ساختمان مدارس جدید رفته رفته به مکانی فرحبخش برای یادگیری کودکان تبدیل می‌شوند. اما اولین مدرسه‌های جهان تجربه‌ای خوشایند برای محصلین رقم نمی‌زدند.

اولین مدرسه جهان موضوع بحث تاریخی است و بسته به معیارهایی که برای تعریف یک مدرسه استفاده می‌شود متفاوت است. با این حال، اعتقاد بر این است که یکی از اولین مؤسسات آموزشی رسمی شناخته شده، سیستم مدارس سومری در بین النهرین باستان (عراق امروزی) در حدود 3000 سال قبل از میلاد است. این مدارس به «ادوبه» یا «خانه الواح» معروف بودند و پسران جوان خانواده‌های ثروتمند در آن تحصیل می‌کردند. یا ما در دلتامگ همراه باشید.

اولین مدرسه جهان

یکی دیگر از مؤسسات آموزشی قابل توجه اولیه «خانه زندگی» یا «پر آنخ» مصر باستان است که به عنوان مرکز یادگیری و کتاب‌خوانی عمل می‌کرد که در آن کاتبان در خواندن، نوشتن و سایر فعالیت‌های علمی آموزش می‌دادند.

در یونان باستان چندین مکتب فلسفی وجود داشت که مشهورترین آنها آکادمی افلاطون بود که در سال 387 قبل از میلاد در آتن تأسیس شد. فرهنگستان محل تجمع علما بود که در آنجا به بحث‌های فلسفی و فعالیت‌های فکری می‌پرداختند.

اولین مدرسه جهان

به طور مشابه، در هند باستان، سیستم باستانی آموزش گوروکول وجود داشت، جایی که دانش آموزان با معلمان خود (گوروها) در محیطی شبیه آشرام زندگی می‌کردند تا در موضوعات مختلف از جمله ادبیات، ریاضیات، فلسفه و جنگ آموزش ببینند.

توجه به این نکته ضروری است که اولین مدرسه جهان با مفهوم مدرن مدارس امروز متفاوت بودند. آنها اغلب برای نخبگان محفوظ بودند، بر موضوعات خاص متمرکز بودند و در مقایسه با سیستم‌های آموزشی رسمی گسترده‌ای که امروز داریم، دسترسی محدودی داشتند. تکامل مدارس رسمی و استقرار نظام‌های آموزشی همگانی در طول قرن‌ها و تحت تأثیر فرهنگ‌ها و جوامع مختلف در سراسر جهان اتفاق افتاد.

در طول تاریخ، مدارس و مؤسسات آموزشی به تکامل و انطباق با نیازهای در حال تغییر جامعه ادامه داده اند. دانشگاه کواروئیین در فس، مراکش، که در سال 859 پس از میلاد تأسیس شد، توسط یونسکو به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه اعطاکننده مدرک در جهان به رسمیت شناخته شده است. به عنوان مسجد شروع شد و به تدریج گسترش یافت و برنامه‌های آموزشی در رشته‌های مختلف را در بر گرفت.

مطلب پیشنهادی:  رامسر و قلعه افسانه‌ای هزار ساله آن!

اولین مدرسه جهان

در اروپا، دانشگاه بولونیا، که در سال 1088 پس از میلاد در ایتالیا تأسیس شد، قدیمی‌ترین دانشگاه در جهان غرب محسوب می‌شود. این دانشگاه الگویی برای سایر دانشگاه‌هایی شد که در دوره قرون وسطی با تمرکز بر موضوعاتی مانند حقوق، پزشکی، فلسفه و الهیات پدیدار شدند.

در تاریخ جدیدتر، استقرار سیستم‌های آموزشی عمومی و گسترش آموزش اجباری در سراسر جهان منجر به توسعه مدارس و مؤسسات آموزشی متعددی شد. این مدارس با هدف تقویت رشد فکری، تفکر انتقادی و مهارت‌های لازم برای زندگی و شغل آینده آنها، آموزش را به کودکان و جوانان ارائه می‌دهند.

اولین مدرسه جهان

امروزه مدارس به اشکال مختلف از جمله مدارس دولتی، مدارس خصوصی، مدارس عادی و مدارس آنلاین وجود دارند. آنها به گروه‌های سنی مختلف، از آموزش در دوران کودکی تا آموزش ابتدایی و متوسطه، و موسسات آموزش عالی مانند کالج‌ها و دانشگاه‌ها پاسخ می‌دهند.

اولین مدرسه جهان نشان دهنده آغاز آموزش رسمی و اهمیتی است که جوامع برای انتقال دانش از نسلی به نسل دیگر قائل هستند. این نماد میل انسان به یادگیری، رشد فکری و جستجوی دانش است که همچنان جهان امروز ما را شکل می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: شیشه‌ رنگی :رقص چشم‌نواز رنگ و نور را بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 523

بیشتر ببینید در سبک زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بخوانید

از این3 فواید آب سیب زمینی غافل نشوید

فواید آب سیب زمینی بسیار زیاد است. شما می‌توانید به راحتی با استفاده از این سبزیجات ارزان …