قیمت فعلی مسکن، نامتعارف است

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق آمار بانک مرکزی میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران 32 میلیون تومان است، اما یک کارشناس حوزه مسکن قیمت فعلی مسکن را نامتعارف می‌داند و می‌گوید: اگر بازار مسکن به شرایط طبیعی بازگردد، قیمت‌ها به کمتر از ۲۴ میلیون تومان در هر متر خواهد رسید.
قیمت نامتعارف مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از رسالت، فرید قدیری کارشناس حوزه مسکن معتقد است در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ که قیمت مسکن جهش زیادی پیدا کرده و میانگین رشد ماهانه مسکن ۵ درصد بوده و قیمت‌ها نیز در هرماه ۹ تا ۱۱ درصد افزایش پیدا می‌کردند.

این کارشناس بازار مسکن اضافه کرد: اگر این وضع ادامه پیدا می‌کرد، باید قیمت‌ها در دی‌ماه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نسبت به آذرماه بالا می‌رفت، اما امسال میزان رشد قیمت مسکن به ۲ درصد رسیده است. بنابراین ما از جهش قیمت مسکن عبور کرده‌ایم، اما تا نقطه مطلوب فاصله‌ داریم.

وی ادامه داد: قیمت مسکن اکنون بسیار بیشتر از آن چیزی است که باید باشد، یعنی قیمت‌ها به‌طور نامتعارف بالاست. قیمت متعارف مسکن به‌طور میانگین ۲۷ تا ۲۸ میلیون تومان در هر متر است.

قیمت نامتعارف مسکن

قدیری اضافه کرد: فرمولی طبق متغیرهای اقتصاد بخش مسکن وجود دارد که بر آن اساس حباب سنجی می‌شود که شامل قیمت به اجاره است. بر اساس این فرمول اگر بازار مسکن به شرایط طبیعی بازگردد، قیمت‌ها به کمتر از ۲۴ میلیون تومان در هر متر می‌رسد و بر این اساس قیمت‌ها در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  قیمت خانه جیحون ارزان‌تر است یا وردآورد؟

وی با اشاره به شرایط فعلی بازار مسکن گفت: اکنون اگر خریدار وجود ندارد و فروشنده زیاد است به دلیل انتظار برای کاهش قیمت‌ها است، کما این‌ که قیمت واقعی مسکن از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس مسکن بابیان اینکه در صورت رسیدن توافق در برجام انتظارات تورمی مردم کاهش می‌یابد، افزود: با به نتیجه رسیدن مذاکرات هیجان برای خرید ملک کمتر می‌شود و می‌تواند شرایط را برای کاهش قیمت مسکن فراهم نماید.

قدیری در پایان گفت: تجربه مشابهی که در سال ۹۴ و در زمان توافق برای امضای برجام صورت گرفت، بازار مسکن همسو با بقیه بازارها در مسیر کاهش و عدم افزایش قیمت قرار گرفت، بنابراین انتظار فعلی برای کاهش قیمت می‌تواند محتمل باشد. هرچند با وجود این تفاسیر وضعیت بازارها دستورپذیر نیست.

 مطالعه بیشتر: مطلب «عرضه «رهن کامل» در بازار مسکن افزایش یافت» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…