چرا مسکن را ۱۰۰ میلیون تومان گران‌‌تر می‌‌خریم؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در حال حاضر وام انفرادی مسکن در تهران به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده و جالب است که بدانید تقریبا تمام ۱۰۰ میلیون تومان وام مسکن تهرانی‌ها به جیب شهرداری می‌رود!
وام مسکن در تهران

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، شهرداری تهران امسال عوارض ساخت و ساز شهری را حدود ۷۰ درصد افزایش داد و به این ترتیب میانگین عوارض ساخت و ساز هر مترمربع مسکن در تهران به حدود یک میلیون تومان رسید.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که نرخ عوارض ساخت و ساز مسکن در برخی مناطق شهری آنقدر بالا رفته که حتی هزینه ساخت و ساز مسکن را پشت سر گذاشته است!

در سال ۱۴۰۰ شهرداری نرخ عوارض ساخت و ساز را با جهش یکباره افزایش داد و دامنه دریافت عوارض برای ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را در مناطق مختلف تهران به حدود یک میلیون و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان افزایش داد.

وام مسکن در تهران

به عبارت دیگر هزینه عوارض ساختمانی یک آپارتمان ۱۰۰ متری در مناطق مرکزی و جنوب تهران بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان و در مناطق شمالی پایتخت حدود ۲۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود و اگرچه روی کاغذ سهم عوارض ساخت و ساز برای مناطق جنوبی تهران حدود ۵ درصد و برای مناطق شمالی حدود ۳ درصد برآورد می‌شود، اما در واقعیت مبلغ عوارض هزینه سنگینی را به جیب خریداران مسکن تحمیل می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  دلالان در بالا بردن قیمت مسکن چه نقشی داشتند؟

ایرج رهبر، نائب رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران می‌گوید که در حال حاضر میانگین هزینه ساخت و ساز به حدود ۸ تا ۱۰ میلیون تومان به ازای هر مترمربع رسیده است که البته سهم قابل توجهی از هزینه ساخت و ساز مربوط به عوارض ساخت و ساز شهرداری است.

محمدعلی پورشیرازی، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان ایران می‌‎گوید که عوارض سنگین ساخت و ساز مسکن تمام وام مسکن شهروندان تهرانی را می‌بلعد و قدرت خرید آنها را در بازار مسکن کمتر کرده است. به طوری که اگر یک نفر بخواهد یک آپارتمان ۱۰۰ متری بخرد رقمی نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان از قیمت کل مسکن به جیب شهرداری می‌رود.

مطالعه بیشتر: مطلب «احتکار مسکن منجر به کالای سرمایه‌ای شد» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…