معبدی که نیمی از آن در تاریکی فرو رفته است

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جالب است بدانید معابد ابوسیمبل به گونه‌ای ساخته شده‌است که نور خورشید تنها 2 بار در سال از آن عبور می‌کند. در گذشته از روی زمان تابش نور خورشید به این معابد، زمان کاشت محصول و طغیان رودخانه را تخمین می‌زدند.
معابد اسرارآمیز ابوسیمبل

معابد ابو سیمبل دو معبد صخره‌ای باستانی در مصر است که برای بزرگداشت پادشاه رامسس دوم در حدود ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد ساخته شده‌است. معبد بزرگ‌تر به پادشاه رامسس دوم و  معبد کوچک به همسرش ملکه نفرتاری اختصاص داده شده‌است. طراحی خاص و بی نظیر معابد ابوسیمبل باعث شد تا این بنای تاریخی در میراث فرهنگی یونسکو ثبت گردد. چنانچه علاقه‌مند هستید درباره معابد اسرارآمیز ابوسیمبل بیشتر بدانید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

معابد اسرارآمیز ابوسیمبل

هر آنچه که باید درباره معابد اسرارآمیز ابوسیمبل بدانید

در 230 کیلومتری جنوب غربی اسوان نزدیک به مرزهای سودان، معابد ابوسیمبل به چشم می‌خورند. در آن زمان شاه مصر که رامسس نام داشت برای برگزاری مراسم جشن پیروزی علیه هیتی‌ها، دستور ساخت این معابد را صادر کرد. ساخت این معبد از سال 1244 آغاز و در سال 1274 به پایان رسید. این معابد نمایشی از شاه رامسس دوم، ملکه نفرتاری و فرزندان آن‌ها هستند. اگرچه او همسران دیگری نیز داشت، اما ملکه نفرتاری همسر مورد علاقه پادشاه رامسس دوم بود که معبدی اختصاصی برای او ساخته شده‌است.

بعد از آنکه سلطنت آخرین پادشاه مصر فرعون به پایان رسید، معابد فراموش‌شده و با گذشت زمان نیمی از معبد توسط شن و ماسه پوشیده‌شد. به گونه‌‌ای که مجسمه‌های 10 متری تا زانو در شن و ماسه فرو رفته‌بودند. سرانجام در سال 1813 ژان لوئیس بوركاردت، خاورشناس سوئیسی مجدداً این معبد را کشف و بازسازی کرد.

با توجه به اینکه دو معبد در ابتدا ساحل رودخانه نیل ساخته‌شده‌ بودند، بعد از آنکه آب در سواحل به طور قابل توجهی افزایش یافت، موقعیت معبد باستانی به خطر افتاد. دولت برای حل این مشکل در سال 1964، چند قطعه از معابد ابوسیمبل را برش‌داده و از آب دریاچه دور کردند. این روند جابجایی توسط یونسکو مدیریت گشت. این فرایند یکی از چالش برانگیز‌ترین فرایندهای باستان شناسی در تاریخ به حساب می‌آمد.

مطلب پیشنهادی:  پرطرفدارترین سبک‌های طراحی داخلی در ایران

معماری معابد ابوسیمبل

معماری معابد ابوسیمبل

با ورود به این مجموعه تاریخی، دو معبد را می‌بینید که ورودی هریک از آن‌ها 20 متر ارتفاع دارد. مقابل درب ورودی معبد چهار مجسمه نشسته قرار دارند، به معنای آن است که رامسس این معابد را به خدایان خورشید تقدیم کرده‌است. همچنین در اطراف مجسمه‌ها چهره‌های کوچکی از کودکان رامسس ، ملکه نفرتاری و مادرش موتوی وجود دارد. مجسمه فرزندان از اندازه کوچک‌تری برخوردار هستند. چرا که در مقایسه با پادشاه از اهمیت کمتری برخوردار بودند.

با ورود به داخل معبد مجسمه رامسس دوم را می‌بینید که بر تخت نشسته‌است. فضای داخلی معبد مشابه معابد دیگر مصر است. اتاق‌های زیادی درون معبد قرار دارند که مهم‌ترین آن‌ها سالن hypostyle که 18 متر طول دارد و شامل هشت ستون عظیم است. سالن دیگری معبد، که از چهار ستون تشکیل‌شده و با صحنه‌های زیبا از قربانی کردن خدایان تزیین شده‌است.

عجیاب اسرارآمیز معابد ابوسیمبل

جالب است بدانید مجسمه خدای تاریکی که در این معبد قرار دارد. به گونه‌ای ساخته شده‌است که در تمام طول سال در تاریکی کامل باشد و باقی مجسمه‌ها در معرض اشعه خورشید هستند. از سوی دیگر باتوجه به اینکه معابد ابوسیمبل یکی از پربازدیدترین مکان‌های باستانی مصر است. دولت برای بازدید راحت‌تر گردشگران، فرودگاه اختصاصی برای این مجموعه در نظر گرفته‌است.

پیشنهاد مطالعه: شهری ترسناک که جن‌ها آن را ساختند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

با کابینت‌های مدرن آشپزخانه ای زیبا داشته باشید

کابینت‌های مدرن نوعی کابینت آشپزخانه هستند که با خطوط تمیز، سطوح صاف و عدم وجود جزئیات مشخ…