اجاره دادن ملک ورثه‌ای و مهم‌ترین نکات حقوقی آن

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در اجاره خانه ورثه‌ای باید به یک سری نکات حقوقی توجه کنید تا هم معامله شما از نظر قانونی درست باشد، هم اینکه در آینده با مشکلات حقوقی روبرو نشده و اسیر دعاوی ملکی نشوید.
اجاره دادن ملک ورثه ای

اغلب افراد ترس خاصی نسبت به معامله یا اجاره دادن ملک ورثه ای دارند. این ترس بیش‌تر مربوط به دردسرهای حقوقی و مشکلاتی است که بین موجر (وراث) و مستاجر رخ می‌دهد که دارای شرایط و قوانین خاصی است. برای آگاهی از قانون اجاره دادن ملک ورثه ای، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

قانون اجاره دادن ملک ورثه ای

یکی از این موارد و قوانین اجاره دادن ملک ورثه ای داشتن گواهی انحصار یا حصر وراثت است. لذا اگر مالک اصلی فوت کرده باشد، معامله آن ملک تنها در صورت اخذ گواهی انحصار وراثت امکان‌پذیر است. از دیگر شرایط قانونی اجاره گرفتن یا اجاره کردن مال ورثه‌ای این است که تمام وراث راضی باشند و پای قرارداد را امضا کنند. روش تقسیم اجاره بین وراث به توافق بین آن‌ها بستگی دارد. برای واریز مبلغ رهن و اجاره‌بها، ۲ راه پیش پای شما قرار دارد، که عبارت است از:

راه اول: این است که همه وراث توافق کنند که مبلغ مورد نظر به یک شماره حساب مشخص واریز شود.

راه دوم: این است که وراث به چنین توافقی نرسند. در این حالت باید با توجه به میزان سهم هر فرد از ارث، مبلغ رهن و اجاره ماهانه، به‌صورت جداگانه به حساب افراد واریز شود.

قانون اجاره دادن ملک ورثه ای 

اجاره ملک توسط یکی از وراث چه حکمی دارد؟

چنانچه ملکی که تمامی وراث در آن سهیم هستند توسط یکی از آن‌ها بدون کسب اجازه از بقیه رهن و اجاره داده شود، و بنگاه دار نیز بدون رویت سند ملک و بدون اطلاع بقیه وراث قولنامه اجاره ملک را تنظیم نماید، در چنین شرایطی دادگاه برای اجاره ملک ارثی بدون اجازه وراث، این حق را به باقی وراث می‌دهد که مستاجر را از ملک بیرون کنند.

مطلب پیشنهادی:  همه چیز درباره ابطال معامله صوری

تعهدات موجرین در خصوص ملک ورثه ای

تعهدات موجرین در خصوص ملک ورثه ای

با توجه به اینکه در اجاره ملک ورثه ای در عمل مستاجر با بیش از یک موجر طرف حساب است، ممکن است هر یک از وراث از انجام تعهدات شانه خالی کرده و آن را به دیگری حواله دهند. مثلا هر یک از وراث موضوع بازگرداندن مبلغ رهن را به گردن دیگری بی‌اندازد.

در این حالت برای اینکه مستاجر دچار مشکل نشود حکم اجاره دادن ملک ورثه ای، این گونه است که باید در قرارداد اجاره ملک ورثه ای نوشته شود: کلیه تعهدات موجرین در این قرارداد به صورت تضامنی است. نوشتن این جمله در قرارداد باعث می‌شود تمامی تعهدات موجر، بر گردن تمامی وراث باشد. اگر موجرین (وراث) به تعهدات خود عمل نکنند، مستاجر می‌تواند از همه آن‌ها شکایت کند تا به حق خود برسد.

پیشنهاد مطالعه:  نکات حقوقی در تمدید قرارداد اجاره را بدانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

عواقب اجرا گذاشتن مهریه را بدانید

عواقب اجرا گذاشتن مهریه از جمله موضوعات بسیار مهم است که افراد پیرامون آن خیلی سوال می‌کنن…