دمنوش هل، بهترین دمنوش برای آرامش اعصاب

0
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که از ادویه‌های مختلف در غذا استفاده می‌کنید، بهتر است با هل و خواص بی‌نظیر آن آشنا شوید تا با تهیه دمنوش آن بتوانید سلامتی خود و عزیزانتان را تضمین کنید.

هل جزو آن دسته از ادویه‌هایی است که از زمان‌های قدیم نیز برای خوش‌طعم کردن غذا، دسر و چایی از آن استفاده می‌کردند؛ طبع هل گرم است؛ بنابراین نوشیدن یک لیوان دمنوش هل، مخصوصا در روزهای سرد سال می‌تواند بدن شما را گرم نگه داشته و در برابر بیماری‌ها مقاوم کند. طرز تهیه دمنوش هل بسیار ساده است و نیاز به مواد بسیاری ندارد؛ در نتیجه خودتان می‌توانید در خانه با کمترین هزینه، بهترین دمنوش‎‌ ها برای آرامش اعصاب را تهیه کرده و از آن لذت ببرید؛ برای آشنایی با خواص دمنوش هل و نحوه درست کردن این دمنوش، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

طرز تهیه دمنوش هل

دمنوش‌های مختلفی را می‌توانید با استفاده از هل درست کرده که هر کدام آن‌ها مزایای بسیاری برای بدن دارند؛ برای مثال دمنوش هل و دارچین برای سرماخوردگی بسیار مناسب است؛ به همین منظور در ادامه چند مدل از این نوع دمنوش را به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه دمنوش هل

چای هل و ماسالا

همه ما ممکن است چای ماسالا را امتحان کرده باشیم، این چایی به دلیل استفاده از ادویه‌های فراوان در آن بسیار مورد توجه افراد قرار دارد؛ به همین دلیل در ادامه روش تهیه چای هل و ماسالا را آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه دمنوش هل و ماسالا

  • رازیانه                                          نصف قاشق غذاخوری
  • آب                                               یک و نیم تا دو پیمانه
  • شیر پرچرب                                   سه چهارم پیمانه
  • شکر                                           دو تا سه قاشق
  •  هل سبز                                      4 عدد
  • عسل                                          به مقدار لازم
  • فلفل سیاه                                   یک عدد
  • میخک                                          2 تا 3 عدد
  • چوب دارچین                                  یک تکه
  •  زنجبیل                                         یک قاشق چای‌خوری
  •  چای سیاه                                    دو سوم قاشق

اگر زمان کافی برای تهیه این دمنوش را ندارید، تنها کافی است تمام ادویه‎‌ها را به همراه آب درون قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا حجم آب به نصف برسد؛ سپس در یک ظرف دیگر شیر را به همراه عسل روی حرارت قرار دهید و  بعد از گرم شدن به ادویه‌ها اضافه کنید؛ در پایان چای را به ترکیب اضافه کرده و بعد از سه دقیقه، دمنوش شما آماده است می‌توانید آن را صاف کرده و نوش جان کنید.

مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه برنج کته به 3 روش رستورانی بدون شفته شدن!

 

دمنوش هل و مسالا

 دمنوش هل و دارچین و زعفران

اگر مشکل اضافه وزن دارید یا در شب بدخواب هستید، یک لیوان دمنوش هل و زعفران می‌تواند طبع بدن شما را تغییر داده و به افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند.

مواد لازم

  • چوب دارچین خرد شده                               یک قاشق غذاخوری
  • هل سبز خرد شده                                     ۷ تا ۱۰ عدد
  • زعفران                                                    یک گرم
  • عسل                                                     ۲ قاشق مربا خوری به ازای هر لیوان
  • آبجوش                                                   ۴ لیوان

هل، دارچین و زعفران را در یک قوری مناسب ریخته و به مدت۳۰ الی ۶۰ دقیقه روی حرارت ملایم شعله گاز قرار دهید تا به خوبی دم بکشد؛ در نهایت می‌توانید آن را به همراه عسل میل کنید.

خواص دمنوش هل

در بین تمام ادویه‌هایی که می‌شناسید، هل از قیمت بالایی برخوردار است و علاوه بر آن از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردار است؛ هل سرشار از ویتامین‌های گروه b، سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منیزیم و فسفر است؛ چند نمونه از خواص این دمنوش عبارتند از:

خواص دمنوش هل

 کاهش التهاب در بدن

هل از تشکیل خلط و التهاب در گلو جلوگیری می‌کند؛ از سوی دیگر با توجه به اینکه محصولات لبنی با ایجاد خلط در گلو می‌شوند، شما می‌توانید با اضافه کردن مقداری هل به آن‌ها این مشکل را برطرف کنید، در نتیجه اگر دچار گلو درد هستید، یک لیوان چای هل می‌تواند در بهبود شما نقش موثری داشته باشد.

افزایش اشتها

اگر یکی از اعضای خانواده شما مشکل کمبود اشتها دارد به جای استفاده از داروهای شیمایی، دمنوش هل می‌تواند با هضم غذا باعث تحریک اشتها شود؛ علاوه بر آن هل می‌تواند مشکل کولیت، سوء هاضمه، نفخ، حالت تهوع و بی حالی افراد را برطرف کند و تا حد زیادی اسید معده را کاهش دهد.

خاصیت ضد سرطان دمنوش هل

هل به تنهایی خواص بسیاری دارد؛ اما در صورتی که شما آن را با دارچین ترکیب کنید، خاصیت این ادویه جادویی چند برابر می‌شود؛ از مهم‌ترین خاصیت چای هل و دارچین، کاهش خطر ابتلا به سرطان روده کوچک است.

سم‌زدایی از خواص دمنوش هل

بدن در حین سوخت و ساز، رایکال‌های سمی را آزاد می‌کند که می‌تواند بر روی سلول‌های سالم اثر بگذارد؛ با انباشته شدن این سم در بدن بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان و پیری زودرس اتفاق می‌افتد؛ بهترین راه‌‎حل این مشکل نوشیدن یک لیوان دمنوش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

این زرشک پلو خوشمزه با رب انار فوق‌العاده است

زرشک پلو با رب انار یکی از پلو‌های سنتی ایرانی است که شما‌ می‌توانید آن را به روش‌های مختل…