ارث خواهر و برادر از فرد مجرد چقدر است؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با فوت افراد اموال به‌جامانده از وی به وراث قانونی وی رسیده و آن‌ها به طور قهری صاحب این اموال می‌شوند. سهم‌الارث هر فرد در قانون بیان شده است.
ارث خواهر و برادر از فرد مجرد

ارث خواهر و برادر از فرد مجرد یکی از سؤالاتی است که روزانه از ما پرسیده می‌شود. افراد دوست دارند بدانند اگر خواهر یا برادرشان ازدواج‌نکرده و فوت شده باشد، آیا اموالش به خواهر و برادرش رسیده یا به افراد دیگری می‌رسد؟ همراه دلتامگ باشید.

ارث فرد مجرد به چه کسانی می‌رسد؟

با فوت‌کردن فرد مجرد، اگر او دارای اموالی باشد، اموالش به وراثش رسیده و این اموال بر اساس طبقات ارث به آن‌ها تعلق می‌گیرد. این موضوع به این معنا است که اگر در زمان فوت فرد مجرد اعم از اینکه دختر یا پسر، پدر و مادرش زنده باشند، به دلیل اینکه پدر و مادر در طبقه اول ارث قرار دارند، تمام سهم‌الارث متوفی به این افراد تعلق می‌گیرد.

بنابراین در این حالت ارث خواهر و برادر از فرد مجرد  منتفی می‌شود. زیرا خواهر و برادر متوفی در طبقه دوم ارث قرار دارند و طبقه اول مانع ارث‌بری آن‌ها می‌شوند.

ولی اگر با فوت فرد مجرد والدین در قید حیات نباشند برادر و خواهرها که در طبقه بعد هستند وارث هستند.

نکته مهمی که باید بدانید آن است که درصورتی‌که در طبقه اول فردی وجود نداشته باشد و طبقه دوم که شامل برادر و خواهر است نیز موجود نباشند، اما فرزندان آن‌ها (برادرزاده و خواهرزاده‌ها) که هم طبقه آنها ولی در درجه پایین‌تر هستند موجود باشند، بر اساس سهم صاحب ارث (پدر یا مادرشان) از ارث متوفی مجرد برخوردار خواهند شد؛ بنابراین ارث خواهر و برادر از فرد مجرد به فرزندان آن‌ها می‌رسد اگر خودشان در قید حیات نباشند.

نکته: پدربزرگ و مادربزرگ نیز در طبقه دوم ارث هستند و درصورتی‌که حین فوت فرد مجرد موجود باشند و در طبقه اول کسی در قید حیات نباشد از ارث برخوردار خواهند شد.

ارث فرد مجرد به چه کسانی می‌رسد؟
طبقات ارث بر اساس ماده ۸۶۲ قانون مدنی از قرار ذیل است:

  • طبقه اول وراث: پدر، مادر و اولاد و اولاد اولاد (در واقع منظور نوه‌ها و نتیجه‌ها است)
  • طبقه دوم وراث: اجداد، برادر و خواهر و اولاد آنها (منظور خواهرزاده و برادرزاده‌ها است)
  • طبقه سوم وراث: اعمام و عمات و اخوال و خالات و اولاد آنها (منظور عمو، عمه، دایی، خاله و فرزندان آنها است)
مطلب پیشنهادی:  هر آنچه که باید در مورد وکالت کلی و کاری بدانید

سهم‌الارث خواهر و برادر از فرد مجرد

ارث خواهر و برادر از فرد مجرد زمانی محقق می‌شود که طبقه اول ارث موجود نباشد. باتوجه‌به اینکه فرد مجرد دارای همسر و فرزند نبوده تنها مانع برای خواهر و برادرها پدر و مادر او هستند و اگر در زمان فوت فرد مجرد پدر و مادر در قید حیات نباشند ارث خواهر و برادر از فرد مجرد محقق می‌شود.

که در این حالت طبق قانون ارث، برادر ۲ برابر خواهر ارث خواهد برد. اگر متوفی دارای چند برادر و چند خواهر باشد سهم‌الارث خواهران نسبت به هم و سهم‌الارث برداران نسبت به یکدیگر مساوی است. (زیرا در یک‌طبقه از ارث و تساوی در جهت ارث‌بری دلیلی بر برتری یکی از وراث وجود ندارد.)
همان‌طور که بیان کردیم اگر در زمان فوت متوفی که مجرد بوده است، هیچ یک از خواهر و برادران او زنده نباشند، فرزندان آنها که خواهرزاده و برادرزاده هستند طبق سهم پدر و مادرشان (خواهر و برادر) از ارث برخوردار می‌شوند.
نکته مهم آن است که پرداخت دیون متوفی و همچنین هزینه کفن و دفن میت برعهده ورثه است.

سهم‌الارث خواهر و برادر از فرد مجرد

سخن آخر

با فوت فرد مجرد نیز بحث تقسیم ارث مطرح شده و ارث خواهر و برادر از فرد مجرد یکی از موضوعات مهم دراین‌رابطه است. تنها تفاوت در خصوص این افراد نبود همسر و فرزند است، بنابراین با وجودداشتن پدر و مادر ارث آنها به والدینشان خواهد رسید.

فقط ممکن است مادر به دلیل وجود حجب نقصانی یعنی داشتن خواهر و برادر برای متوفی سهمش کم شود. درصورتی‌که پدر و مادر در قید حیات نباشند طبقه دوم که شامل برادر و خواهرها هستند، بهره‌مند از ارث خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…