مصرف روزانه زینک از طریق مکمل‌ها ممنوع!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با مصرف روزانه مکمل‌ها و ویتامین‌ها می‌توان کمبود آن‌ها را جبران کرد اما برای مصرف زینک بهتر است تنها به مواد غذایی اکتفا کنید.
مصرف روزانه زینک

شاید شما هم جز ۳۸ درصدی باشید که بعد از ابتلا به کووید با مشکلات چشایی ناشی از آن دست‌و‌پنجه نرم‌ می‌کنند. اگر این‌طور است حتما با زینک و خواص آن آشنا شده‌اید. با ما در دلتامگ همراه باشید.

زینک چیست؟

زینک یک ماده معدنی ضروری در سلول‌های بدن است که باید از طریق مصرف غذا و نوشیدنی به دست آید. زینک فواید بسیاری برای سلامتی دارد و برای فعالیت بیش از ۳۰۰ آنزیم که به سوخت‌و‌ساز مناسب بدن، فرآیند هضم و کارکرد مناسب سیستم عصبی کمک می‌‌کنند، ضروری است. چنین آنزیم‌هایی همراه با پروتئین‌ها و ژن‌ها برای رشد و تکامل و حفظ سیستم ایمنی، پوست، مو و ناخن ضروری هستند.

مصرف روزانه زینک

زینک همچنین نقش مهمی در ایجاد DNA، رشد سلولی و بهبود بافت‌های آسیب‌دیده دارد. زینک همچنین در انتشار محرک‌های چشایی نیز نقش دارد و گاهی اوقات مصرف روزانه زینک به‌عنوان درمانی برای اختلالات چشایی توصیه می‌شود.

علائم کمبود زینک چیست؟

علاوه بر چشایی، علائم کمبود زینک شامل سیستم ایمنی ضعیف، ریزش مو، ناتوانی جنسی، مشکلات چشمی است و چند مطالعه نشان می‌دهد که بین سطوح پایین زینک و خطر افسردگی ارتباط وجود دارد.

کمبود زینک با بیش‌فعالی در کودکان نیز مرتبط است.

مطلب پیشنهادی:  شوید پلو با سیب زمینی ، غذای مشهور کرمانشاهی

آیا مصرف روزانه زینک توصیه می‌شود؟

از آنجایی که مصرف بیش از حد زینک می‌تواند با جذب مس یا آهن تداخل داشته باشد و حتی ممکن است تولید سم کند، اغلب توصیه نمی‌شود که به‌عنوان یک مکمل معمولی مصرف شود.

توصیه متخصصان مصرف روزانه ۱۱ میلی‌گرم زینک برای مردان و ۸ میلی‌گرم برای زنان است که این مقدار برای زنان باردار یا شیرده بیشتر است.

اکثر مردم این مقدار زینک را از یک رژیم غذایی متعادل به دست می‌آورند.

مصرف روزانه زینک

غذاهای سرشار از زینک؛ غذاهای دریایی، گوشت گاو، مرغ، گوشت خوک، شیر و ماست غنی شده، برنج، تخم‌مرغ، غلات و جو دوسر، عدس و دانه کدو تنبل هستند.

به باور متخصصان مصرف روزانه زینک از مواد غذایی بر مکمل‌ها اولویت دارد مگر در مورد کسانی‌که به دستور پزشک ملزم به مصرف مکمل زینک هستند.

پیشنهاد مطالعه: روش‌هایی برای حفظ تعادل هورمون ها را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

5 بمب کلسیم که لبنیات نیستند!

منابع غذایی سرشار از کلسیم برای بدن بسیار مفید هستند. احتمالا می‌دانید که بدن انسان برای ر…