شهری ترسناک که جن‌ها آن را ساختند

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این شهر مخوف جزو عجایب هفتگانه دنیا است که درسال 2007 در میراث یونسکو ثبت جهانی شد.
شهر تاریخی پترا

در دل بیابان‌های اردنُ شهری با تخته سنگهایی به رنگ گُل سرخ یا رنگ صورتی تراشیده شده‌ است. افسانه‌های بسیاری درباره پیشینه این شهر وجود دارد. بسیاری از مردم معتقد هستند که جن‌ها در ساخت این شهر دخالت داشتند. کلمه پترا به زبان یونانی به معنی صخره است و چون این شهر باستانی تماماً در سنگ کنده شده ‌است آن‌ را پترا نامیده‌اند. نام قدیم این شهر سلع بود، یعنی صخره، رومیان نامش را به زبان خودشان ترجمه نموده‌اند. در صورتی که علاقه‌مند هستید درباره شهر تاریخی پترا بیشتر بدانید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

شهر تاریخی پترا

هر آنچه که باید درباره شهر تاریخی پترا بدانید

 در طول تاریخ تمدن‌ها و حکومت‌های بزرگی وجود داشته است که ار بین رفته و تنها آثاری از آن‌ها برای آیندگان باقی مانده است. یک نمونه از این تمدن‌ها حکومت نبطی‌ها است. این حکومت در ساحل شهر عسقلان در غرب فلسطین امروزی بوده و تا صحرای شام در شرق نیز ادامه داشته است. شهر پترا به دست نبطی‌ها ساخته شد و در اردن حلقه‌ی اتصال میان تمدن‌های بین النهرین، سرزمین شام و شبه جزیره‌ی عربستان و مصر بوده است. به دلیل موقعیت جغرافیایی این شهر از لحاظ اقتصادی رونق فراوانی داشته چرا که اکثر کاروان‌ها از این شهر عبور می‌کردند. نبطی‌ها در شکل‌گیری دبیره یا همان خط عربی نیز نقش پر رنگی داشته‌اند.
پترا پایتخت حکومتی مقتدر بود که با جسارت هر چه تمام‌تر اجازه عبور از آن دره سنگی عمیق را به متجاوزین نمی‌داد. امپراتوری رم باستان از آن دسته حکومت‌هایی بود که نبطی‌ها به خوبی در برابر آن ایستادگی می‌کردند. هنگامی که در سال ۱۰۵ میلادی حکومت نبطی‌ها به پایان رسید، رومی‌ها به شهر پترا حمله کردند و شهر را به تصرف خود درآوردند. بعد از فتح شهر، رومیان تغییرات زیادی را در آن اعمال کردند. تغییر در فرهنگ و پوشش مردم، از جمله این تغییرات بود. رومیان نیز بیش از نیم قرن بر این شهر حاکم بودند تا اینکه اعراب در سال 636 میلادی به پترا حمله کرده و با جنگ و خونریزی موفق به شکست رومی‌ها و تصرف شهر شدند، پس از حدود 200 سال زلزله‌ای شدید در جنوب اردن اتفاق افتاد که باعث شد بخش اعظمی از این شهر در دل تاریخ مدفون شود.
معماری شهر پترا

معماری زیبای پترا 

پترا معماری منحصر بفردی دارد که گردشگران زیادی را ترغیب می‌کند در صورت سفر به اردن از این جاذبه تاریخی دیدن کنند. جنس دیوار‌ها و تمامی اجزای شهر از سنگ و صخره‌هایی قرمز رنگ و زیبا هستند. در این شهر معابد، سالن‌های بزرگ، استراحتگاه‌های زیادی دیده‌می‌شود که همگی نشان دهنده‌ی عظمت پترا می‌باشند .در ارتفاعات جبل الهارون در نزدیکی شهر، آرامگاه برادر حضرت موسی هارون واقع شده‌است. آمفی تئاتری به سبک معماری رومی نیز در قسمتی از شهر ساخته شده که گنجایش آن 3 هزار نفر است.

  • صومعه
  • خزانه داری
  • آرامگاه سرباز رومی و سالن تشییع 
  • کلیسا
  • عبادتگاه بزرگ
  • باب ال سیق
  • تئاتر
  • سد پترا

پیشنهاد مطالعه: بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان کجاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

با کابینت‌های مدرن آشپزخانه ای زیبا داشته باشید

کابینت‌های مدرن نوعی کابینت آشپزخانه هستند که با خطوط تمیز، سطوح صاف و عدم وجود جزئیات مشخ…