5 مورد از خواص کینوا که شما را از بیماری نجات می دهند

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دانه گیاهی کینوا خواص بی‌شماری دارد و بسیاری از آن‌ها به حفظ سلامتی و البته جلوگیری از ابتلا به بیماری کمک می‌کند.
خواص کینوا

کینوا یکی از دانه‌های گیاهی بسیار مفید با خواص بی‌شمار است. از جمله خواص کینوا به جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند فشار خون، قند و سرطان‌ها می‌توانیم اشاره کنیم. البته در این مقاله از مجله دلتا می‌خواهیم 5 مورد از مهم‌ترین خواص کینوا را به شما بگوییم تا زودتر آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم طریقه مصرف کینوا برای لاغری را مشاهده کنید.

کاهش وزن

دانه کینوا بیشتر برای کاهش وزن شناخته شده است و بسیاری از افراد این دانه را جایگزین برنج کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین خواص کینوا این است که متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. در نتیجه اشتهای فرد به غذا و مواد خوراکی غیرضروری کاهش یافته و روند لاغری به درستی طی می‌شود.

خواص کینوا

درواقع علت زود سیر شدن با دانه کینوا به دلیل وجود فیبر بسیار بالای آن است. لازم به ذکر است که کینوا شاخص گلیسمی پایینی دارد و جزو کربوهیدرات پیچیده محسوب می‌شود. ضمن اینکه کینوا سرشار از فیبر و پروتئین غذایی است و برای چربی‌سوزی فوق‌العاده عمل می‌کند.

پیشگیری از دیابت

یکی دیگر از خواص کینوا جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 است. این دانه گیاهی به دلیل شاخص گلیسمی که دارد به کنترل قند خون کمک می‌کند و جایگزین مناسبی برای برنج است. ضمن اینکه فیبر موجود در آن به تنظیم قند خون کمک می‌کند.

رفع کم خونی

کمبود آهن در بدن کم‌خونی به همراه دارد و در پی آن، بیماری‌های مختلفی به وجود می‌آیند. اما گنجاندن مقداری کینوا در برنامه غذایی می‌تواند از کم‌خونی جلوگیری کند.

مطلب پیشنهادی:  آموزش رنگ کردن مو برای مبتدیان

کمک به هضم غذا

یکی از بی‌شمار خواص کینوا، ریبوفلاوین آن است که باعث تبدیل گلوتامیک به گلوتامین می‌شود و در نتیجه، هضم غذا راحت‌تر می‌شود. ضمن اینکه فیبر موجود در کینوا سبب جذب مواد مغذی روده کوچک می‌شود و از مشکلات گوارشی مانند یبوست جلوگیری می‌کند.

مشکلات گوارشی

همچنین ویتامین B موجود در کینوا اسید هیدروکلریک تولید می‌کند و به بهبود گوارش بدن کمک می‌کند. در ادامه لازم است اضافه کنیم که فیبر زیاد این دانه گیاهی به افزایش حرکات روده و دفع آسوده کمک می‌کند؛ در نتیجه بواسیر به وجود نمی‌آید.

سرشار از آنتی اکسیدان

از دیگر خواص کینوا به آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این دانه گیاهی می‌توانیم اشاره کنیم. این آنتی‌آکسیدان‌ها باعث می‌شود تا رادیکال‌های آزاد موجود در بدن خنثی شود و ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از بین برود. برای اینکه مقدار بیشتری آنتی اکسیدان دریافت کنید پیشنهاد می‌کنیم از کینوا جوانه زده استفاده کنید.

بهترین روش برای استفاده از خواص کینوا

  • دانه گیاهی کینوا را می‌توانید به سالاد اضافه کنید.
  • از دانه کینوا می‌توانید به عنوان جایگزین برنج استفاده کنید و در آب بپزید.
  • کینوا را می‌توانید به آب یا شیر اضافه کنید و جایگزین غلات صبحانه کنید.
  • به جای جو و گندم، از دانه کینوا می‌توانید برای سوپ استفاده کنید.

 

تعداد کلمات مطلب: 457

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

تالاب میانکاله، تماشای پرندگان مهاجر

تالاب میانکاله، یکی از شگفتی‌های شمال ایران است که در نزدیکی بهشهر واقع شده و مامنی امن بر…