زباله های فضایی دیگر مشکل‌ساز نمی‌شوند!

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تاکنون چیزی در حدود ۳۳۰ میلیون قطعه از زباله های فضایی توسط ناسا شناسایی شده و برخورد ماهواره‌ها و فضاپیماها با این قطعات، خسارات زیادی را به کشورهایی چون چین، فرانسه و روسیه وارد کرده است.
حل مشکل زباله های فضایی با این ایده جدید

تاکنون راهکاری برای جمع‌کردن زباله های فضایی وجود نداشت. این در حالی بود که ناسا اعلام کرد حجم این زباله‌ها بسیار بحران‌ساز شده است و نیاز شدیدی به جمع‌آوری دارد. شرکت “ترنس‌آسترا” موفق شد ایده جدیدی برای این موضوع بدهد و قراردادی با ناسا برای حل این مشکل بندد.

اخیراً ناسا ماهواره ردیاب آلودگی هوا خود را به فضا پرتاب کرده و اطلاعات جالبی از آلودگی‌های هوا جمع کرده که در مطلب لینک داده شده، می‌توانید آن را نیز مطالعه کنید.

ماهیت زباله های فضایی و اثرات آنها

به‌طورکلی، زباله‌های فضایی بیشتر حاصل فعالیت‌های بشر در پیرامون جو زمین هستند. این مواد می‌توانند حاصل جداشدن قطعاتی از فضاپیماها در فضا یا هنگام پرتاب آنها باشند. همچنین در اثر سوانحی چون برخوردهای فضایی و انفجار باتری یا مخازن سوخت نیز، اضافاتی تشکیل می‌شوند.

فضانوردانی که به فضا سفرکرده‌اند نیز، تولیدکنندگان دیگر ضایعات هستند و متأسفانه بخش دیگری از سهم این مواد، متعلق به آنهاست.

زباله های فضایی سه تأثیر مهم دارند. نخستین ترس بشر همواره از احتمال برخورد آنها با زمین و ایجاد خسارات بوده است که طبق تحقیقات انجام شده این احتمال کم است. دومین و مهم‌ترین مشکل آن، برخورد با ماهواره‌ها و فضاپیماهایی است که پرتاب می‌شوند. این موضوع علاوه بر ضرر زیان‌های بزرگ مالی، منجر به مشکل سوم یعنی بحران‌های سیاسی بین کشورها می‌شود. تاکنون کشورهایی چون چین، روسیه و فرانسه به دلیل همین برخوردها متضرر هزینه‌های زیادی شده‌اند.

فضانوردان یک از تولیدکنندگان زباله های فضایی هستند.

ماجرای کشف یک ایده جدید برای زباله های فضایی

چندی قبل، شرکت خصوصی ترنس‌آسترا، قراردادی با ناسا امضا کرد که در آن موظف بود کیسه‌هایی برای به دام انداختن سیارک‌ها و سنگ‌های فضایی بسازد. کمی بعد، شرکت به این نتیجه رسید که ایده کیسه‌زباله‌های مخصوص، برای زباله‌های فضایی نیز کارآمد به نظر می‌رسد.

به همین جهت ایده ساخت کیسه‌هایی را مطرح کرد که در زمان رفتن به فضا باد کرده و زباله‌ها را گیر می‌اندازند. پس از این موضوع، این مواد می‌توانند به زمین بازگشته تا دفع یا مجدداً مورداستفاده واقع شوند.

مطلب پیشنهادی:  احتمال انقراض پانداهای دوست داشتنی

او به این منظور قراردادی ۸۵۰ دلاری را با ناسا دریافت کرد و قرار است ایده جدید خود را به این منظور پیاده کند.

اگر کیسه‌ها خود پرواز کنند، زمان اجرای ایده طول می‌کشد.

زمان ارائه این راهکار جدید

این ایده در نوع خود بسیار جالب به نظر می‌رسد. تاکنون طبق اعلام رسمی ناسا حدود ۳۳۰ میلیون زباله فضایی با تمام ابعاد در جو زمین هستند که آماری به‌شدت نگران‌کننده محسوب می‌شود. ناسا پیش‌ازاین ایده، حتی جوایزی برای حل زباله‌ های فضایی گذاشته بود. افزایش فعالیت‌های اخیر فضایی حجم این زباله‌های را هر ساله بیشتر کرده و سرعت و قابلیت اجراداشتن، مهم‌ترین اولویت‌ها در پیاده‌سازی ایده‌هاست.

مهم‌ترین مشکل این ایده جدید، زمان اجرای آن است. ظاهراً این ایده که بیشتر از سایر ایده‌های قبلی منطقی به نظر می‌رسد، در آینده نزدیکی آماده نشده  و نیاز به فناوری‌های به خصوصی دارد. یکی از علت‌های زمان‌بر بودن این راهکار، موضوع پرواز خود کیسه‌ها تا فضا برای بادشدن است که نیاز به تکنولوژی‌های خاصی دارد.

سخن آخر

همگام با بیشترشدن فعالیت‌های فضایی بشر و کشف اطلاعات مهم درباره فضا، زباله‌های فضایی نیز رشد فزاینده‌ای داشته‌اند که این موضوع به‌شدت ناسا را نگران کرده بود. چندی بعد با ارائه راهکار جدید کیسه‌زباله‌های مخصوص تا حدودی از این نگرانی کاسته شد. هم‌اکنون مهم‌ترین مشکل این ایده جدید، زمان اجرای آن است. چرا که ساخت چنین کیسه‌هایی به فناوری‌های ویژه‌ای نیازمند است.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    17 شهریور 1402 در 1:30 ب.ظ

    خدا کنه هرچه زودتر هم روی زمین و هم درفضای از شر زباله ها راحت بشیم

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      18 شهریور 1402 در 11:13 ق.ظ

      ممنون از همراهی شما.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

با عجیبت‌ترین مناسبت‌های تقویم آشنا شوید!

عجیب ترین مناسبت های تقویم جهانی که به قدری عجیب هستند که ممکن است شما را به خنده بیندازد.…