کلیساهای جلفا میراث ارزشمند ارامنه ایران

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جلفا به شهر کلیساهای ایران شهرت دارد و با سفر به آن می‌توانید به قلب تاریخ بروید و یکی از جالب‌ترین سفرها را تجربه کنید.
کلیساهای جلفا

کلیساهای جلفا یکی از ارزشمندترین و باشکوه‌ترین آثار تاریخی هستند که به سبب حضور ارامنه در ایران ساخته شده‌اند. در این مقاله از مجله دلتا می‌خواهیم درباره 4 کلیسای معروف این شهر صحبت کنیم و به قلب تاریخ ارامنه ساکن ایران سفر کنیم.

جلفا شهر کلیساها

شهر جلفا در شمال غرب ایران واقع شده و با کشورهای آذربایجان و ارمنستان، هم‌مرز است. کلیساهای تاریخی این شهر نمادهایی از تاریخ و فرهنگ غنی ارامنه هستند که در دوره‌های مختلف ساخته شده‌اند.

سفر به جلفا

برای سفر به جلفا، لازم است بدانید که این شهر بعد از عهدنامه ترکمنچای به دو قسمت تقسیم شده و بخشی از این شهر در حال حاضر در کشور آذربایجان و بخش دیگر آن در ایران در استان آذربایجان غربی است.

کلیسای سنت استپانوس

یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین کلیساهای جلفا، کلیسای سنت استپانوس است. این کلیسا در قرن نهم میلادی ساخته شده و در نزدیکی رودخانه ارس، در دل کوه‌های سرسبز قرار گرفته است.

کلیسای سنت استپانوس

معماری باشکوه و دیوارهای سنگی این کلیسا با تزئینات و نگاره‌های ارمنی، چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌کند. این کلیسا یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی ارامنه در ایران است و هر ساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

کلیسای چوپان

کلیسای چوپان یکی دیگر از کلیساهای مهم جلفا است که در فاصله‌ای کوتاه از کلیسای سنت استپانوس قرار دارد. این کلیسا در قرن سیزدهم میلادی ساخته شده و محل عبادت چوپانان ارمنی بوده است.

کلیسای چوپان

جالب است بدانید که این کلیسا، به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و نزدیکی به چراگاه‌ها به کلیسای چوپان معروف شده است. ساختار ساده و سنگی آن نمایانگر زندگی ساده و مذهبی چوپانان ارمنی بوده و در حال حاضر به عنوان یک جاذبه گردشگری فرهنگی شناخته می‌شود.

کلیسای سنت هریپ سیمه

کلیسای سنت هریپ سیمه یکی دیگر از کلیساهای ارمنی در جلفا است که به نام یکی از قدیسان زن ارمنی هریپسیمه، نام‌گذاری شده است. این کلیسا که در قرن دوازدهم ساخته شده و دارای معماری زیبا و خاص ارمنی است.

مطلب پیشنهادی:  کیک خرمایی رژیمی، یک خوشمزه سالم

کلیسای سنت هریپ سیمه

کلیسای موجومبار به عنوان یکی از نمادهای هویت فرهنگی ارامنه در جلفا شناخته می‌شود و معماری آن، تلفیقی از هنر ارمنی و ایرانی است که در نوع خود بی‌نظیر است.

کلیسای ننه مریم

یکی از کلیساهای کمتر شناخته‌شده جلفا، کلیسای ننه مریم است. این کلیسا که به دوره قاجار بازمی‌گردد، به عنوان یکی از آثار تاریخی ارامنه در این منطقه به شمار می‌رود.

کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه مریم دارای فضای داخلی بسیار زیبا و نقاشی‌های دیواری مذهبی است که هنرمندان ارمنی خلق کرده‌اند. این کلیسا همچنین محلی برای برگزاری مراسم مذهبی و اجتماعی ارامنه جلفا بوده است.

اهمیت فرهنگی و تاریخی کلیساهای جلفا

کلیساهای جلفا نه تنها از نظر مذهبی برای جامعه ارامنه اهمیت دارند، بلکه از لحاظ فرهنگی و تاریخی نیز ارزشمند هستند. این کلیساها نمایانگر دوره‌های مختلف تاریخی و فرهنگی ارامنه در ایران هستند و بازدید از آن‌ها به درک عمیق‌تری از تاریخ و فرهنگ ارامنه کمک می‌کند.

سفر به جلفا

کلیساهای جلفا به عنوان نمادهایی از فرهنگ و تاریخ غنی ارامنه در ایران، هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی هستند. این کلیساها با معماری خاص و قدمت تاریخی خود نه تنها به عنوان مکان‌های مذهبی، بلکه به عنوان آثار تاریخی و فرهنگی نیز شناخته می‌شوند. در آخر پیشنهاد می‌کنیم با سفر به این شهر و بازدید از کلیساهای جلفا، از دشت مغان در آن نزدیکی هم دیدن کنید.

تعداد کلمات مطلب: 536

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

10 رفتار زنانه که دل شوهر را می‌برد

رابطه خوب نیازمند یادگیری مهارت‌هایی است. خانم‌های باهوش و با سیاست با رعایت برخی نکات ساد…