مهارت نه گفتن را با این ۷ راهکار تقویت کنید

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یادگیری مهارت نه گفتن به شما کمک می‌کند که بیشتر برای خود وقت بگذارید و در جهت رشد فردی تلاش کنید.
تقویت مهارت نه گفتن

 

نه گفتن یک مهارت است که بسیاری از افراد در آن ضعیف هستند. ضعف در نه گفتن دلایل زیادی دارد که از میان آن‌ها می‌توانیم به فرهنگ و تربیت خانواده اشاره کنیم. در ادامه این مطلب از دلتامگ با ۷ راهکار ساده برای تقویت مهارت نه گفتن آشنا می‌شوید.

۷ راهکار ساده برای تقویت مهارت نه گفتن

از جمله دلایل دشوار شدن نه گفتن و رد درخواست دیگران می‌توانیم به مواردی مثل عذاب وجدان، ترس از قطع ارتباط و ترس از خودخواه دیده شدن اشاره کنیم. اگر شما هم این مشکل را دارید، تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

نمی‌توانید همه را راضی نگه دارید

تمایل به راضی نگه داشتن دیگران و فدا کردن خواسته‌های خود برای خوشحال کردن آن‌ها، از عزت نفس پایین نشأت می‌گیرد. بپذیرید که نمی‌توانید دیگران را همیشه راضی و خوشحال نگه دارید. همچنین تلاش برای راضی نگه داشتن دیگران باعث می‌شود که بسیاری از افراد با درخواست‌های غیرمنطقی قصد سوء استفاده از نیت خیر شما را داشته باشند. یادگیری مهارت نه گفتن به شما کمک می‌کند که برای خود حد و مرز قائل شوید و نیازهای خود را نادیده نگیرید.

تقویت مهارت نه گفتن

نه گفتن به معنای خودخواهی نیست

بپذیرید که نه گفتن همیشه به معنای خودخواهی نیست. شما ممکن است به دلیل پذیرش درخواست‌های دیگران، از رسیدگی به امور مربوط به خود عقب بمانید و نتوانید کارهای خود را طبق برنامه پیش ببرید. این امر باعث بروز چالش‌هایی در زندگی شما می‌شود و تبعاتی مثل اضطراب، استرس و اهمال کاری را به همراه دارد. اگر فردی بعد از نه شنیدن، شما را خودخواه خطاب کرد، درخواست‌های گذشته او را مرور کنید. در این صورت متوجه می‌شوید که به هیچ عنوان خودخواه نیستید.

زبان بدن را جدی بگیرید

یکی از مهم‌ترین نکات برای یادگیری مهارت نه گفتن، جدی گرفتن زبان بدن است. برای نه گفتن باید ژستی قاطع داشته باشید. بنابراین سر خود را بالا بگیرید و با قرار دادن بازوها در کنار بدن، حالتی سخت و نفوذناپذیر در خود ایجاد کنید. سعی کنید در چشم‌های طرف مقابل نگاه کنید و به او نه بگویید. نگاه‌های پرت به اطراف و بازی کردن با حرکات صورت و دست، شما را مردد نشان می‌دهد و ممکن است طرف مقابل به همین دلیل از شما سوء استفاده کند.

مطلب پیشنهادی:  چگونه بدون امتحان کردن، ریمل مناسب انتخاب کنیم؟

تقویت مهارت نه گفتن

بیش از حد عذرخواهی نکنید

توجه کنید که شما مرتکب جرم و جنایتی نشده‌اید و لازم نیست برای نه گفتن مدام دلیل بیاورید. فقط کافی است به طرف مقابل بگویید که متاسف هستید و رسیدگی به کارهای او در توان شما نیست. عذرخواهی بیش از حد باعث می‌شود که طرف مقابل برای راضی کردن شما بیشتر تلاش کند.

آرام اما قاطع رفتار کنید

رفتار محترمانه و در عین حال قاطع، مهم‌ترین تکنیک برای یادگیری مهارت نه گفتن است. یاد بگیرید که لحن شما هر چند آرام، باید قاطع و جدی باشد تا طرف مقابل نتواند به روش‌های خاص خود نظر شما را تغییر دهد. به هیچ عنوان از عواقب آن نترسید و برای خود ارزش قائل شوید.

تقویت مهارت نه گفتن

دلیل ترس از نه گفتن را کشف کنید

وقتی دلیل ترس از نه گفتن را بدانید، بهتر می‌توانید با آن مقابله کنید. اگر می‌ترسید رابطه‌ای را به خاطر نپذیرفتن درخواست‌های طرف مقابل از دست بدهید، بهتر است کمی در انتخاب خود تجدید نظر کنید. در روابط سالم، توقعات بیجا وجود ندارد و افراد به یک درک درستی از روحیات هم دست پیدا می‌کنند.

یک دلیل کوتاه کافی است

بهانه‌تراشی، دروغگویی و آوردن دلایل بسیار، باعث می‌شود که چندان جدی به نظر نرسید. برای متقاعد کردن طرف مقابل کافی است یک دلیل کوتاه ارائه بدهید. برای مثال جملات زیر را برای یادگیری مهارت نه گفتن تمرین کنید:

  • نمی‌تونم باهات بیام بیرون. چون باید کاری روتحویل بدم.
  • متأسفانه نمی‌توانم تو این پروژه کمکت کنم؛ چون دارم میرم تعطیلات.

تقویت مهارت نه گفتن

سخن پایانی

مهارت نه گفتن باعث می‌شود که وقت بیشتری برای رسیدگی به خود داشته باشید. این مهارت شما را ارزشمندتر نشان می‌دهد و از این نظر عزت نفس شما را بالا می‌برد. با به کارگیری نکاتی که در این مطلب مطرح شد، می‌توانید به آسانی و بدون عذاب وجدان نه بگویید.

تعداد کلمات مطلب: 664

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. علی رضا

    3 آذر 1402 در 12:09 ب.ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

طرز تهیه ترشی انبه تند به سبک جنوبی ها

ترشی انبه یکی از خوشمزه‌ترین ترشی‌ها است که از آسیای جنوبی و جنوب شرقی وارد ایران شده است.…