به دنبال رد پای نوح در دشت مغان اردبیل

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین دشت‌های ایران که مهر تاییدی بر طوفان و کشتی نوح است، دشت مغان اردبیل است.
دشت مغان

دشت مغان یکی از زیباترین دشت‌های ایران است که در استان اردبیل واقع شده است. در این مقاله از مجله دلتا می‌خواهیم به دشت مغان برویم و رد پای نوح را در این دشت دنبال کنیم. در آخر هم به جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی اطراف این دشت خواهیم پرداخت.

دشت مغان کجاست؟

در قسمت شمالی استان اردبیل، جلگه‌ی بزرگی وجود دارد که آن را به دشت مغان می‌شناسیم. این جلگه به سه قسمت نواحی کوهپایه‌ای، جلگه‌ای و کوهستانی تقسیم می‌شود.

دشت مغان

نکته جالب درباره این دشت به خصوص قسمت شمالی آن، آب و هوای فوق‌العاده‌ای است که به آن لقب دشت همیشه بهار را داده است. قسمت‌های بزرگی از این دشت، در کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد اما، در قسمت‌هایی که مربوط به ایران می‌شود شهرهای بیله سوار، پارس آباد و گرمی قرار گرفته‌اند.

جاذبه‌های طبیعی اطراف دشت مغان

این جلگه جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد که چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌کند. از جمله این جاذبه‌ها به رشته کوه خروسلو در جنوب دشت مغان و رشته کوه صلوات داغ را به عنوان مناطق کوهستانی این جلگه می‌توانیم نام ببریم.

دشت مغان

رود ارسف دریاچه سد میل مغان، دریاچه کشت و صنعت، تالاب تپراقکندی، تالاب‌میل مغان و تالاب قره گل از جاذبه‌های آبی این منطقه است. نکته جالب در این مورد این است که تالاب‌ها در این منطقه، امکان پرنده‌نگری در دشت مغان را فراهم کرده‌اند. یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی اطراف این دشت، جنگل‌های ارسباران هستند که 130 هزار هکتار وسعت آن است و در کناره جنوبی رود ارس واقع شده است.

پرنده‌نگری دشت مغان

تالاب‌های دشت مغان یکی از امن‌ترین و مهم‌ترین زیستگاه‌ها برای پرندگان است تا زمستان را از سر بگذرانند. در تالاب‌های این دشت می‌توانید پرندگانی مانند اردک چشم طلایی، اردک تاجدار، پلیکان خاکستری، قوی گنگ، مرکوس سفید، قوی فریادکش، غاز خاکستری، قوی کوچک و بالکان را مشاهده کنید.

جاذبه های تاریخی اطراف دشت مغان

شاید تصور کنید که این دشت چیزی به جز مناظر زیبا و طبیعت بکر ندارد؛ اما لازم است بدانید که این دشت، برای مدت‌ها میزبان تمدن‌ها و رویدادهای تاریخی بوده است. دشت مغان یکی از دلایلی است که اثبات می‌کند کشتی نوح وجود دارد و ایران، تمدنی 6000 ساله دارد. ضمن اینکه در این دشت زیبا و سرسبز بود که نادر شاه افشار، تاج‌گذاری کرد و شورای حکومتی به نام شورای مغان تشکیل داد.

مطلب پیشنهادی:  روستای گم‌شده در تاریخ

اولتان قالاسی

قلعه اولتان یا اولتان قالاسی، دژی کهن در نزدیکی رود ارس و 500 متری روستای اولتان است. این قلعه مساحتی نزدیک به 320 هزار متر مربع دارد و در دوران اشکانیان ساخته شده است. گفته می‌شود که قسمت بزرگی از این قلعه در زیر خاک مدفون باقی مانده و ما، بقایای کوچکی از آن را مشاهده می‌کنیم.

دشت مغان

این دژ درواقع یک قلعه شهر بوده و در قسمت داخلی آن، خانه‌ها و در قسمت بیرونی آن فضاهای صنعتی مانند کارگاه‌های فلزگری، شیشه‌گری و سفالگری قرار گرفته بود. ضمن اینکه دور تا دور این قلعه شهر، یک خندق 15 متری کنده شده بود تا دشمنان نتوانند نفوذ کنند؛ خندق این قلعه به وسیله دو کانال آب که از رود ارس می‌آمد پر شده بود.

تپه نادری

در بخش اصلاندوز پارس آباد، تپه‌ای بزرگ و بلند قرار دارد که محل تاج‌گذاری نادر شاه افشار بود. قدمت این تپه به هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد می‌رسد.

قیز قلعه سی

قلعه دختر دشت مغان یا قیز قلعه سی یکی از جاذبه‌های تاریخی بیله سوار است. این قلعه در نزدیکی رودخانه برزند و در 17 کیلومتری شهر گرمی در شمال دشت مغان است. این قلعه نیز یکی از معدود قلعه‌هایی است که با نام دختر در ایران ساخته شده و سبک معماری آن، به دوران اشکانی و ساسانی می‌رسد.

مسیر دسترسی به دشت مغان

برای رسیدن به دشت مغان، ابتدا لازم است به اردبیل بروید و سپس، 110 کیلومتر به سمت روستای گرمی بروید.

دشت مغان

در این مقاله به دشت مغان سفر کردیم و با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، جانوران و گیاهان آن منطقه آشنا شدیم. در ادامه به شما پیشنهاد می‌کنیم با خواندن مقاله سفر در شهریور کجا بریم؟ مقصدی مناسب برای سفر تابستانی پیدا کنید.

تعداد کلمات مطلب: 664

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

خرید خانه وام دار و چند نکته مهم

یکی از پیشنهاداتی که برای خرید خانه ما به افراد می‌کنیم، خرید خانه وام دار است. اما خرید ا…