این نکات را فقط اجاره‌نشین‌ها باید بدانند

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از قدیم اجاره خانه در بین مردم کم و بیش رواج داشته است اما امروزه به دلیل گران شدن قیمت مسکن اکثر مردم اقدام به اجاره کردن خانه کرده‌اند.
مشکلات حقوقی اجاره نشینی و ذکر چند نکته مهم

همه افراد گمان می‌کنند با پیداکردن خانه مشکلات تمام می‌شود؛ اما مشکلات حقوقی اجاره نشینی زمانی که قرارداد منعقد می‌شود روی کار آمده و افراد باید از قوانین اجاره اطلاع داشته باشند تا دچار مشکل نشوند. همراه دلتامگ باشید.

مشکلات حقوقی اجاره نشینی و ذکر چند نکته مهم

ما در این مطلب قصد داریم شما را با نکات مهم پیرامون اجاره‌نشینی آشنا کنیم تا با دانستن این نکات مهم دچار مشکل نشده و بتوانید از حق خودتان دفاع کنید.

قرارداد برای هر دو طرف نوشته می‌شود

نکته مهمی که باید دررابطه‌با این موضوع بدانید آن است که هنگام تنظیم قرارداد باید حقوق و خواسته‌های طرفین در نظر گرفته شود. یک اجاره‌نامه زمانی استاندارد است که منطبق با قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستأجر تنظیم شده باشد؛ همچنین طوری نوشته شود که هم حقوق موجر، هم حقوق مستأجر در آن رعایت شده باشد تا حقوق طرفین تضمین شود. بهتر است پای اجاره‌نامه‌ها را حتماً دو نفر (دو شاهد) امضا کنند.

درنظرداشتن مدت اجاره

دراین‌رابطه باید بدانید از نظر حقوقی اجاره املاک، زیرمجموعه اجاره اشیا قرار می‌گیرد. طبق ماده ۴۶۸ قانون مدنی، اگر در قرارداد اجاره اشیا، مدت قرارداد ذکر نشود، قرارداد باطل است.

بنابراین، یادتان باشد برای تنظیم این قرارداد ابتدا در مورد مدت قرارداد توافق کرده و سپس آن را در متن قرارداد خود بنویسید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید بنویسید مدت دو‌ساله است و تاریخ دقیق شروع و پایان مدت را بنویسید.

به‌هرحال مدت قرارداد باید به‌صورت دقیق در قرارداد تعیین شده تا قرارداد باطل نشود. البته مطابق قوانین جدید، ثبت اجاره و فسخ آن در سامانه املاک باید انجام شود.

درنظرداشتن مدت اجاره

خرج و مخارج و تعمیرات با چه کسی است؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که خرج و مخارج تعمیرات با چه کسی است. هر نوع خرج و مخارجی که به نگهداری ملک در طول یک‌زمان طولانی کمک می‌کند با موجر بوده، اما اگر این هزینه به دوران استفاده مستأجر مربوط باشد و برای استفاده بهتر خود مستأجر باشد مثل هزینه آب، برق، گاز، تلفن و شارژ ساختمان، پرداخت هزینه‌های آن با مستأجر است.

اما یادتان باشد هزینه‌هایی مثل هزینه ایزوگام ساختمان و پکیج و سرمایش و گرمایش و کف و دیوار‌ها و مشاعات که برای نگهداری ملک در آینده انجام می‌شود، با موجر است.

مطلب پیشنهادی:  مراقب سوءاستفاده از مدارک خود باشید

اصولاً اگر خرابی در ملک ایجاد شود که تقصیر مستأجر نباشد، تمامی هزینه‌های تعمیرات آن با مالک است. علاوه بر این مخارجی مثل تهیه آب‌گرم‌کن برای خانه، نصب شوفاژ و… بر عهده مالک است.

فسخ قرارداد اصلاً کار راحتی نیست!

یکی از دیگر از مشکلات حقوقی اجاره نشینی فسخ کردن قرارداد است. گاهی در حین عقد اجاره اتفاقی رخ می‌دهد که یکی از طرفین می‌خواهد عقد اجاره را فسخ کند. به‌عنوان‌مثال شما خانه‌ای را اجاره کرده‌اید و بعد از یکی دو ماه به هر دلیلی می‌خواهید اجاره را فسخ کرده و به مکان دیگری بروید.

طبیعی است که پول رهن و در واقع پول پیشی که پرداخت کرده‌اید را از صاحبخانه طلب می‌کنید و او از پرداخت آن امتناع می‌کند و همین امتناع آغاز مشکلات حقوقی اجاره نشینی است.

کلاً عقود در نظام حقوقی کشورمان یا جایزند یا لازم. دررابطه‌با عقد لازم باید بگوییم که در عقود لازم تا پایان مدت نمی‌توانید آن قرارداد را بر هم بزنید؛ اما در عقود جایز می‌توان آن را بر هم زد.

فسخ قرارداد اصلاً کار راحتی نیست!

مثلاً عقد وکالت جایز بوده و هر زمانی موکل یا وکیل می‌توانند از هم جدا شوند و نباید در جداشدن توافقی انجام دهند. اما در عقود لازم تا پایان مدت اجاره هیچ‌کدام از طرفین نمی‌توانند قرارداد را بر هم بزنند.

مثلاً اگر عقد اجاره را یک‌ساله بسته‌اید تا آخر سال باید بمانید. حتماً می‌گویید چه می‌شود که برخی از مستأجران در ماه دوم و سوم می‌توانند پولشان را پس بگیرند و بروند.

باید توجه داشته باشید این به آن معنا نیست که هر مستأجری از ماه دوم به‌راحتی می‌تواند پولش را بگیرد. اگر می‌بینید این اتفاق می‌افتد به این دلیل است که دو نفر در فسخ قرارداد با هم تراضی کرده و به توافق رسیده‌اند.

تعداد کلمات مطلب: 655

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قانون جدید طلاق از طرف زن چه می‌گوید؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که قانون جدید طلاق از طرف زن چه می…