جاهای دیدنی املش از ییلاق هلو دشت تا آبشار سیاه تاش

3
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در استان گیلان شهری به‌جامانده از دوره سلطنت شاه‌عباس صفوی وجود دارد که یکی از زیباترین شهرهای گردشگری شمال است. جاهای دیدنی املش با زیبایی‌های چشم‌نواز خود دل هر بیننده‌ای را می‌رباید.
جاهای دیدنی املش

جاهای دیدنی املش از جاذبه‌های تاریخی گرفته تا جاذبه‌های طبیعی آن چنان زیبا و استثنایی هستند که هر گردشگری را مجذوب می‌کنند. دلتامگ در این مقاله به معرفی چند مورد از جاهای دیدنی املش پرداخته، با ما همراه باشید.

جنگل املش کجاست؟

در شهرستان املش مناطق بکر و دست نخورده‌ای وجود دارد که فضای سبز و آب‌وهوای معتدل و مطلوب آن‌ها باعث شگفتی چشمان تماشاگران می‌شود. در واقع منطقه املش خود به‌تنهایی یک منطقه جنگلی محسوب می‌شود که از جنگل‌های کوچک و بزرگ بسیاری تشکیل شده است. مناطق جنگلی املش از زیباترین و رویایی‌ترین جنگل‌های شمال ایران به شمار می‌روند. جاهای دیدنی گیلان از از زیباترین جاهای دیدنی کشور هستند.

رانکوه در املش

جاهای دیدنی رانکوه املش

رانکوه یکی از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی در شمال ایران است که به‌خاطر قدمت زیاد و جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در کشور تبدیل شده است. رانکو به معنای منطقه سرسبز پست در شرقی‌ترین ناحیه بیه پیش (ناحیه شرقی گیلان) گفته می‌شد.

رانکوه دقیقا در انتهای بخش جلگه‌ای و ابتدای بخش کوهپایه‌ای استان گیلان واقع شده است و هم‌جواری کوه‌های سر به فلک کشیده با منطقه جلگه‌ای و سرسبز رانکوه باعث شده که این منطقه طبیعتی فوق‌العاده حیرت‌انگیز با آب‌وهوای بسیار دلپذیری داشته باشد. پلرود، شلمان رود، خشک رود، سیاهکل رود، سامان رود و لنگرود از جمله رودهایی هستند که از این منطقه عبور می‌کنند.

ییلاق هلو دشت از جمله بهترین جاهای دیدنی املش

بهترین کار برای املش گردی، تفریح و استراحت در ارتفاعات املش و ییلاق املش است. هرچند املش دارای ییلاق‌های بی‌شماری است؛ اما یکی از بهترین ییلاق‌های این منطقه هلو دشت است. هالی دشت یا هلی دشت از دیگر نام‌های هلو دشت در زبان گیلکی هستند. از مرکز شهر املش تا ییلاق هلو دشت تنها سی کیلومتر فاصله است. روستای ییلاقی خصیل دشت نیز از دیگر ییلاق‌های خوش آب‌وهوای این منطقه است.

عمارت عبدالعلی خان صوفی

عمارت عبدالعلی خان صوفی

یکی از جاذبه‌های تاریخی املش است که می‌توان گفت یکی از زیباترین بناهای تاریخی ایران به شمار می‌رود. این عمارت هفتصد مترمربع زیربنا دارد. در این هفتصد متر دوطبقه زمستان‌نشین و تابستان‌نشین با دوازده اتاق و شش پستو قرار گرفته است. قرینه بودن اتاق‌ها، آثار گچ‌بری، شیشه‌های رنگی، مقرنس‌کاری، آیینه‌کاری، نقاشی‌های روی دیوار و استفاده از رنگ‌های طبیعی همگی دست به دست هم داده‌اند تا جلوه‌ای خاص به این بنا ببخشند.

مطلب پیشنهادی:  زیباترین شهر ایران کجاست؟

آبشار سیاه تاش از جاهای دیدنی املش

یکی دیگر از زیباترین جاذبه‌های توریستی املش آبشار بی‌نظیر سیاه تاش است که با پنجاه متر ارتفاع در بخش رانکوه قرار گرفته است. فاصله این آبشار از مرکز شهرستان املش تنها بیست کیلومتر است. کوهنوردان و طبیعت‌گردان بسیاری هرساله در فصل‌های بهار و تابستان برای دیدن این آبشار دل به جنگل می‌زنند. برای رسیدن به این آبشار باید دو کیلومتر در مسیر جنگلی زیبایی پیاده‌روی کنید.

فاصله تهران تا املش

اگر می‌خواهید از تهران راهی املش شوید باید بدانید که حدود سیصد کیلومتر پیشرو دارید. با سرعت متوسط دقیقا پنج ساعت طول می‌کشد تا شما به این منطقه خوش آب‌وهوا و زیبا برسید. بعد از رسیدن به این منطقه بدون شک یکی از لذت‌بخش‌ترین سفرهایتان را تجربه خواهید کرد که بسیار هم خاطره‌انگیز خواهد بود.

مسیر زیبای تهران به املش

آدرس دقیق املش

املش دقیقا در فاصله 75 کیلومتری شهرستان رشت و در 16 کیلومتری شهرستان رودسر و لنگرود قرار گرفته است. برای رفتن به این شهرستان از رودسر تنها کافی است که بیست دقیقه رانندگی کنید. مسیر رسیدن به این شهرستان از سمت رودسر یا لنگرود آنقدر زیبایی و شگفتی دارد که شما را مدهوش خواهد کرد. جنگل‌های هیرکانی زیبایی که در اطراف جاده خواهید دید به‌خصوص در فصل پاییز بسیار زیبا و تماشایی خواهند بود.

سخن آخر

تالاب زربیجار، روستای تابستان‌نشین، غار تلابن گورج، چشمه آب‌معدنی لوزان، پارک گلستان املش از دیگر جاهای دیدنی املش هستند. همچنین میل امام، پل شاه‌عباسی املش، بقعه سر تربت و بقعه باباجان دره نیز از جاذبه‌های تاریخی این منطقه هستند. فصل پاییز می‌تواند یکی از بهترین فصل‌های سال برای سفر به املش باشد چراکه با رنگارنگ شدن طبیعت، مناظر به شکل چشم‌گیری زیباتر و جذاب‌تر خواهند شد.

تعداد کلمات مطلب: 652

اپلیکیشن مجله دلتا

3 دیدگاه

  1. امیرحسین رستمی

    15 شهریور 1402 در 8:40 ق.ظ

    از مسافرین عزیز خواهش میکنم که به شهر ما سفر نکنن تا به محیط زیست شهر کمتر آسیب برسه

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      16 شهریور 1402 در 10:46 ق.ظ

      ممنون دوست عزیز از همراهی و نظر دهی شما. امیدواریم که با رعایت همه چیز درست شود.

      پاسخ

  2. ناشناس

    7 مهر 1402 در 11:47 ق.ظ

    خیلی زیبا خسته نباشید مسافرین شماهیای که میرید به قول اقای رستمی زیبایها را زشت نکنید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

غار کونه کردستان را از دست ندهید

غار کونه، یکی از جاذبه‌های طبیعی و باستانی در استان کردستان ایران، به دلیل ویژگی‌های خاص و…