طرز تهیه مربای لبو در 30 دقیقه و خواص بی‌شمار آن برای بدن

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر به لبو علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم که مربای آن را درست کرده و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.
طرز تهیه مربای لبو

کم کم با شروع فصل پاییز یکی از خوراکی‌هایی که بسیاری از ما عاشق آن هستیم لبو قرمز و چغندر است؛ خاصیت لبو به قدری زیاد که توصیه می‌شود این ماده مغذی را در فصل سرد سال حتما مصرف کنید؛ نحوه درست کردن ترشی لبو را بسیاری از ما می‌دانیم؛ اما امروز در این مطلب از دلتامگ قصد داریم خواص لبو و طرز تهیه مربای لبو را به شما آموزش دهیم تا بتوانید در روزهای سرد سال با خوردن این مربا انرژی بگیرید.

مواد لازم برای تهیه مربای لبو

  • لبو                                ۱ کیلوگرم
  • شکر                              ۶ لیوان
  • آب                                 ۲ لیوان
  • آب لیمو                           ۱ قاشق غذاخوری
  • گلاب                             ¼ لیوان
  • وانیل                             ½ قاشق چایخوری

مواد لازم برای تهیه مربای لبو

طرز تهیه مربای لبو قرمز

مربای لبو یکی از مرباهای خوشمزه و قدیمی است که مادربزرگ‌ها معمولا آن را درست می‌کردند؛ طرز تهیه این مربا بسیار ساده است و در مدت زمان کمی آماده می‌شود: لازم به ذکر است که طبع لبو معتدل است و افراد سرد مزاج باید در خوردن آن زیاده‌روی نکنند.

مرحله اول

برای تهیه این مربای خوشمزه در ابتدا لازم است که لبوها را چند ساعت در آب قرار دهید تا گل‌ولای‌های آن خارج شود و بعد بشویید؛ بعد از شستن و خشک کردن لبوها، آن‌ها را نگینی خرد کنید.

مرحله دوم تهیه مربای لبو

لبوهای خرد شده را درون یک قابلمه بریزید؛ خرد کردن لبوها سلیقه‌ای است و می‌توانید آن‌ها را به صورت حلقه‌ای خرد کنید؛  در ادامه به قابلمه لبوها آب اضافه کنید و  روی شعله گاز با حرارت بالا قرار دهید تا آب به جوش آید.

مرحله سوم

بعد از اینکه آب جوش آمد، برای شفاف شدن مربا، کف‌های روی سطح آب را با قاشق جمع کنید و دور بریزید؛ بعد از جمع کردن کف روی مربا، شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید لبو برای 30 دقیقه بپزد.

مرحله چهارم در تهیه مربای لبو

برای آنکه خواص لبو حفظ شود بهتر است که لبوها بیشتر از 30 دقیقه نپزند؛ سپس بعد از گذشت این زمان، شکر را به قابلمه اضافه کنید و روی شعله کم قرار دهید تا شکر ذوب شود.

مطلب پیشنهادی:  ساده‌ترین روش تهیه کباب دیگی یا کباب لاپلو + ویدئو

مرحله پایانی

تا آماده شدن مربا و به دست آمدن غلظت لازم، در این میان هر چند دقیقه یکبار آن را هم بزنید؛ در اواخر پخت مربا، گلاب را به همراه وانیل به آن اضافه می‌کنیم و بعد قابلمه را از روی حرارت کنار می‌گذاریم؛ در نهایت نیز برای جلوگیری از شکرک زدن مربا، چند قطره آبلیمو به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم مربا در دمای محیط به خوبی خنک شود و بعد آن را در ظرف درب‌دار ریخته و در یخچال می‌گذاریم.

خواص لبو

مقدار بسیار زیاد آب و فیبر در لبو قرمز باعث می‌شود این ماده برای بدن بسیار مفید باشد؛ در نتیجه مصرف این ماده به عنوان یک ماده غذایی سالم می‌تواند به سلامت بدن بسیار کمک کند؛ برخی از خواص لبو قرمز عبارتند از:

سلامت قلب و تنظیم فشار خون

بر اساس مطالعه دانشمندان خوردن نیم لیتر آب لبو به دلیل نیترات بالا، باعث می‌شود که فشار خون افراد به طرز چشم‌گیری کاهش یابد؛ بنابراین اگر مشکل قلبی و فشار خون دارید، خوردن لبو را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

کمک به بیماران دیابتی

آلفالیپوئیک‌اسید، نام آنتی‌اکسیدانی است که به مقدار فراوان در لبو یافت می‌شود و می‌تواند سطح گلوکز را کاهش دهد و به افزایش حساسیت‌ به‌ انسولین کمک می‌کند.

طرز تهیه مربای لبو

بهبود گوارش

اگر مشکل دفع و یا گوارش دارید، لبو می‎‌تواند به شما بسیار کمک کند؛ فیبر بالای این ماده غذایی از یبوست جلوگیری می‌کند و عمل دفع برای شما راحت‌تر می‌شود.

کمک به کاهش وزن با مصرف مربای لبو

یکی دیگر از خواص لبو کمک به کاهش وزن است؛ چرا که کالری بسیار کمی دارد و فاقد چربی است؛ برای این منظور نوشیدن یک لیوان آب لبو در روز می‌تواند مواد مغذی و انرژی موردنیاز بدن شما را تأمین کند. اگر به طرز تهیه انواع مربا علاقه دارید، مربای زغال اخته را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    9 مهر 1402 در 11:26 ب.ظ

    ایده بسیار جالبی ست .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

با خوردن این نوشیدنی حتما یخ می‌زنید

شربت خیار و لیمو همان چیزی است که شما برای مهمانی‌هایتان در بهار و تابستان نیاز دارید. آبم…