بازار مسکن در دوران ثبات

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بخشی از ثبات این روزهای بازار مسکن را می‌توان ناشی از تاثیرپذیری آن از مذاکرات هسته‌ای دانست اما باید توجه داشت که این بازار از آذرماه سال گذشته تاکنون به ثبات نسبی رسیده و نرخ رشد سالیانه آن از حدود ۱۰۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است.
علت افزایش بیش از حد مسکن و اجاره‌ها

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، بیت‌الله ستاریان کارشناس بازار مسکن، درباره پیش‌بینی این بازار می‌گوید: در صورت تحقق برجام، انتظار توسعه در اقتصاد را داریم اما بازار مسکن با افزایش تقاضا مواجه خواهد شد که به همین دلیل با رکود تورمی همراه می‌شود و قیمت بالا می‌رود.

فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه‌سازان نیز تقریبا با ستاریان هم‌نظر است. او با اشاره به تجربه سال ۱۳۹۴ خاطرنشان می‌کند: در آن مقطع با امضای برجام، ثبات بر بازار مسکن حاکم شد. اما قیمت‌های موجود در بازار مسکن از اقتصاد کلان نشأت گرفته است؛ چرا که مسکن یک کالای تولیدی است و قیمت آن بر اساس نرخ زمین و هزینه ساخت مشخص می‌شود.

همچنین حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران معتقد است: مسکن با بازارهای طلا و بورس، هماهنگی همزمان ندارد و لزوما از قیمت ارز و طلا تبعیت نکرده است؛ چرا که بازارهای ارز و طلا ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند اما مسکن اینگونه نیست. این بازار مدتی صبر می‌کند، به تثبیت می‌رسد، سپس خود را با وضعیت کلی اقتصاد وفق می‌دهد؛ این هماهنگی می‌تواند کاهشی یا افزایشی باشد.

رشد سالیانه بازار مسکن

با این حال مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک به ادامه آرامش بازار مسکن خوشبین است. او در این خصوص می‌گوید: خوشبختانه در ماه‌های اخیر بازار مسکن به ثبات رسیده است. مقدار زیادی از این آرامش مرهون تلاش دولت سیزدهم در طرح نهضت ملی مسکن و اخبار امیدوارکننده از مذاکرات هسته‌ای است.

مطلب پیشنهادی:  آیا خرید آپارتمان با 600 میلیون در تهران شدنی است؟

با کاهش قیمت دلار، قیمت طلا، خودرو و مسکن نیز پایین آمد و بررسی‌های ما از کاهش حدود نیم درصدی قیمت خانه در تهران طی دو هفته گذشته حکایت دارد.

وی ضمن ابراز گلایه از سامانه‌های فروش ملکی که بعضا در جهت افزایش قیمت مسکن عمل می‌کنند، بیان کرد: همانطور که بعد از جهش قیمت‌ها انتظار افزایش مجدد وجود ندارد،

قلی خسروی در پایان گفت: طبیعتا انتظار ریزش شدید هم غیرمنطقی است. همین که بازار مسکن به ثبات رسیده اتفاق خوبی است که می‌تواند در آینده به افزایش قدرت خرید متقاضیان منجر شود. با طرح نهضت ملی مسکن بسیار امیدواریم که عرضه و تقاضا به تعادل برسد و نرخها منطقی شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «کاهش قیمت مسکن اجاره‌ای در راه است» را در دلتا مگ بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 361

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

قیمت خرید خانه در محله های ارزان تهران

محله‌های وردآورد، نواب و جوادیه با متوسط قیمت ۱۸ میلیون تومان ثبت شده است. …