تقسیم‌نامه چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تقسیم‌نامه یکی از اصطلاحاتی است که در حوزه املاک بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. با تنظیم تقسیم‌نامه، سرمایه بین شرکا تقسیم می‌شود.

در حوزه املاک، اصطلاحاتی وجود دارد که ندانستن معنی دقیق آن، مشکلات زیادی را به‌دنبال دارد. این قوانین و اصطلاحات گاها ساده و گاه تبصره و بندهای زیادی را دربر گرفته است و نیاز به مطالعه بیشتر دارد. یکی از این اصطلاحات تقسیم‌نامه است که ما در مجله ملکی دلتا به آن خواهیم ‌پرداخت.

تقسیم‌نامه

تقسیم‌نامه به معنای قسمت‌کردن یا چند بخش‌کردن سرمایه و مال بین شرکا است. در واقع در این سند، سهم هر یک از شرکا تعریف شده و حدود، مشخص می‌شود.

ثبت تقسیم‌نامه چگونه است؟

درصورتی‌که برای یک ملک تقسیم‌نامه‌ای تنظیم نشده باشد، آن ملک مشاع در نظر گرفته شده و دخل و تصرف توسط یکی از شرکا بدون اجازه شرکای دیگر غیرقانونی است و می‌توان آن را پیگیری کرد. فرایند تنظیم این سند، اجباری نیست و نمی‌توان شرکا را به تنظیم آن وادار کرد.

تنظیم تقسیم نامه

اما درصورتی‌که حتی یک نفر از مالکان، مایل به مشخص‌شدن سهم خود باشد، می‌تواند از طریق سازمان ثبت پیگیر باشد. در واقع یک سند رسمی است که باید بطور قانونی ثبت شود. در واقع سازمان ثبت اسناد و املاک کشوری، تقسیم نامه‌هایی که رسمی نیستند را معتبر نمی‌داند.

شرایط تنظیم تقسیم‌نامه چیست؟

در یک ملک مشاع، تا زمانی‌که سند تنظیم نشده باشد، هیچ مالکی، مالک شش دانگ حساب نشده و واحد مستقلی نخواهد‌ داشت. به‌علاوه برای تنظیم آن، باید همه مالکین رضایت داشته باشند.

گاهی ممکن است مالکین ملک، قبل از تنظیم تقسیم‌نامه رسمی، اقدام به تقسیم ملک به‌صورت توافق‌نامه عادی کرده‌ باشند. اما همانطور که گفته شد، چنین سندی محکمه‌پسند نیست. اما درصورتی‌که یک مالک، آن توافق‌نامه را امضا کرده باشد ولی از امضای تقسیم‌نامه خودداری کند، مالکان دیگر می‌توانند این موضوع را به دادگاه ارجاع دهند.

مطلب پیشنهادی:  همه چیز درباره فک رهن

این سند برای چه فضاهایی نوشته می‌شود؟

هر ملکی که مشاع باشد، قابلیت تنظیم تقسیم‌نامه را دارد و نوشتن آن به رای مالکان بستگی دارد.

برای دریافت تقسیم‌نامه چه مدارکی لازم داریم؟

برای دریافت تقسیم‌نامه چه مدارکی لازم داریم؟

  • تمامی مدارک موردنیاز را آماده کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ نقصی در آن وجود نداشته باشد.
  • در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده و مدارک را ارائه کنید.
  • سپس مدارک دال بر مالکیت بر ملک نیز ارائه شود.
  • در مرحله آخر، از اسناد رسمی، سند را دریافت می‌کنید.

آیا تقسیم‌نامه باطل می‌شود؟

اگر حتی یک نفر از مالکین اعتراض داشته باشد و این سند را به رسمیت نشناسد، درصورتی‌که رضایت سایر مالکین را جلب کند، می‌تواند آن را باطل کند. البته این نکته را فراموش نکنید که ابطال توسط مالکین کافی نبوده و دادگاه صالح باید آن را باطل کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب «نکات حقوقی فروش مال مشاع» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…