کاهش 60 درصدی ساخت و ساز در تهران

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طلا و ارز

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران به ثبات بازار مسکن در سال 1400 اشاره کرد و گفت: در خصوص پیش‌بینی سال ۱۴۰۱ باید گفت تا نتیجه مذاکرات وین مشخص نشود نمی‌توان نظر قطعی ارائه داد.

وی در ادامه با بیان اینکه کاهش تحریم منجر به افزایش و تقویت پول ملی خواهد شد در نتیجه قیمت مسکن کاهش خواهد یافت. محتشم با اشاره کاهش قیمت دلار در ماه‌های اخیر گفت: در حال حاضر قیمت ارز، مقداری دچار برگشت شده و نرخ رشد سالیانه قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم عمومی بوده و به حدود ۱۵ درصد رسیده است.

این کارشناس مسکن معتقد است، یعنی با وجود تورم بالای ۴۰ درصد و افزایش قیمت اسمی مسکن، قیمت واقعی آن کاهش یافته است. اما اجاره‌بها روند صعودی داشت و بیش از ۵۰ درصد رشد کرد.

محتشم به تقاضای بالقوه در بازار مسکن طی سال های 97 و 99 اشاره کرد و افزود: از آن طرف ازدواج‌ها و طلاق‌ها را داریم که به ازای هر کدام تقاضا برای سکونت ایجاد می‌شود. انعکاس این موضوع به شکل فشار در بازار اجاره واحدهای کوچک متراژ و ارزان قیمت بروز کرده است.

واحد مسکونی در تهران

محتشم با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن با هدف ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور گفت: دولت از سه سال قبل طرح اقدام ملی را آغاز کرد. امسال هم نهضت ملی مسکن را در برنامه قرار داد. ۱۴ سال قبل هم مسکن مهر را داشتیم. این طرح‌ها اگر به نتیجه برسد، قطعا اثرات مثبتی خواهد داشت به شرطی که به موقع محقق شود. در غیر این صورت کارایی خود را از دست می دهد.

مطلب پیشنهادی:  کمبود سیمان وجود ندارد!

او با بیان اینکه اوایل دهه ۹۰ ساخت‌وساز رونق گرفته بود تا جایی که سال ۱۳۹۲ با اوج تولید مسکن مواجه بودیم، اظهار داشت: برای ۸۰۹ هزار واحد مسکونی در کشور پروانه ساختمانی صادر شد. اما این روند در سال‌های اخیر متوقف شده و در یکی دو سال اخیر با کمبود تولید نسبت به تقاضا مواجه شده‌ایم.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه ساخت‌وساز در شهر تهران حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است، گفت: در سال‌های گذشته معمولا حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در تهران ساخته می‌شد که در حال حاضر ۶۰ درصد کاهش یافته است. این مساله باعث فشار تقاضای سکونت به خصوص در بخش مصرفی شده است.

مطالعه بیشتر: مطلب «بازار مسکن سال 1401 را با آرامش آغاز می‌کند؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن

با توجه به آمارهای منتشر شده، در هر ماه حداقل 50 هزا مستاجرکم درآمد داریم که برای تامین اج…