عمارتی با معماری شگفت‌انگیز در قلب شیراز

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نخستین عمارت کلاه فرهنگی که امروزه به موزه تبدیل شده در میان این باغ بنا شده است. برای آشنایی با این بنای تاریخی با ما همراه باشید.
باغ دلگشا شیراز

شیراز شهری مملو از باغ‌های زیبا، چشم نواز با قدمتی تاریخی است. یکی از این باغ‌ها در فاصله ۵ دقیقه ای از آرامگاه سعدی قرار دارد. درختان بهارنارنج باغ دلگشا انسان را مدهوش خودش می کند. باغی که پس از فراز و نشیب‌ها و تخریب‌های بسیار تا به امروز پابرجا است و نشانی از قدرت، شکوه معماری زمانه خودش می دهد. در این مطلب از دلتامگ همراه ما باشید تا شما را با معماری تاریخی باغ دلگشا شیراز آشنا کنیم.

تاریخچه باغ دلگشا شیراز

قدمت تاریخی باغ دلگشا شیراز به قبل از اسلام و زمان حکومت ساسانیان، صفویان و قاجاریان برمی‌گردد. در زمان حکومت نادرشاه تا آغاز حکومت زندیه باغ دلگشا دچار ضربه و آسیب‌های بسیاری شد. در دوران کریم‌خان زند این باغ جانی دوباره گرفت و به دوران اوج آبادانی و شکوه خودش رسید. سال‌ها بعد در دوران قاجار شخصی به نام حاج ابراهیم اعتماد الدوله شیرازی دوباره باغ را احیا کرد.

باغ دلگشا شیراز از این تاریخ به بعد مخروبه‌ شد تا اینکه در سال ۱۳۳۶ توسط نواب رضا قلی میرزا، باغ خریداری شد و عملیات مرمت و بازسازی شروع شد. حدود ۳۰ سال بعد میرزا علی اکبر قوام الملک، مجددا این باغ را مرمت کرد. در زمان او بود که ایوان و ستون‌های این عمارت بنا شد و پسر او نیز در ضلع شرقی باغ، حمامی ساخت. تا مدت‌ها این باغ تحت تملک دختر قوام الملوک و همسرش ناظم الملک بود.

مطلب پیشنهادی:  با این 4 ترفند مشکل کمبود فضا در خانه را برطرف کنید!

معماری تاریخی باغ دلگشا شیراز

این باغ نیز مانند سایر باغ‌های ایرانی، دیواری بلند دور تا دور آن را احاطه کرده‌‌ است. مساحت باغ دلگشا شیراز ۷٫۵ هکتار است و بیشترین درختی که در آن یافت می‌شود، نارنج است. این باغ هنگام اردیبهشت با شکوفه‌های زیبا و عطر و بوی دل‌انگیز بهار نارنج، فضایی بسیار دلنشین دارد. در میان باغ دلگشا درست رو به روی عمارت، جوی آبی قرار دارد که از آب قنات سرچشمه می‌گیرد. معماری این عمارت، از معماری دوره ساسانی پیروی می‌کند.

این عمارت از سه طبقه‌ تشکیل‌شده که در دو طرف ساختمان دو درب ورودی به چشم می‌خورد. هنگام ورود به عمارت با یک تالار بزرگ مواجه می‌شوید که چهار شاه‌نشین دارد. در این تالار، ایوان بزرگی با دو ستون در طبقه‌ میانی آن به چشم می‌خورد که رو به استخر است و پیرامون آن اشعاری از شوریده (شاعر شیرازی عهد صفوی) با خط نستعلیق نوشته‌شده است.

سقف‌هایی از چوب با گچبری‌های زیبا به‌همراه آینه‌کاری‌ها و نقاشی‌هایی از رنگ روغن به زیبایی این عمارت می‌افزایند. در مقابل ساختمان عمارت، حوض سنگی بزرگی جلب توجه می‌کند. به‌ علاوه ساخت اولین عمارت کلاه فرنگی ایران نیز در این باغ به ثبت رسیده است.

پیشنهاد مطالعه: برج ساعت تهران کجاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

از فضاهای پرت خانه استفاده درست کنید

پر کردن فضاهای پرت خانه یکی از کارهایی است که طراحان داخلی در ابتدا برای هر خانه‌ای انجام …