خیار شرط در عقد اجاره و اثر آن بر قرارداد

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در صورت استفاده از خیار شرط، مستاجر می‌تواند بودن هیچ دردسر و حتی بدون پرداخت ضرر و زیان، ملک را تخلیه کرده و مبلغ ودیعه (رهن) را از موجر دریافت کند.
خیار شرط در عقد اجاره و اثر آن بر قرارداد

در قراردادهای ملکی از جمله اجاره نامه، خیارات مختلفی جهت فسخ قرارداد ذکر می‌شوند. یکی از این خیارات خیار شرط در عقد اجاره است.

خیار شرط در عقد اجاره به چه معناست؟

قبل از توضیح خیار شرط باید به این نکته اشاره کرد که قرارداد اجاره از نظر حقوقی و شرعی، یک عقد لازم به حساب می‌آید. بنابراین فسخ آن به صورت یک طرفه امکان‌پذیر نیست. در شرع و قوانین ما یکسری خیارات مانند خیار تدلیس، خیار غبن فاحش، خیار مجلس و… تعریف شده‌اند که شرایط فسخ قرارداد را مشخص کرده‌اند. اما این خیارات تمام شرایط ممکن را پوشش نمی‌دهند. یعنی ممکن است شرایطی مدنظر موجر یا مستاجر باشد که در قالب این خیارات نمی‌گنجد.

خیار شرط در عقد اجاره به چه معناست؟

در نتیجه، علت وجود خیار شرط، پوشش دادن این شرایط است. به عبارت دیگر، خیار شرط امکان فسخ قرارداد را بر اساس خواست و شرایط مد نظر موجر و مستاجر امکان‌پذیر می‌نماید. می‌توان گفت اهمیت خیار شرط در عقد اجاره از این جهت است که برای فسخ قرارداد انعطاف بیش‌تری فراهم می‌کند.

استفاده از خیار شرط در عقد اجاره برای موجر

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم فسخ اجاره‌نامه به‌صورت یک طرفه برای موجر و مستاجر امکان‌پذیر نیست؛ مگر با استفاده از خیارات. در صورتی که موجر تمایل داشته باشد اجاره‌نامه را در شرایطی خاص فسخ کند، می‌تواند از خیار شرط استفاده کند.

مطلب پیشنهادی:  همه چیز درباره‌ سند شورایی

فسخ یک طرفه اجاره نامه از سوی موجر در صورت واگذاری ملک به غیر

با توجه به اینکه حالت استفاده از خیار شرط به خواست موجر و مستاجر برمی‌گردد، بنابراین حالت از پیش تعیین شده‌ای برای آن در قراردادها تعریف نشده است. همین مسئله باعث می‌شود زمانی که موجر و مستاجر قصد نوشتن اجاره‌نامه دستی دارند، برای نوشتن خیار شرط در اجاره‌نامه با مشکل روبرو شوند.

فسخ یک طرفه اجاره‌نامه از سوی موجر در صورت واگذاری ملک به غیر

واگذاری مورد اجاره توسط مستاجر به شخصی دیگر، یکی از مواردی است که می‌توان آن را در قالب خیار شرط جهت فسخ قرارداد در اجاره‌نامه ذکر کند. به‌عنوان مثال اگر فردی ملک را اجاره کرده اما آن را به فرزند خود واگذار کند، موجر می‌تواند قرارداد اجاره را یک طرفه فسخ کند.

مطالعه بیشتر: مطلب «نکاتی برای دریافت وام خرید خانه» را در دلتا مگ بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 348

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قانون جدید طلاق از طرف زن چه می‌گوید؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که قانون جدید طلاق از طرف زن چه می…