اخبار ضد و نقیض از کاهش قیمت مصالح ساختمانی

0
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در حالی که مرکز آمار ایران، هفته گذشته آماری منتشر کرد مبنی بر اینکه قیمت مصالح ساختمانی در پاییز ۱۸.۵ درصد کاهش یافته اما امروز گزارشی مبنی بر افزایش نرخ تورم نهاده‌های تولید مسکن به میزان ۲.۸ درصد در پاییز منتشر شد.
فروش مصالح ساختمانی

به گزارش دلتا مگ به نقل از بازار، دو هفته پیش مرکز آمار اعلام کرد که قیمت نهاده‌های تولید مسکن در فصل پاییز ۱۸.۵ درصد کاهش داشته است. این خبر باعث شد تا ما در تماس با برخی فعالان بازار مسکن و انبوه سازان در خصوص اینکه آیا قیمت مصالح ساختمانی کاهش یافته است یا خیر، جویا شویم.

اکثر سازندگان مسکن و فعالان بازار بر این اعتقاد بودند که قیمت مصالح ساختمانی و نهاده‌های تولید مسکن به شکل قابل توجهی افزایش یافته است و اگر هم افزایش نداشته باشد، کاهش نخواهد داشت.

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان در این رابطه عنوان کرد: وضعیت قیمت مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۰ که وابستگی زیادی به متغیرهایی چون نرخ تورم و رشد اقتصادی کشور در سال دارد، نشان می‌دهد، این فاکتور حیاتی بر همه ارکان ساخت مسکن، مانند مصالح ساختمانی و سازه‌های فولادی همچون تیرآهن و میلگرد اثرگذار بوده است.

کاهش قیمت مصالح ساختمانی

بر اساس گفته او، قیمت نهاده‌های تولید مسکن نسبت به سال گذشته رشد داشته است، به عنوان مثال درب چوبی در کیفیت‌های مختلف چند برابر رشد کرده است و یا قیمت آسانسور که از ارکان مهم ساخت و ساز مسکن و جزء ضروریات این روزهای هر ساختمانی شده است، نسبت به پارسال دو برابر رشد کرده است.

فعالان بازار نیز می‌گویند: برخی اقلام ساختمانی مثل درب، پنجره، آهن و سیمان نسبت به سال گذشته رشد ۵۰ درصدی داشته‌اند، حالا اینکه مرکز آمار اعلام می‌کند، قیمت مصالح ساختمانی در پاییز کاهش یافته است، باید دید آمارهای مرکز آمار از کجا گردآوری شده است؟

مطلب پیشنهادی:  12 هزار خانه لوکس مشمول مالیات شد

تناقض آشکار در گزارش های مرکز آمار

اما گزارش روز گذشته مرکز آمار ایران بر خلاف گزارش دو هفته پیش که نشان می‌داد، شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی در پاییز ۱۸.۵ درصد کاهش داشته از افزایش ۲.۸ درصدی برخوردار شده است.

فعالان بازار مسکن در خصوص انتشار این گونه آمارها می‌گویند: انتشار این اخبار که صحت ندارد، باعث می‌شود تا بازار مسکن دچار سردرگمی شود.

زمانی این خبرها منتشر می‌شود که قیمت‌ها کاهش داشته است، متقاضیان مسکن با این عنوان که نهاده‌های تولید مسکن رشد داشته است، نمی‌توانند ارتباط بگیرند.

جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان نیز در خصوص کاهش یا افزایش قیمت مصالح ساختمانی گفت: قیمت مصالح ساختمانی با دلار بالا و پایین می‌شود.

او معتقد است که رشد قیمت مصالح ساختمانی در یک سال گذشته هزینه ساخت‌وساز را افزایش داده است و حتی متوسط ساخت مسکن (هر متر مربع) را در کلانشهرها تا سقف ۲۰ میلیون تومان هم رسانده است.

مطالعه بیشتر: مطلب «کارگاه‌های ساختمانی تعطیل می‌شود؟» را در دلتا مگ بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 408

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …