تنگه دم اسب، آبشاری با عطر پونه در دل کوهستان

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تنگه‌ای به شکل دم اسب در دل کوه با طبیعتی بکر و بی‌نظیر.
تنگه دم اسب
  1. تنگه دم اسب، آبشاری زیبا و بکر در شیراز است که در منطقه کوهمره و در 50 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده و از آنجایی که تا حدی به دم اسب شباهت دارد، این گونه نامگذاری شده است. مسیر رودخانه‌ای و عبور از معبرهای آبی و عطر پونه و درختان بلوط، باعث شده تا هر ساله، گردشگران زیادی از این منطقه دیدن کنند. ما در مجله دلتا، به معرفی کامل تنگه دم اسب خواهیم پرداخت.

تنگه دم اسب

اطلاعات کلی در مورد تنگه دم اسب

پیدایش این تنگه، تاریخچه بسیار قدیمی دارد و به زمان اشکانیان برمی‌گردد. سال‌ها پیش در منطقه دم اسب، رودخانه‌ای وجود داشته که در اثر زلزله، مسیر رودخانه تغییر می‌کند و در پی رانش زمین، به شکلی درمی‌آید که آبشار و تنگه دم اسب ایجاد می‌شود. مردم محلی معتقدند که شکل ظاهری این آبشار و تنگه، همانند دم اسب است و آن را با گویش محلی خودشان به دمسبی معرفی می‌کنند.

از تنگه دم اسب، به عنوان بهشتی در دل کوهستان یاد می‌شود، چرا که در این طبعیت بکر با انواعی از پوشش‌های گیاهی مانند درخت بلوط، درخت انار و پونه وحشی روبرو هستید و احتمال دیدن سنجاب ایرانی نیز وجود دارد. زمانی که راهی این تنگه می‌شوید، حتما تجهیزات مناسب مانند کفش راحت برای عبور از صخره‌ها و رودخانه بپوشید و آب و مواد غذایی هم همراه خود داشته باشید.

مسیر دسترسی به تنگه دم اسب

برای رسیدن به این منطقه، باید از سمت شیراز به بوشهر حرکت کنید. در 50 کیلومتری شیراز، تابلوی دوربرگردان روستای کوهمره سرخی را مشاهده خواهید کرد که بعد از آن به روستای کره بس و این تنگه می‌رسید. مسیر دسترسی به تنگه، فقط تا خود روستا ماشین رو است و بعد از آن باید برای کوهنوردی آماده باشید که تقریبا 3 ساعت طول می‌کشد و رودخانه در مسیر شما نیست. اما مسیر دوم، این گونه است که می‌توانید مسیر رودخانه را انتخاب کنید و به کوه برسید.

مطلب پیشنهادی:  5 ترفند کاربردی و ارزان برای زیباتر شدن دیوار پذیرایی در سال 2024

تنگه دم اسب

زمانی که از دل کوه و از میان رودخانه عبور می‌کنید و به تنگه میرسید، صدای دلنشین آبشار را می‌شنوید که بسیار لذت بخش خواهد بود. ارتفاع آبشار در حدود 30 متر است و برخی افراد، شنا و رفتن داخل آب را انتخاب می‌کنند.

بهترین زمان سفر به تنگه دم اسب

فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای رفتن به تنگه دم اسب است که می‌توانید از سرسبزی درختان بلوط و عطر پونه لذت ببرید. در فصل‌های پاییز و زمستان، هوای این منطقه کوهستانی سرد است و به دلیل بارش برف، نمی‌توانید لذت چندانی از طبیعت ببرید. در صورتی که قصد دارید شب را در این منطقه سپری کنید، حتما تجهیزات کامل همراه خود داشته باشید.

اگر در سفر خود به دنبال هیجان هستید و می‌خواهید تجربه کوهنوردی و اقامت در جنگل، به دور از هیاهوی شهر را داشته باشید، رفتن به تنگه دم اسب و بازدید از این آبشار زیبا را از دست ندهید.

 

تعداد کلمات مطلب: 471

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

شخصیت‌شناسی براساس گروه‌ خونی!

تاکنون درباره شخصیت‌شناسی براساس گروه‌ خونی چیزی شنیده‌اید؟ علم جدید و تحقیقات گسترده نشان…