با خشک کردن انجیر در خانه از خواص آن بهره‌مند شوید + ویدیو

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این روزهای آخر تابستان که بساط خشک‌کردن انواع میوه‌های تابستانی به راه است، از خواص انجیر خشک غافل نشوید که می‌تواند یک خوراکی خوشمزه و مقوی برای روزهای سرد زمستانی‌تان باشد.
خواص انجیر خشک با انجیر تازه متفاوت است

یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های تابستانی که خاصیت دارویی و درمانی بی‌نظیری دارد انجیر است. خواص انجیر خشک و انجیر تازه بسیار باهم متفاوت است. دلتا مگ در این مقاله به معرفی فواید انجیر خشک پرداخته است، با ما همراه باشید.

خواص انجیر خشک

انجیر یکی پرفایده‌ترین میوه‌های تابستانی است که هم به‌صورت تازه و هم به‌صورت خشک شده قابل‌مصرف است. برای اینکه از خواص انجیر خشک بهره‌مند شوید باید نحوه صحیح مصرف آن و بهترین زمان مصرف انجیر خشک را بدانید. در این مطلب تلاش ما بر آن است که تمام سوال‌های شما را پاسخ دهیم.

انجیر خشک که در دسته خشکبارهای مفید و مغذی قرار می‌گیرد مملو از  سرشار از انرژی، کربوهیدرات، قند، فیبر، پروتئین و چربی است و حاوی مقدار زیادی کلسیم، منگنز، پتاسیم، منیزیم، ویتامین K و ویتامین C است.

استحکام استخوان‌ها و مفاصل را افزایش می‌دهد

از آنجایی که انجیر خشک سرشار از کلسیم است می‌تواند به افزایش تراکم استخوان‌ها و مفاصل کمک فراوانی کند. با افزایش تراکم استخوان‌ها خطر ابتلا به پوکی استخوان نیز کاهش می‌یابد.

خواص انجیر خشک برای سرطان

ترکیبات بیو اکتیو و خواص آنتی‌اکسیدانی موجود در انجیر خشک در کنار تقویت سیستم ایمنی بدن موجب شکست انواع بیماری‌ها به‌خصوص استرس اکسیداتیو می‌شوند.

بهبود سلامت قلبی و عروقی

کنترل فشارخون و سطح چربی خون می‌تواند کمکی به بهبود سلامت قلبی و عروقی باشد که آن هم موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

جلوگیری از پیری پوست و ریزش مو

یکی از عوارض افزایش سن ریزش مو و چین‌وچروک‌های صورت است. خواص آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی موجود در انجیر به تقویت سلامت پوست و مو کمک می‌کند. هرچند باید در نظر داشته باشید که وراثت، سن، شرایط کار و نوع آب‌وهوای محل زندگی شما نیز در اثرگذاری انجیر برای جلوگیری از پیری پوست و ریزش مو بی تاثیر نیست.

مصرف روزانه 5 عدد انجیر خشک معجزه می کند

کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز و همچنین کاهش آسیب‌های ناشی از استرس به مغز یکی دیگر از خواص آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انجیر خشک است. همه این‌ها باعث می‌شوند تشکیل پلاک در بیماری آلزایمر کاهش پیدا کند و از خطر ابتلا به زوال عقل جلوگیری شود.

اثرات ضد دیابتی از خواص انجیر خشک

کاهش گلوکز خون در مطالعات علمی در هنگام مصرف انجیر خشک ثابت شده است. از دیگر خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی انجیر خشک کمک به کنترل آسیب‌های ناشی از دیابت بر سلول‌های بدن است.

مطلب پیشنهادی:  ناشتا سیب سبز بخورید و کمتر دکتر بروید

انجیر خشک چاق کننده است

انجیر خشک درحالی‌که آهن و پتاسیم بالایی دارد اما چربی کمی دارد و وجود آن در رژیم غذایی باعث سلامت رژیم غذایی و کاهش وزن بدن می‌شود. از طرف دیگر خوردن انجیر خشک با شیر سویا در میان‌وعده به دلیل بالا بردن کالری بدن موجب چاقی می‌شود. اگر قصد مصرف انجیر برای چاقی را دارید بهتر است آن را خشک، میان‌وعده و با شیر مصرف کنید.

خواص انجیر خشک برای زخم معده

این میوه خوش‌طعم و خوشمزه اگر در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد به بهبود عملکرد دستگاه گوارش شما کمک فراوانی می‌کند. انجیر خشک برای معده بسیار مناسب است و با کمک به فرایند هضم غذا به پاک‌سازی روده و معده از انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها کمک می‌کند. انجیر خشک برای یبوست با از بین بردن عفونت‌های دستگاه گوارش نیز مناسب است.

چه تعداد انجیر خشک در روز بخوریم

برای اینکه از فواید انجیر خشک بهره‌مند شوید بهتر است روزانه به‌صورت میان‌وعده بین پنج تا ده عدد انجیر مصرف کنید.

انجیر خشک و شیر یک غذای مغذی است

خواص انجیر خشک خیس شده ناشتا

برای اینکه خواص انجیر را افزایش دهید بهتر است شبانه ده عدد انجیر خشک را در یک لیوان آب بیندازید و بگذارید تا صبح بماند. مصرف آب آن برای یبوست بسیار عالی است. اگر این کار را تا دو هفته ادامه دهید، یبوست شما برطرف می‌شود.

بهترین زمان مصرف انجیر خشک

بهترین زمان مصرف برای بهره‌مندی بیشتر از خواص انجیر خشک، صبح‌ها و به‌صورت ناشتا است. مصرف آن به‌صورت خیس شده و همان‌طور خشک، برای درمان انواع بیماری‌ها به‌خصوص بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار مناسب است. مصرف انجیر خشک به‌صورت ناشتا به کاهش وزن شما نیز کمک فراوانی می‌کند و اگر قصد لاغری دارید از مصرف آن غافل نشوید.

پیشنهاد مطالعه: 8 نوشیدنی جایگزین قهوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

3 علت چاقی بعد از ازدواج + راهکار

چاقی بعد از ازدواج یک معضل بزرگ است که اکثر زوجین با آن درگیر می‌شوند. بسیاری افرادی که قب…