زندانی که به خانه‌ای برای بچه‌ها تبدیل شد!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای محبوبیت مجموعه زندان اسکندر یزد، معماری کم‌نظیر و باشکوه این بناست که باعث تمایز آن از سایر ساختمان‌های شهر یزد شده‌است.
زندان اسکندر یزد

هنگامی که زندانیان برای هواخوری از تاریکی سلولشان بیرون می‌آمدند، یا بعدها زمانی که بچه‌ها به بهانه زنگ تفریح برای فرار از درس به سمت حیاط می‌آمدند، چشمشان به گنبدی می‌خورد که از آن فاصله زیبایی‌اش را به رخ می‌کشید. تقابلی بین گنبد زردرنگ خشتی با خورشید داغ طلایی منظره بی‌نظیری را به نمایش می‌گذارد. این‌ها تنها بخشی از روایاتی هستند که درباره زندان اسکندر یزد وجود دارد. اگر علاقه‌مند هستید درباره این زندان اسرارآمیز بیشتر بدانید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

تاریخچه زندان اسکندر یزد

چنین روایت‌شده که اسکندر مقدونی، در محل کنونیِ مدرسه ضیائیه بنایی احداث کرد که به زندان اسکندر یا زندان ذوالقرنین شهرت یافت. این مکان البته بعدها تبدیل به مدرسه شد. مدرسه‌ای که اینک هشتصد سال قدمت دارد.

اکنون اثری از آن زندان معروف، بر جا نمانده‌است. تنها یک فرورفتگیِ گودال‌ مانند در بنا به چشم می‌خورد که برخی می‌گویند سیاهچال زندان مخوف اسکندر بوده‌است. اما این گمان اشتباه است و گودال‌یادشده، در اثر فروریختگیِ بخشی از بنا ایجاد شده‌است. اصل ساختمانِ مدرسه ضیائیه در قرن هفتم به‌دست ضیاءالدین حسین رضی بر ویرانه‌های زندان اسکندر بنا نهاده‌شد و بعدها فرزندان او آن را تکمیل کردند. ساختنِ مدرسه با خشت خامِ یزد انجام گرفت و احتمالا به همین دلیل است که این بنا این همه سال، همچنان مانند کوهی استوار بر جای ایستاده‌است.

زندان اسکندر یزد

معماری شگفت‌انگیز زندان اسکندر

سبک معماری این زندان، از نوع آذری یا مغولی است که در زمان ایلخانیان مرسوم بوده. ساخت این بنا در دو مرحله صورت گرفته است. مرحله اول، گنبدخانه قدیمی آن، که هم‌زمان با حمله مغولان برای آرامگاه ساخته شده و مدرسه‌ای در کار نبوده و  مرحله دوم که حدود ۲۰۰ سال بعد در اوایل قرن هشتم هجری قمری ساخته‌شد.

مطلب پیشنهادی:  5 ماده شگفت انگیز برای براق کردن شیشه‌های خانه!

آنچه که این معماری را منحصر به فرد کرده، درب ورودی کوتاه آن است. هنگامی که داخل زندان اسکندر می‌شوید، راه‌پله‌ای در حیاط می‌بینید که شما را کنجکاو می‌کند تا از آن عبور کنید. بعد از عبور از پله‌ها با یک سرداب 7 متری روبه رو می‌شوید که یک حوض کوچک در آن قرار دارد. عده‌ای بر این باورند که از این سرداب برای زندانی و شکنجه‌کردن زندانیان استفاده می‌شد. عده دیگر نیز می‌گویند که از آن برای رفع تشنگی اهالی مدرسه، استفاده می‌کردند.

مهم‌ترین قسمت این بنا، گند آن است که با ارتفاع 20 متری خود، در ساخت آن تنها از خشت استفاده شده‌است. این گنبد علاوه بر زیبایی خاصی که به این بنا بخشیده، برای گردش هوا و دفع گرمای درون زندان از آن استفاده می‌شد.

پیشنهاد مطالعه: این خانه همه را جادو می‌کند!

تعداد کلمات مطلب: 419

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

بهترین مکان برای نصب آینه در خانه کدام قسمت است؟

امروزه بیشتر چیدمان‌های دکوراسیون داخلی بر اساس سبک فنگ‌شویی انجام می‌شود؛ چرا که بسیاری ا…

پیشنهاد سردبیر

تبلیغات

مطالب پیشنهادی

برای مشاهده آگهی های ملکی یوسف آباد
یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید:

آگهی های خریدآگهی های اجاره