آیا شما به خودتان افتخار می‌کنید؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سرزنش شدن مداوم برای اغلب ما احساس ناخوشایندی به دنبال دارد. اینکه خودمان دائما در حال سرزنش و ایراد گرفتن از خود باشیم، به مراتب حسی بدتری از سرزنش شدن توسط دیگران دارد.
رفتارهای افزایش دهنده حس ارزشمندی

صدای سرزنش درونی ممکن است به مرور زمان ما را به سمت خودتخریبی ببرد و  حتی عزت نفس ما را نیز تحت تاثیر دهد و به آن آسیب بزند. الزاما بازنده‌بودن و کارها را نصفه‌و‌نیمه رهاکردن، علت احساس سرخوردگی و سرزنش نیست. گاهی افراد موفق نیز این حس را تجربه می‌کنند، چون بسیاری از دستاوردهای خود را ناچیز می‌شمارند و برای آن‌ها ارزشی قائل نمی‌شوند. در این مطلب از دلتامگ به این مسئله می‌پردازیم که چه زمانی، با چه رفتارهایی و چگونه به خود افتخار کنیم. به طورکلی رفتارهای افزایش دهنده حس ارزشمندی را بررسی می‌کنیم.

رفتارهای افزایش دهنده حس ارزشمندی

هر کدام از ما در زندگی تصمیمات مختلفی می‌گیریم. مهم این است که برای درست تصمیم گرفتن و درست رفتار کردن چقدر تلاش می‌کنیم و بعد از آن چقدر از خود و تصمیم‌هایی که گرفتیم راضی هستیم و به آن‌ها افتخار می‌کنیم؟ گاهی اوقات با وجود تمام تلاش‌هایی که انجام می‌دهیم، موقعیت‌ها آنطور که توقع داریم پیش نمی‌روند، اما این موضوع باید باعث شود که ما احساس بی‌کفایتی و بی‌ارزشی کنیم؟ برای جلوگیری از سرزنش‌های درونی و بی‌ارزشی لازم است تا:

چگونه ارزشمند باشیم

به منش خود توجه کنید

با آغوش باز به استقبال هر آنچه که زندگی به شما ارزانی می‌کند، بروید و با آن‌ها روبه‌رو شوید. همین شیوه‌ برخورد، باعث تفاوت شما از دیگران می‌شود. با کسانی که با آن‌ها در ارتباط هستید، گشاده‌رو و دوستانه ارتباط بگیرید. این ویژگی ساده شما را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند. مگر می‌شود فردی دوست داشتنی و خوش برخورد، بی‌ارزش باشد؟ اگر علاقه‌مندید تا بدانید چگونه دوست داشتنی باشید، مطلب چگونه در اولین برخورد دوست‌داشتنی باشیم؟ را از دست ندهید.

از تجربه‌های گذشته خود درس بگیرید

یکی از رفتارهای افزایش دهنده حس ارزشمندی این است که ترس از شکست را کنار بگذاریم. با شکست‌ها روبه‌رو شوید، مسئولیت آن‌ها را قبول کنید و برای تغییر تلاش کنید. پیروزی از آن کسانی است که پس از شکست، دوباره بلند می‌شوند. تجربه‌های گذشته خود را غنیمت شمارید و آن‌ها را مانند گنج‌هایی گرانبها بدانید که برای به دست آوردنشان کلی سختی کشیده‌اید.

مطلب پیشنهادی:  عملکرد مواد معدنی برای بدن: هر آنچه باید درباره مواد معدنی بدانیم

از مهم‌ترین رفتارهای افزایش دهنده حس ارزشمندی این است که دستاوردهای خود را ببینید

دستاورد شما حتما نباید چیز گرانبهایی از نظر دیگران باشد، هر چیزی که برای به دست آوردن آن تلاش کرده‌اید، دستاورد محسوب می‌شود. مسیر مناسبی را انتخاب کنید و هرگز دستاوردهای خود را با دیگران مقایسه نکنید. دستاوردهای شما به خودتان تعلق دارند و بس. تنها لازم است که از فردای خود بهتر باشید. درواقع مبنای شما برای رسیدن به موفقیت باید گذشته خودتان باشد و نه دیگران.

دلتامگ

نتیجه‌گیری: هیچ چیز بدتر از آن نیست که خودمان از خودمان ناراضی باشیم. انسان ذاتا موجودی است که بیشتر از آن که به خود توجه کند، به دیگران توجه می‌کند. به همین خاطر است که خیلی از ما از نظر دیگران افراد لایق و ارزشمندی هستیم ولی خودمان همچین حسی نسبت به خود نداریم. این حس به مرور زمان اگر شدید شود، عملکرد ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتی در موارد شدید امکان دارد که باعث بروز افسردگی در ما شود. در مطلب بالا سعی کردیم روش‌هایی را برای شما بیان کنیم که با توجه به آن می‌توانید از سرزنش‌های ذهنی خود رها شوید و خودتان را ارزشمندتر بدانید.

پیشنهاد مطالعه: با این ۳ روش با اعتماد به نفس به نظر برسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…