هلیکوپتر نبوغ در مریخ دوباره با موفقیت پرواز کرد + ویدیو

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هلیکوپتر نبوغ بالاخره پس از نگرانی‌های زیاد ناسا پس از یک هفته پرواز کرد. این بالگرد کوچک و گران‌قیمت توانست تا ارتفاع پنج‌متری برخیزد و خبر سلامتی خود را به اطلاع جهان برساند.

در مأموریت فضایی ۲۰۲۰ ناسا، هلیکوپتر نبوغ همراه با کاوشگر استقامت به مریخ فرستاده شد. اخیراً، ارتباط ناسا به مدت یک هفته با این بالگرد قطع شده بود؛ اما طبق گزارش‌های جدید ناسا، بالگرد نبوغ کماکان توانست پنجاه و پنجمین پرواز موفقیت‌آمیز خود را بر روی مریخ به ثبت برساند.

داستان پرتاب هلیکوپتر نبوغ

در ۱۸ فوریه سال ۲۰۲۱ ناسا کاوشگر فضایی معروف خود را به نام “استقامت (پشتکار)”، به فضا پرتاب کرد. به همراه این کاوشگر، بالگرد کوچکی به نام هلیکوپتر نبوغ ارسال شد که اولین هواگرد فضایی موجود در مریخ به شمار می‌رود.

جالب است بدانید که نام این بالگرد از انشای دختری دبیرستانی به نام “وانیزا روپانی” گرفته شد که این نام را در مسابقه‌ای برای نام‌گذاری مریخ‌نورد پیشنهاد کرده بود. هرچند که نخستین نام آن در مراحل برنامه‌ریزی “بالگرد مریخ” بود و پس از آن بیشتر با نام مستعار “جینی” معروف شد.

تمام کاوشگرهای فضایی همچون استقامت، تا آن زمان بر روی مریخ پرواز نکرده بودند و هلیکوپتر نبوغ به‌منظور ردیابی اهداف به سطح این سیاره ارسال شد.

ردیابی موقعیت‌های مناسب مریخ با هلیکوپتر نبوغ

بهترین پروازهای نبوغ

اولین پرواز این بالگرد تنها ۳۹ ثانیه طول کشید؛ اما به‌مرورزمان، مانورها و مسافت بیشتری را طی کرد. در بیست و پنجمین پرواز خود بیشترین میزان سرعت و مسافت را داشت. در پروازی که ۱۸ آوریل داشت، توانست بیش از سیصد متر را در ۱۴۵ ثانیه طی کند. این بالگرد پیش از فرود به دهانه ۸۰۰ متری بلوا در مریخ، رکورد ۱۸ متری را نیز شکست.

ماجرای اختلال در هلیکوپتر نبوغ

هنگام ساخت نبوغ، نیروهای ناسا اقدام به توسعه برنامه‌ای در این بالگرد کردند که نام آن به فارسی “همین حالا فرود بیا” بود. این نرم‌افزار می‌توانست به فرود اضطراری نبوغ کمک کند.

اولین‌بار در ششمین پرواز این هلیکوپتر، اختلالی در آن مشاهده شد و ناسا پس از اعلام بیانیه خود، اعلام کرد که توسعه نرم‌افزاری جدید برای جلوگیری از اتفاق پیش‌آمده در حال انجام است.

مطلب پیشنهادی:  نیکولا تسلا و باور او به راز عجیب اعداد 3، 6 و 9! + ویدیو

پس از آن در مأموریت پنجاه و سوم هلیکوپتر نبوغ، اختلالی در عملکرد آن ایجاد شد. قرار بود مانور هوایی این ۲۲ ژوئیه، به مدت ۱۳۶ ثانیه طول بکشد که پس از ۷۴ ثانیه با برنامه اضطراری “همین حالا فرود بیا” مجبور به فرود اضطراری شد. ظاهراً حتی نرم‌افزار ساخته شده پس از پروژه ششم نتوانست آن را به حرکت وادارد.

یکی از افراد تیم کنترل‌کننده نبوغ به نام “تدی تزانتوس” بیان کرد که اگرچه هنگام توسعه برنامه فرود اضطراری دوست نداشتیم هرگز مجبور به استفاده از آن باشیم؛ اما این اختلال درس مهم و باارزشی در توسعه سایر هواپیماها خواهد بود.

هلیکوپتر نبوغ نخستین بالگرد موجود در مریخ است

سرنوشت نبوغ پس از اختلال

پس از عملیات پنجاه و سوم، تیم ناسا همواره در تلاش برای درک علت پدیده رخ‌داده بود. در پرواز پنجاه و چهارم خود، این بالگرد توانست از موقعیت خود به مدت ۲.۵ دقیقه پرواز کرده و به موقعیت جدیدی به اسم Airfield Pi برسد.

در جدیدترین ویدئوهای ثبت شده در پرواز پنجاه و پنجم توسط کاوشگر استقامت، هلیکوپتر نبوغ توانست پروازی کوتاه در ارتفاع پنج‌متری انجام دهد که در حدود ۳۰ ثانیه طول کشید. نبوغ مدت‌هاست که در کنار کاوشگر استقامت پرواز می‌کند و اطلاعاتی از مسیرهای خوب برای حرکت این کاوشگر پیدا می‌کند.

سخن آخر

هلیکوپتر نبوغ بیش از دو سال است که در مریخ انواع خطرات و شرایط نامساعد را تحمل کرده است و هم‌اکنون همراه با کاوشگر استقامت مشغول رصد مریخ است. بالاخره ناسا پس از یک هفته موفق شد سیگنال‌های خود را به این بالگرد بفرستد و خبر سالم‌بودن این هلیکوپتر کوچک و گران‌قیمت را تأیید کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

با عجیبت‌ترین مناسبت‌های تقویم آشنا شوید!

عجیب ترین مناسبت های تقویم جهانی که به قدری عجیب هستند که ممکن است شما را به خنده بیندازد.…