3 نکته از مضرات گوشی موبایل هنگام خواب

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تا به حال چندبار با گوشی موبایل به خواب رفته‌اید؟ آیا از خطرات استفاده از گوشی موبایل باخبرید؟
معایب و مضرات گوشی موبایل در شب

گوشی موبایل مانند دیگر لوازم الکتریکی می تواند مضرات خود را داشته باشد. همه‌ی ما می‌دانیم، استرس، تنهایی، ضعف در بینایی از مضرات گوشی موبایل به حساب می‌آید؛ اما جالب است بدانید که مضرات گوشی موبایل در شب دوبرابر می‌شوند، طوریکه افراد با در دست داشتن گوشی موبایل قبل از خواب آرامش روانی خود را از دست می‌دهند. با دلتا مگ در انتخاب سبک زندگی سالم همراه باشید.

مضرات گوشی موبایلمضرات گوشی موبایل با ایجاد اختلال در خواب

بدن انسان همواره به چند ساعت استراحت بی‌وقفه تحت عنوان خواب نیاز دارد. از طرفی برنامه‌های گوشی هیچ وقت تمامی ندارند، شما یا در حال چت کردن هستید یا بازی یا یک مطلب را در فضای مجازی و اینترنت دنبال می‌کنید؛ پس تا آخرین لحظه قبل از خواب گوشی از دست شما نمی‌افتد. این مسئله در شب می‌تواند موجب خوابی ناآرام در فرد شود؛ در واقع نور آبی صفحه‌ی نمایشگر گوشی بزرگترین عامل اختلال در خواب شناخته شده است. جالب است بدانید که کم‌خوابی یا بدخوابی موجب مقاومت به انسولین در بدن، به وجود آمدن سندروم متابولیت، چاقی بیش از حد و در موارد حاد موجب بروز سرطان در افراد می‌شود.

1. آیا افسردگی را به جان می‌خرید؟!

نور آبی یکی از انواع نورهای مصنوعی است که تا حد قابل توجهی می‌تواند تولید ملاتوتین در بدن را کاهش دهد؛ به دنبال این اتفاق خواب افراد کمتر و بی‌کیفیت‌تر می‌شود و در نهایت فرد مستعد ابتلا به افسردگی می‌گردد. علاوه بر این، کمبود خواب با ایجاد تداخل در فعالیت انتقال دهنده‌های عصبی، فعالیت بدن را مختل می‌کند. در نتیجه ما شاهد تغییر در خلق و خوی افراد خواهیم بود، زیرا خواب ناکافی سیگنالینگ سیناپسی بین سلول‌های عصبی را کاهش داده است.

مضرات گوشی موبایل

2. اختلال در فعالیت مغز

از دیگر مضرات گوشی موبایل هنگام خواب، اختلال در حافظه، یادگیری و حواس‌پرتی است. کمبود خواب با کاهش میزان متابولیسم و جریان خون در بخش‌های مختلف مغز به عملکرد شناختی و رفتاری افراد آسیب می‌زند.

3. آتش سوزی با گوشی موبایل هنگام خواب

با خودتان می‌گویید چطور می‌شود گوشی در دست داشت، خوابید و آتش گرفت؟ کافی است اخبار را دنبال کنید؛ این جمله شامل بدبینی نیست. چیزی که اتفاق افتاده، و با بی‌تفاوتی امکان اتفاق افتادنش همیشه وجود دارد. همه‌ی ما تجربه استفاده‌ی طولانی مدت از گوشی موبایل را داشته‌ایم خصوصاً گوشی‌های اندروید که خیلی زود داغ می‌شوند. پس در حین خواب مراقبت لازم را به جا آورید؛ البته به استفاده از باتری‌های اورجینال و کالای اصل نیز توجه داشته باشید.

مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه سیب زمینی شکم پر بدون فر

چگونه مضرات نور گوشی موبایل را کاهش دهیم؟

شما می‌توانید با استفاده از عینک‌های مسدودکننده نور آبی، خیال خود را از کارکردن با گوشی موبایل راحت کنید. در این صورت دیگر پس از بیدار شدنتان چشم‌هایتان سرخ نیست و نمی‌سوزد. همچنین با استفاده از این عینک‌ها مجبورید گوشی را کنار گذاشته و عینکتان را دربیاورید؛ افراد کمی هستند که با عینک خوابشان می‌برد.

مضرات گوشی موبایل

گوشی موبایل را از خود دور کنید!

سخت است بتوان، افراد معتاد به گوشی را در آخرین لحظات روز وادار به کنار گذاشتن آن کرد. با این وجود، وقتی از مضرات گوشی موبایل آگاهیم باید بیشتر به فکر سلامتی خود باشیم. البته می‌توان با تمرین و زمان‌بندی، مدت زمان استفاده از گوشی در حین خواب را کاهش داد، ابتدا می توانید با 20 دقیقه قبل از خواب آغاز کنید، گوشی را خاموش کرده و دورتر از خود بگذارید. سپس به مرور، زمان آن را افزایش دهید تا به یکی الی دو ساعت برسد.

پایان‌بندی

گوشی یک وسیله کاربردی تمام عیار است و مهم‌ترین کارکرد آن رفع نیازهای مهم و روزمره شما است. پس لزومی ندارد وسیله‌ای که برای رفع نیاز طراحی شده خود مشکل‌آفرین باشد. از طرفی بدن شما در پی فعالیت‌های روزانه تحلیل می‌رود، همچنین خواب باکیفیت فعالیت روز بعد شما را تضمین می‌کند. در انتخاب سبک زندگی خود دقت کنید تا همیشه سالم و جوان بمانید، کودکان پشت سر شما ایستاده‌اند. در این‌باره شما چه فکر می‌کنید؟

پیشنهاد مطالعه: تکنیک‌هایی برای افزایش تمرکز و موفقیت در کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

مراقبت از موهای رنگ شده با چند راهکار ساده

ما در این مطلب قصد داریم چند راهکار ساده برای مراقبت از موهای رنگ شده به شما آموزش دهیم تا…