چگونه با مترو به شاه عبدالعظیم شهر ری برویم!

0
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در صورتی که علاقه‌مند هستید درباره سرگذشت و تاریخچه حرم عبدالعظیم حسنی بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.
شاه عبدالعظیم

بسیاری از مرد که ساکن تهران هستند و چه آن‌هایی که برای مسافرت به تهران می‌آیند، همگی حرم شاه عبدالعظیم را می‌شناسند؛ این مکان مقدس در شهر ری قرار دارد. وجود بناهای تاریخی بسیاری سبب شده که شهر ری از دیرباز تا کنون بسیار مورد توجه پادشاهان مختلف قرار گیرد و آن را با عناوین مختلفی از جمله پایتخت مذهبی زرتشتیان، پایتخت تابستانی اشکانیان، پایتخت آل‌بویه و پایتخت حکمرانان سلجوقی بشناسند. آنچه که باعث شد از محبوبیت این شهر در بین مردم کاسته نشود، وجود آرامگاه مطهر امامزاده عبدالعظیم حسنی (ع) است. برای آشنایی بیشتر با تاریخچه این مکان مقدس تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

چند نمونه از آگهی‌های شهر ری در سایت ملکی دلتا

حرم عبدالعظیم

شاه عبدالعظیم کیست؟

شاه عبدالعظیم حسینی، پسر امام موسی کاظم (ع)، در سال یکصد و دوازده هجری در شهر قم به دنیا آمد. پدر او امام موسی کاظم (ع)، هفتمین امام شیعیان بودند که در دوران خلافت هارون الرشید، بسیار مورد توجه و محبوبیت مردم بود؛ در دوران زندگی شاه عبدالعظیم، او به همراه پدرش به بغداد فرستاده شد و در آنجا زندگی می کرد؛ اما در آنجا به دلیل حضور پدرش و روابط او با شخصیت‌های برجسته دوران، به عنوان یکی از شخصیت‌های مهم و مورد توجه قرار گرفت به همین دلیل دشمنی‌ها و تهدیدات بسیاری علیه او صورت گرفت و مجبور شد از بغداد به سمت ری هجرت کند. شاه عبدالعظیم در یکی از روستاهای نزدیک به تهران سکونت گزید و در آنجا به دلیل اعتقادات دینی و اخلاقی که داشت، مورد احترام و توجه مردم و فرهنگ عامه قرار گرفت. سرانجام در سال 255 به دلیل بیماری در سن 79 سالگی در گذشت.

پیکر مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، در خارج از باروی ری و در باغی به خاک سپرده شد. قبر شاه عبدالعظیم تا مدت‌ها مشخص نبود؛ سرانجام شخصی به نام «عبدالجبار رازی» در قرن سوم هجری قمری و به دستور «محمد بن زید داعی علوی» بنایی بسیار ساده روی قبر مطهر ایشان ساخت.

حرم شاه عبدالعظیم

معماری بخش‌های مختلف بارگاه شاه عبدالعظیم حسنی (ع)

بارگاه شاه عبدالعظیم حسینی (ع) شامل بخش‌های مختلفی است که هر کدام دارای معماری و طراحی خاص خود هستند. سردر آجری است که در درگاه اصلی حرم قرار دارد، قدیمی‌ترین اثر کشف شده این حرم مطهر است. روی این سردر نام مجدالملک قمی براوستانی، وزیر سلجوقیان در قرن پنجم هجری نوشته شده است؛ در سمت چپ درگاه نیز کتیبه‌ای قرار دارد که نشان از بازسازی بنا در نیمه دوم هجری قمری است؛ بنابراین این شواهد نشان می‌دهد که مراحل تکمیل و توسعه‌ بارگاه حضرت عبدالعظیم (ع)، در دوران‌های مختلف انجام شده است.

مطلب پیشنهادی:  جدیدترین قیمت اجاره خانه و خرید آپارتمان در دامپزشکی

معماری و تزئینات حرم مطهر نشان می‌دهد که بقعه متبرک حرم عبدالعظیم در دوران تیموریان ساخته شده است. در دوران صفویان نیز اقدامات بسیاری جهت توسعه و بازسازی حرم شاه عبدالعظیم انجام گرفته که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ساخت ایوان اصلی آستان در اواسط قرن دهم هجری قمری اشاره کرد. از دیگر قسمت‌های ساخته شده در حرم عبدالعظیم می‌توان به ساخت ضریح نقره‌ای حرم اشاره کرد که در زمان قاجار به دستور فتحعلی‌شاه ساخته شد. در قسمت شرقی حرم مطهر، مدرسه امین‌السلطان و در قسمت غربی، باغ جیران و باغ توتی قرار دارد.

 

شاه عبدالعظیم

چه کسانی در شاه عبدالعظیم دفن هستند؟

در این حرم مطهر علاوه بر شاه عبدالعظیم، امامزاده حمزه بن موسی الکاظم(ع) از فرزندان امام هفتم، ابوالفتوح رازی؛ امامزاده طاهر، آقاعلی مدرس طهرانی، ابوالحسن شعرانی، جواد کنی، میرزا حسن آشتیانی و بسیاری از بزرگان دیگر دفن هستند.

دسترسی به حرم عبدالعظیم حسنی

برای رسیدن به حرم شاه عبدالعظیم حسینی (ع) می‌توانید از مسیر شرق به غرب از طریق بلوار پیامبر اعظم به سمت خیابان شهید بهشتی حرکت کنید و پس از رسیدن به خیابان شهید بهشتی، از کوچه شهید محمدی به سمت حرم بروید. همچنین، می‌توانید از متروی خط ۱ تهران که در ایستگاه شهر ری قرار دارد استفاده کنید و سپس از طریق تاکسی یا اتوبوس به حرم شاه عبدالعظیم حسینی (ع) بروید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین مراکز درمانی شهر ری را بشناسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در محله های تهران

همچنین بخوانید

بهترین شهرک های اطراف تهران برای خرید خانه کدام است؟

اگر خواهان خرید یا اجاره خانه در مناطق ارزان و در حال پیشرفت تهران هستید، تا انتهای این گز…