آیا دریافت مهریه قبل از رابطه زناشویی ممکن است؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهریه یکی از حقوق مهم زن در ازدواج است. به محض عقد نکاح زن مالک مهریه شده و مرد موظف به پرداخت آن است.
دریافت مهریه قبل از رابطه زناشویی

حق حبس مهریه یا دریافت مهریه قبل از رابطه زناشویی یک حقی است که قانون به زنان داده است و بر اساس این حق زنان می‌توانند تا زمانی‌که تمام مهریه خود را از مرد نگیرند از ایشان تمکین نکرده و اقدام به رابطه زناشویی نکنند البته با شرایطی خاص. همراه دلتامگ باشید.

شرایط دریافت مهریه قبل از رابطه زناشویی

دریافت مهریه قبل از رابطه زناشویی در واقع داشتن حق حبس زنان است.

حق حبس زن، یک نهاد حقوقی است که در قانون مدنی پیش‌بینی‌شده و در ماده 1085 و 1086 این قانون، به تعریف آن و پیش بینی قواعد این امر، پرداخته شده است. مواد 1085 قانون مدنی و ماده 1086 قانون مدنی، به ترتیب زیر در خصوص حق حبس یا دریافت مهریه قبل از رابطه زناشویی و همچنین شرایط اجرای آن، بیان می‌کند:

  • “زن می‌تواند، تا مهریه به او تسلیم نشده و مرد اقدام به پرداخت آن نکرده است، از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد، امتناع کند؛ مشروط بر اینکه مهریه او حال باشد.”
  • “اگر زن، قبل از گرفتن مهریه به اختیار خود، به ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد، اقدام کند، دیگر نمی‌تواند از حکم ماده قبل استفاده کند؛ ‌البته نکته مهمی که باید بدانید آن است که حقی که برای مطالبه مهریه دارد، ساقط نخواهد شد.”

شرایط دریافت مهریه قبل از رابطه زناشویی

طبق این دو ماده، حق حبس در واقع حقی است که به زنان، این امکان را می‌دهد که تا زمان دریافت کامل مهریه از تمکین عام و خاص از شوهر، خودداری کرده البته همچنان، از حق نفقه که پرداخت آن تکلیف و وظیفه شوهر است برخوردار شوند.

اما این بحث دارای شرایط مختلفی است که باید تمام این شرایط انجام شود. شرط استفاده از این حق آن است که اولاً زن قبل از این از همسر خود تمکین نکرده باشد و ثانیاً مهریه حال باشد. حالا درصورتی‌که هر کدام از این دو شرط، وجود نداشته باشد، حق حبس قابل‌اعمال نخواهد بود و زن نمی‌تواند از این حقی که قانون به وی داده است استفاده کند.

مطلب پیشنهادی:  چند نکته مهم پیرامون قانون سرقفلی در سال جدید

در مورد مهریه حال باید بگوییم که مهریه‌ای است که عندالمطالبه بوده و به‌محض تقاضای زن از مرد، باید توسط مرد پرداخت شده و در صورت عدم پرداخت، زن می‌تواند از طریق راه‌های گرفتن مهریه، نسبت به گرفتن آن، از شوهر اقدام نماید.

باتوجه‌به توضیحات فوق، در پاسخ به این پرسش که آیا حق حبس در مهریه عندالمطالبه وجود دارد یا خیر؟ باید گفت باتوجه‌به اینکه مهریه عندالمطالبه، حال محسوب می‌شود و یکی از شروط انجام‌شدن حق حبس، حال بودن مهریه است، درصورتی‌که زن از مرد تمکین نکرده باشد، امکان اعمال و اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه، طبق مقررات نحوه اعمال آن و در مدت‌زمان مقرر، وجود خواهد داشت.

آثار اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه

آثار اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه

باتوجه‌به اینکه اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه، دارای آثار حقوقی برای مرد و زن است، در این بخش قصد داریم درباره آثار اجرای حق حبس در مهریه عندالمطالبه، صحبت کنیم که عبارت‌اند از:

  • این حق به زن این اجازه را می‌دهد که از همسر خود تمکین خاص و عام نکرده و درعین‌حال نفقه را که لازمه آن تمکین‌کردن است را از همسرش مطالبه کند.
  • تکلیف مرد، به پرداخت نفقه زن، علی‌رغم عدم تمکین زن از او.
  • تکلیف مرد، به پرداخت کامل و تمام‌وکمال مهریه، به زن.

تعداد کلمات مطلب: 530

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قانون جدید طلاق از طرف زن چه می‌گوید؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که قانون جدید طلاق از طرف زن چه می…