واکنش بازار مسکن به اخذ مالیات از خانه‌های خالی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مردادماه سال گذشته بود که طرح «اخذ مالیات از خانه‌های خالی» تصویب شد، اما با گذشت دو سال از این طرح، همچنان تا مرحله اجرا فاصله زیادی دارد از همین رو نمی‌توان انتظار کاهش قیمت در روند بازار مسکن داشت.
مالیات خانه های خالی

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، دریافت مالیات از خانه‌های خالی یکی از شیوه‌های مهم برای مقابله با احتکار مسکن و ساماندهی بازار ملک از طریق افزایش هزینه خالی نگه داشتن واحدهای مسکونی است.

اما کارشناسان معتقدند لازمه درست اجرا شدن این طرح، این است که دولت از درون ارگان‌های خود این طرح را آغاز کند؛ این در حالی است که پس از گذشت دو سال هنوز ارگانی به صورت رسمی وظیفه اجرا و نظارت بر این طرح را بر عهده ندارد.

گفتنی است وزارت راه و شهرسازی تا پایان آذر امسال مهلت داشت تا اطلاعات مربوط به خانه‌های خالی را تکمیل کند. بر اساس اعلام این وزارتخانه تاکنون اطلاعات یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی ارسال شده است.

گفته می‌شود که بخش عمده‌ای از خانه های خالی، واحدهایی هستند که در اختیار نهادها، شرکت‌ها، دستگاه‌ها و اشخاص حقوقی هستند که این اطلاعات در مرحله اول به سازمان امور مالیاتی ارسال شد.

اخذ مالیات از خانه های خالی

واکنش بازار به مالیات خانه های خالی

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن درباره واکنش بازار به مالیات خانه های خالی به تجارت نیوز گفته است: پس از تصویب آیین‌نامه، اقدام موثری در این باره انجام نشده، بنابراین در بازار مسکن اثر زیادی نداشته است.

او بر این عقیده است که مالیات بر خانه‌های خالی موضوع درستی است و اگر صحیح اجرایی شود می‌تواند در بازار مسکن اثرگذار باشد.

مطلب پیشنهادی:  آیا گره ساخت و ساز در منطقه کن گشوده می‌شود؟

به گفته غیبی، برای اینکه این طرح و اجرای آن منظم و در بازار رایج شود دولت و سایر سازمان‌های دولتی باید این قانون را اجرایی کنند.

ضرورت رعایت عدالت اجتماعی

این کارشناس بازار مسکن عقیده دارد اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی تنها در مورد عامه مردم، از عدالت اجتماعی دور است. اگر به دارایی‌های بدون استفاده بانک‌ها و امثال آن مالیاتی تعلق نگیرد و تنها از برخی خانه‌های عامه مردم مالیات اخذ شود، این طرح به درستی اجرا نشده است.

غیبی می‌گوید: اگر دولت با خودممیزی این قانون را اجرا کند، به رعایت عدالت اجتماعی نزدیک‌تر است و به دنبال آن برخی از مردم که خانه‌های خالی دارند نیز به پرداخت مالیات تشویق می‌شوند.

مطالعه بیشتر: مطلب «سقف تسهیلات احداث و نوسازی مسکن تعیین شد» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه میزان تقاضای خرید ملک در اولین ماه سال

تحقیقات اخیر نشان داده است که وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی، انتظارات تورمی و نوسانات قیمت دلا…