10 نکته جالب درباره زمین

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
این ده نکته درباره کره زمین شما را شگفت‌زده می‌کند.
نکته جالب درباره زمین

دلتامگ در این مطلب به بررسی 10 نکته جالب درباره زمین می‌پردازد که احتمالا آن‌ها را نمی‌دانستید یا با دانسته‌های شما تفاوت دارد.

۱۰ نکته جالب درباره زمین که قطعا نمی‌دانید

1. زمین کاملا هم گرد نیست اولین نکته جالب درباره زمین

اولین نکته جالب درباره زمین این است که برخلاف تصور عموم و آنچه گالیله کشف کرد، زمین کاملا هم گرد نیست، زمین به دلیل چرخش حول محور خود در قسمت خط استوا اندکی برآمده‌تر از دیگر قسمت‌هاست.

کره زمین

2. روزها در زمین رو به طولانی‌تر شدن می‌روند

زمانی که زمین، 4.6 میلیارد سال پیش به وجود آمد، هر شبانه روز تقریبا 6 ساعت طول می‌کشید. تا 620 میلیون سال پیش این زمان به 21.9 ساعت افزایش یافته بود و امروزه نیز میانگین طولانی بودن شبانه روز 24 ساعت است و در هر قرن 1.7 میلی‌ثانیه به این زمان اضافه می‌شود.

3. قاره‌های مختلف همیشه وجود نداشته‌اند

قاره‌هایی که ما امروزه می‌شناسیم، از ابتدا به این شکل نبوده‌اند. قاره‌ها از برخورد صفحه‌های زمین با یکدیگر به وجود آمده‌اند و احتمال دارد در آینده نیز به شکل امروزی نباشند.
نکات خواندنی

4. عصر یخبندان زمین

حدود 600-800 میلیون سال پیش، زمین متحمل تغییرات آب و هوایی شدیدی شد که به عنوان عصر یخبندان شناخته می‌شود. آب و هوای زمین به حدی سرد شد که برخی از دانشمندان اعتقاد دارند که این کره خاکی چندبار به طور کامل یخ زده است.

5. خشک‌ترین نقطه در زمین یک نکته جالب درباره زمین

خشک‌ترین منطقه در زمین، بیابان آتاکاما در شیلی شمالی است و نکته جالب این است که این صحرا در کنار بزرگ‌ترین اقیانوس جهان، یعنی اقیانوس آرام قرار دارد.

6. گرانش در همه قسمت‌های کره‌ زمین یکسان نیست

اگر کره‌ زمین به صورت کامل و یک دست گرد بود، گرانش در همه قسمت‌های آن برابر می‌شد. ولی وجود برآمدگی‌ها روی زمین، جریان آب و حرکات صفحات پوسته زمین باعث می‌شود گرانش در نقاط مختلف، متفاوت باشد.

مطلب پیشنهادی:  تهیه کلم شور خانگی در یک هفته

7. در گذشته سطح دریاها بسیار متفاوت بوده‌اند

سطح دریاها در گذشته حدودا 70 متر (230 فوت) از آنچه امروز هست، بالاتر بوده.

8. خورشید یک روز نابود می‌شود

همه ستارگان، از جمله خورشید، پیر می‌شوند تا بالاخره روزی می‌میرند. زمانی که ذخیره هیدروژن خورشید به اتمام برسد، این ستاره تحت تاثیر نیروی گرانش فرو می‌ریزد. فرآیند متلاشی شدن خورشید باعث تبخیر زمین می‌گردد. اما نگران نباشید، این اتفاق حداقل تا 5 میلیارد سال آینده رخ نمی‌دهد.

9. ماه تنها قمر زمین نیست

به جز ماه دو جسم دیگر در اطراف زمین هستند که به دور آن می‌چرخند. اگرچه شاید این دو جسم همه ویژگی‌های قمر بودن را نداشته باشند ولی به طور کلی ماه تنها جسمی نیست که به دور زمین می‌چرخد.

10. آرامش قبل طوفان آخرین نکته جالب درباره زمین

آرامش قبل از طوفان تنها مربوط به داستان‌ها و کنایه‌های ادبی نیست. در اصل سوخت طوفان این است که هوای گرم و مرطوب را از اطراف به سمت خود می‌کشد، در نتیجه در اطراف، هوای کم فشار به وجود می‌آید. همین موضوع باعث می‌شود جو محیط قبل از شروع طوفان آرام‌تر از حالت عادی باشد.

پیشنهاد مطالعه: شگفت‌انگیز‌ترین کتابخانه‌های دنیا را می‌شناسید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

5 تن از افراد مشهور که نبش قبر شدند!

نبش قبر افراد مشهور یکی از اتفاق‌هایی است که متاسفانه بطور رایج اتفاق می‌افتد. در طول تاری…