بهبود سیمای شهری با انبوه‌سازی در بافت‌های ناکارآمد

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در سال را فرصتی مناسب برای تغییر سیمای شهری در بافت‌های ناکارآمد برشمرد.
مسکن و شهرسازی

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، علی بیت‌اللهی ادامه داد: برآورد شده است که در کل کشور، ۲۱ میلیون نفر در بافت فرسوده سکونت دارند. با توجه به اینکه اعداد و ارقام در سطح کشوری، بسیار قابل‌توجه و مهم است و می‌تواند جهت‌گیری سیاست‌های انبوه‌سازی شهری را تعیین کند، انتظار است تا مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد.

سکونت ۱۵ درصد جمعیت شهری تهران در بافت فرسوده

به گفته عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در تهران، با آنکه بافت فرسوده شهر تنها ۵ درصد مساحت کل شهر را تشکیل داده، اما با این وصف ۱۵ درصد جمعیت شهر تهران (حدود یک میلیون و دویست هزار نفر) در ۲۶۰ هزار پلاک ساختمانی واقع در بافت فرسوده سکونت دارند.

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه مجموع مساحت بافت‌های فرسوده در تهران، ۳۲۷۰ هکتار است که در مناطق مختلف تهران پخش شده است، اعلام کرد: مناطق ۱۲ و ۱۰ با وسیع‌ترین مساحت بافت فرسوده در صدر و مناطق ۶ و ۲۲ با کمترین مساحت در رده آخر قرار دارند.

مسکن و شهرسازی

سکونت ۲۷ درصد جمعیت کشور در بافت فرسوده

وی توضیح داد: علاوه بر کیفیت پایین زندگی در بافت‌های فرسوده، معابر تنگ و واحد‌های کوچک، اغلب گستره‌های شهری کشور با خطر بالای زلزله همراه است.

مطلب پیشنهادی:  نرخ مسکن در اروپا و آمریکا افزایش یافت

بیت‌اللهی تصریح کرد: با رویکرد همراهی با اهداف و سیاست اجرائی دولت سیزدهم، پیشنهاد می‌شود تا راهبرد اصلی احداث واحد‌های مسکونی در شهر‌های بزرگ، تغییر سیمای بافت‌های فرسوده و ارتقای کیفیت زندگی و تاب‌آوری در آن بافت‌ها تعیین شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پایان گفت: با اتخاذ این رویکرد علاوه بر آنکه مقدار قابل‌توجهی مسکن احداث و درصد عمده‌ای از مشکل مسکن به شرط اضافه نشدن بار جمعیتی شهری تهران و سایر کلانشهر‌ها و شهر‌های بزرگ، حل می‌شود، کاهش آسیب‌پذیری شهری در برابر زلزله و تقلیل قابل‌ملاحظه تلفات احتمالی و بطور کلی کاهش ریسک زلزله محقق خواهد شد.

مطالعه بیشتر: مطلب «احیای بافت‌های فرسوده با برج سازی» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…