از گرانی مسکن دیگر خبری نیست

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر ثبات بازارهای موازی مسکن که هم اکنون وجود دارد، ادامه پیدا کند، مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد و از طرف دیگر دولت بتواند طرح احداث چهار میلیون مسکن در چهار سال آینده را به نتیجه برساند، شاهد آرامش بازار مسکن خواهیم بود و نگرانی بابت رشد قیمت وجود ندارد.
قیمت نامتعارف مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از خبرآنلاین، کاهش انتظارات تورمی به دلیل اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای و ثبات بازار ارز در آرامش بازار مسکن تاثیرگذار بوده و برخی افراد منتظر افت قیمت ملک هستند، اگرچه قیمت خانه در یک سال گذشته افزایش محسوسی نداشته، اما با کاهش نیز مواجه نشده است.

اگرچه قیمت مسکن در چهار سال اخیر رشد سنگینی داشته و همین مساله به رکود معاملات انجامید، اما از شش ماهه دوم سال جاری تا حدودی بازار خرید و فروش گرم شده است؛ به طوری که در ماه‌های آذر و دی ۱۴۰۰ به ترتیب ۹۷۷۲ و ۹۸۱۶ معامله مسکن در شهر تهران منعقد شده که به ترتیب ۲۸۲ و ۱۷۹ درصد افزایش را در مقایسه با ماه‌های آذر و دی سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد.

خرید و فروش ملک در تهران نسبت به سال گذشته سه تا چهار برابر شده و این در حالی است که قیمتها کاهش چندانی نداشته، هرچند افزایش محسوسی نیز ایجاد نشده است.

اما قیمت ساخت که انبوه‌سازان رشد آن را طی یک سال گذشته حدود ۵۰ درصد عنوان می‌کنند می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده در افت قیمت ملک عمل کند. افزایش نرخ دستمزد و مصالح، حتی بر روی قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن نیز تاثیرگذار بوده است.

مطلب پیشنهادی:  توافق وزارت راه با انبوه‌ساز بدقول ترکیه‌ای

افت محسوس سرعت رشد قیمت مسکن

افت محسوس سرعت رشد قیمت مسکن

گزارش‌ها نشان می‌دهد سرعت رشد قیمت مسکن به طرز محسوسی کاهش پیدا کرده است. طی سه ماه گذشته نرخ رشد ماهیانه قیمت مسکن در تهران به تدریج ۱.۲ درصد، ۱.۸ درصد و ۱.۱ درصد بوده و رشد سالیانه آن به ۲۰ درصد رسیده است؛ در حالی که نرخ افزایش سالیانه قیمت در ماه‌های دی سه سال گذشته به ترتیب ۹۱، ۴۱ و ۹۹ درصد بود.

طبق اعلام بانک مرکزی، در دی ماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۲ میلیون و ۹۴۰هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۱ و ۲۰.۳ درصد افزایش یافته است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «آخرین قیمت اوراق مسکن برای مجردها و متاهل‌های تهرانی» در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…