این کاغذ عجیب بحران کم‌آبی را دور زد!

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کاغذ سنگی برخلاف اسمش، در برابر خم‌شدن شکسته نمی‌شود و قدرت کشش بالایی دارد. در کنار این موضوع حشرات و آب، آسیبی به آن وارد نمی‌کنند در نتیجه تا سالیان سال بدون تغییر باقی می‌مانند.
کاغذ سنگی بحران کم‌آبی را دور زد!

تایوانی‌ها اولین افرادی بودند که در سال ۱۹۹۰ یک کاغذ جدید به نام کاغذ سنگی اختراع کردند. در زمانی که بحران کم‌آبی فضانوردان را به کشف آب در جنوب ماه رساند، مهندسینی در زمین، چنین کاغذهای جالبی را ساختند که از جهت‌های مختلفی حافظ محیط‌زیست بوده و قدرت و استحکام بالایی داشته باشد. در این مقاله به ساختار این کاغذها، مزایا و معایب آنها و خدمات خوبشان به محیط‌زیست می‌پردازیم.

کاغذ سنگی چطور ساخته می‌شود؟

این مدل محصولات از کربنات کلسیم و پلی‌اتیلن با چگالی بالا ساخته می‌شوند. این کاغذها از پودر سنگ ساخته شده‌اند و جالب است بدانید که کارخانه‌های ایران نیز توان تولید آن را دارند. در کشور‌هایی چون کانادا، چین، آمریکا و هنگ‌کنگ مصرف این کاغذها بیشتر است. بافت آن شبیه به پوسته آهکی تخم‌مرغ است.

مشخصات و مزایای مهم  کاغذ سنگی

چگالی این کاغذها از کاغذ عادی بیشتر بوده و بین ۱ تا ۱.۶ است. بافت این سنگ‌ها بسیار نرم و مخملی‌مانند است. این کاغذها مقاومت بسیار زیادی نسبت به کشش و پارگی دارند و به همین دلیل بسیار دیر فرسوده شده و تا سال‌ها بدون تغییر باقی می‌مانند.

نسبت به آب و روغن مقاومت بالایی دارند و حتی جوهرهای چاپ شده روی آنها نیز، نسبت به آب و روغن دو عنصر مخرب در هر مدل کاغذ، مقاوم هستند. مقاومت به آب سبب می‌شود نیازی به استفاده از پلاستیک برای حمل آنها نباشد که این خود، مزیت بسیار مهمی محسوب می‌شود.

تغییرات دمای محیط روی آنها تأثیر زیادی ندارد، درنتیجه بادوام هستند که سبب می‌شود گزینه‌های ایده‌آلی برای اسناد، نقاشی‌ها و تمام مدارک مهم انسان‌ها باشند. حشرات و جانوران نیز آسیبی به این کاغذها وارد نمی‌سازند.

کاغذ سنگی از پودر سنگ ایجاد شده است.

موارد استفاده از این کاغذ

به دلیل سطح نرم و راحتی موجود در کاغذ سنگی، خودکار به‌خوبی روی آنها کار می‌کند. از این کاغذها برای چاپ آفست استفاده می‌شود همچنین، از آنها در تهیه بروشورها، کاتالوگ، مقوا، ساک‌های دستی استفاده شده و برای ساخت جعبه و پاکت نیز مناسب هستند.

مطلب پیشنهادی:  کشف امکان حیات در سیاره‌ای جدید با تلسکوپ جیمز وب

آیا معایبی دارند؟

این کاغذها قدرت جذب بسیار کمی دارند و به همین دلیل در مصارف بهداشتی همچون ساخت بعضی دستمال‌ها قابل‌استفاده نیستند. همچنین، حرارت‌های بسیار زیاد آنها را خراب می‌کند و به همین دلیل در چاپ‌های دیجیتال و پرینترهای لیزری به کار برده نشده و هنگام قرارگیری در پرینتر مچاله می‌شوند.

کاغذ سنگی به آب و روغن مقاوم است.

۸ مورد از خدمات عالی آنها به محیط‌زیست

  • هنگام سوختن، دودهای سمی ایجاد نمی‌کنند. درنتیجه، حتی با روش سوخته شدن گازهای سمی وارد محیط نمی‌کنند.
  • در ساخت آنها اسید و مواد سفیدکننده استفاده نمی‌شود؛ بنابراین این مواد به طبیعت وارد نمی‌شود.
  • در ساخت آنها آبی مورداستفاده قرار نمی‌گیرد.
  • به دلیل جنس اصلی آنها، نیازی به قطع درختان برای تولید ندارند. این به نوبه خود در حجم آب مصرفی اثرگذار است.
  • کاغذ سنگی از پسماند مراکز و معادن برش دهنده سنگ مرمر ساخته می‌شود، پس ضایعات محیط را کمتر می‌کند.
  • بعد از رهاشدن در طبیعت، توسط نور خورشید تجزیه می‌شود و طی ۹ تا ۱۲ در طبیعت و ۱۴ تا ۱۸ ماه در معرض نور خورشید، کاملاً از بین می‌رود.
  • قابلیت بازیافت داشته و از آن برای بازسازی کاغذ سنگی دیگر و یا به همراه پلاستیک‌های درجه ۲ بازیافت می‌شود.
  • به دلیل حساسیت زیاد به دمای بسیار بالا، نور خورشید آن را با سرعت بیشتری تجزیه می‌کند.

سخن آخر

کاغذهای جدیدی موسوم به کاغذ سنگی، برای مصارف مخصوص خود بسیار مفید هستند؛ چراکه با مقاومت بالا، قدرت تجزیه‌پذیری مناسب و خدماتی که به محیط‌زیست می‌کنند، جایگزین خوبی برای کاغذهای معمولی بوده و باتوجه‌به بحران‌هایی که امروزه بشر درگیر آنهاست، ضروری و مناسب هستند.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    20 شهریور 1402 در 8:14 ب.ظ

    چقدر خوب امیدوارم هرچه زودتر در ایران هم مورد استفاده قرار بگیرد

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      22 شهریور 1402 در 1:18 ب.ظ

      ممنون دوست عزیز از همراهی شما، شرکتی در ایران این کار را انجام می دهد و دفاتر متنوع خود را از جنس سنگ به بازار عرضه کرده است.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

با عجیبت‌ترین مناسبت‌های تقویم آشنا شوید!

عجیب ترین مناسبت های تقویم جهانی که به قدری عجیب هستند که ممکن است شما را به خنده بیندازد.…