اجاره‌نشینی به آرزو تبدیل شد

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افزایش قیمت اجاره‌بها، حتی در شرایطی که دولت برای کنترل اجاره طرحی تصویب کرد، همچنان ادامه دارد. تا زمانی که نظارت سختگیرانه‌ای بر این قانون نباشد این طرح اجرائی نمی‌شود.
تورم اجاره‌بها

به گزارش دلتامگ به نقل از ایسنا، این روزها با توجه به اوضاع نابسامان مسکن و تورم اجاره‌بها مستاجران مدام در حال دو دوتا چهارتا حساب و کتاب برای پول اجاره هستند. چرا که باید سقف موجودی‌های خود را به حدی برسانند تا بتوانند خانه‌ای کرایه کرده و در آن زندگی کنند. اما آنچه که باعث می‌شود به این اوضاع آشفتگی دامن زده شود، آن است که نرخ اجاره از هیچ قانونی پیروی نمی‌کند.

نرخ تورم اجاره‌بها به گونه‌ای است ک مستاجرانی که سال پیش توانسته‌اند با ودیعه 100 میلیون خانه‌ای اجاره کنند امسال علاوه بر این مقدار ودیعه باید ماهی 4 میلیون تومان کرایه نیز پرداخت کنند. این حجم از افزایش قیمت اجاره آن هم در شرایطی که تمام نیازهای اولیه زندگی افرایش قیمت داشته است، خانواده را در فشار اقتصادی سنگینی قرار می‌دهد.

ثابت نبودن قیمت در بازار مسکن و تورم اجاره‌بها، سبب شد تا آرزوی خرید خانه برای جوانان به رویا تبدیل شود. به گونه‌ای که مجبور شوند تمام سال را در تلاش باشند تا مبلغی تهیه کنند که بتوانند اجاره سال بعد را تمدید کنند.

در صورتی که علاقه‌مند به دانستن مطالب در حوزه مسکن هستید مطلب«شرایط دریافت وام مسکن یکم» را در دلتامگ بخوانید.

تورم اجاره‌بها

به نتیجه نرسیدن طرح دولت برای کنترل اجاره

در کلانشهرها افزایش اجاره‌بها روند صعودی‌تری داشته است. برای مثال در شهر مشهد، افزایش قیمت منجر شد تا افراد بسیاری نتوانند در محله مورد نظر خانه دلخواه خود را پیدا کنند. یا اینکه افرادی که در مناطق نسبتا خوبی زندگی می‌کردند مجبور به عقب نشینی شدند.

مطلب پیشنهادی:  احتکار مسکن و کاهش تولید ساخت و ساز

اوضاع نابسامان مسکن حاکی از آن است، طرحی که دولت برای کنترل اجاره‌بها در خصوص افزایش 20 درصدی به مجلس ارائه داده به نتیجه‌ای نرسیده است.

در همین زمینه یک مشاور املاک در رابطه با وضعیت رهن و اجاره مسکن بیان می‌کند: بازار خرید و فروش مسکن بسیار سنگین و کساد است، اما بازار اجاره داغ، به گونه‌ای که از ابتدای سال جاری تا کنون ما شاهد حداقل افزایش ۱۰۰ درصدی تا ۴۰۰ درصدی اجاره‌ها بوده‌ایم.

تورم اجاره‌بها

وی درباره رعایت سقف افزایش اجاره‌بهای ۲۰ درصد بیان می‌کند: صاحبخانه‌ها اجباری برای اجرای این قانون ندارند و بنگاه‌داران نمی‌توانند در این زمین تصمیم گیری کنند. همین امر باعث شده تا بسیاری از مستاجران مجبور به عقب نشینی شوند و زندگی در حاشیه شهر‌ها را انتخاب کنند.

نتیجه‌گیری: راهکار دولت برای کنترل بازار اجاره‌بها در صورتی که نظارت و سختگیری بر آن نباشد، تاثیری بر قیمت ندارد. چرا که در این زمینه مشاوران املاک نیز اجازه دخالت ندارند و در صورت اعتراض صاحبخانه‌ها ملک را در اختیار مشاور املاک دیگری قرار می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «جزئیات بسته جدید دولت برای حمایت از بازار مسکن» را در دلتامگ بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 445

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه تورم مسکن و اجاره بها در اروپا و ایران

به گزارش خبرآنلاین : بررسی روند رشد اجاره‌ بها در کشورهای اروپایی نشان‌دهنده این است که کش…