تامین مالی ساخت مسکن از بازار سرمایه

0
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
اخیرا نشست «ارزیابی الگوهای تامین مالی ساخت مسکن از طریق بازار سرمایه» با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.
تامین مالی ساخت مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از وطن امروز، معین محمدی‌‌پور، رئیس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران معتقد است که در حال حاضر در بورس کالا اوراق سلف استاندارد مسکن ابزار مناسبی است و در ادامه توضیح می‌دهد: تأمین مالی ساخت مسکن از بازار سرمایه برای انبوه‌سازان راحت‌تر است.

وی در ادامه می‌گوید: ایرادی که در این اوراق وجود دارد، این است که اگر چه سازندگان بزرگ و انبوه‌سازان از آن استقبال می‌کنند، اما با عدم استقبال سازندگان خرد مواجه می‌شود، چرا که تمام افراد باید قبل از عرضه اولیه به اندازه تعهدات پروژه، ضمانت‌نامه نقدشونده قرار دهند.

تامین مالی ساخت مسکن

رئیس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران تاکید کرد: در نهضت ملی مسکن که از طرف دولت پشتیبانی و حمایت می‌شود، شرایط برای تهیه وثیقه و ضمانت از طرف سازندگان فراهم‌‌تر است و از این جهت آنها می‌توانند از ظرفیت بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‌ها استفاده کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه کمبود سازندگان بزرگ مسکن در کشور یک چالش مهم است، افزود: اگر بخواهیم از اوراق سلف مسکن استفاده کنیم، باید شرکت‌هایی داشته باشیم که پروژه‌های بزرگ تعریف کنند تا به عرضه اوراق، رونق بدهند. بنابراین اگرچه سرمایه مخاطب جذب اوراق می‌شود و حتی اگر نخواهد خود خانه را بگیرد، می‌تواند تسویه نقد کند، اما در سمت عرضه‌کننده اوراق چالش داریم که یکی از دلایل آن هم سختگیری در قسمت تضامین است.

مطلب پیشنهادی:  بهانه‌ تراشی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن

مطالعه بیشتر: مطلب «20بهمن‌ماه؛ آخرین زمان ثبت‌نام مجردها در ملی مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…