در چه صورت معامله‌های صوری، جرم محسوب نمی‌شود؟

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
معامله صوری، معامله ای است که در آن شرایط اساسی معامله رعایت نشده است و یکی از ارکان صحت معاملات که هدف و قصد طرفین است، وجود ندارد.
در چه صورت معامله‌های صوری، جرم محسوب نمی‌شود؟

در انجام معاملات ملکی، یک ملک، با قرارداد قانونی معامله می‌شود. به‌عبارتی در معاملات ملکی رایج، طی یک قرارداد قانونی معامله انجام می‌شود اما معامله صوری ملک تنها یک معامله ظاهری و بدون داشتن شرایط قراردادی است و جرم محسوب می‌شود. اما گاهی ممکن است شرایطی پیش بیاید که انجام معامله صوری، غیرقانونی تلقی نشود. این شرایط کدام است؟

برای پاسخ به این سوال با دلتا مگ همراه باشید.

معامله صوری

چه معامله‌ای صحیح شمرده می‌شود؟

معامله‌ای صحیح است که شرایط زیر را داشته باشد:

  •  به محض عقد قرارداد، خریدار به عنوان مالک جدید شناخته شده و مبلغ معامله هم باید به فروشنده تحویل داده شود.
  • اما در معامله صوری ملک، قرارداد و معامله تنها یک جنبه ظاهری دارد و پولی برای خرید و فروش ملک رد و بدل نمی‌شود. این گونه معامله‌های صوری معمولا برای فرار از ادای دین و بدهی انجام می‌شود و بر مبنای ماده 218 قانون مدنی معامله مربوطه باطل است.
  • اگر دادگاه یک معامله را صوری بداند، آن معامله باطل اعلام شده و ملک مورد معامله در صورت اعتراض یا مطالبه طرف مقابل، می‌تواند بین طلبکاران با تعیین سهم تقسیم شود.

معامله‌های صوری

معاملات صوری صحیح و قانونی ملک: فرض کنید اموال خود را در قالب معامله صوری به فردی از خانواده‌ فروخته و بعلت شناخت و رابطه نزدیک خریدار و فروشنده، نخواهند پول و مبلغی رد و بدل کنند، مانند(زن و شوهر). در این شرایط تنها پرداخت عوارض ملکی و مالیاتی و انتقال سند کفایت کرده و معامله صوری هم قانونی و صحیح خواهد بود.

مطلب پیشنهادی:  آیا شنود مکالمات همسر جرم است؟

چه معامله‌ای صحیح شمرده می‌شود؟

معامله صوری و ملک ورثه ای: تصور کنید شخصی ملک خود را برای مدت کوتاهی در قالب معامله صوری به شخصی بفروشد. در این صورت با فوت خریدار، ورثه ملک او می‌توانند ادعای مالکیت و مطالبه ملک مربوطه را داشته باشند.

خرید ملک قبل از طرح دعوی فرد طلبکار از فروشنده: معامله ملکی که در طی آن فروشنده با وجود داشتن طلبکار ملک خود را فروخته و برای عقد این قرارداد، از خریدار پول دریافت می‌کند، حتی در صورت شکایت طلبکار، این معامله غیر صوری و معتبر است مگر اینکه قبل از آنکه مالک بتواند ملکش را بفروشد، دادگاه حکم توقیف مال او را داده باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «معامله صوری به چه معناست؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…