌شود.

مهریه عندالاستطاعه

در مهریه عندالمطالبه شرایط و اوضاع مالی مرد مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع پرداخت این نوع مهریه باتوجه‌به توانایی و استطاعت مالی زوج صورت می‌گیرد.

زن در این نوع از مهریه باید بتواند توانایی و تمکن مرد را برای دادگاه اثبات کند. به بیان دیگر اگر زن می‌خواهد اقدام به دریافت مهریه عندالاستطاعه کند، باید در دادگاه مالی از مرد را معرفی کند.

مطلب پیشنهادی:  در پیش خرید آپارتمان این نکات را فراموش نکنید!

باتوجه‌به قانون جدید مهریه امکان اخذ حکم جلب زوجه تا 110سکه وجود دارد. در واقع تا 110سکه مهریه به‌صورت عندالمطالبه است و بیشتر از آن باتوجه‌به توانایی و تمکن مالی مرد به شکل عندالاستطاعه است.

در واقع شرایط زندانی نشدن مرد در مهریه زیر 110سکه دارای قوانین جداگانه‌ای است و طبق این قانون زن می‌تواند درصورتی‌که دارای مهریه تا 110 سکه است، حکم جلب همسرش را بگیرد.

مهریه عندالاستطاعه

شرایط زندانی نشدن مرد در مهریه زیر 110 سکه

باتوجه‌به مطالبی که بیان شد باید بدانید که مهریه به هر میزان که توسط زوجین تعیین شده باشد، صرفاً تا میزان 110 سکه برای مرد ضمانت اجرای کیفری دارد.

دررابطه‌با زندانی نشدن مرد در مهریه مقدار مهریه چندان اهمیتی نداشته؛ اما اگر مرد بنا به هر دلیلی نتواند مهریه خودش را تا 110 سکه پرداخت کند، زن به‌راحتی می‌تواند حکم جلب او را گرفته و در نهایت مجازات حبس برای زوج در نظر گرفته می‌شود.

شرایط زندانی نشدن مرد در مهریه زیر 110 سکه

شرایط زندانی نشده مرد در مهریه زیر 110 سکه منوط به پرداخت کامل آن است. در واقع مرد می‌تواند به‌صورت یک جا، میزان مهریه تعیین شده را بپردازد یا به‌صورت قسط‌بندی، اقدام به این کار نماید.

در شرایطی که معسر بودن مرد (اثبات ناتوانی در پرداخت مهریه) ثابت شود، میزان 110 سکه نیز مانعی برای زندان رفتن او می‌شود. در این صورت، دادگاه با بررسی شرایط مالی مرد، حکم به پرداخت مهریه به‌صورت اقساطی و این موضوع را دلیلی برای زندانی نشدن مرد در مهریه نمی‌داند.

تعداد کلمات مطلب: 528

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

سریع ترین راه طلاق از طرف زن در سال ۱۴۰۳

سریع ترین راه طلاق از طرف زن از جمله موضوعاتی است که بسیار از ما پرسیده می‌شود. دراین‌رابط…