در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می‌گیرد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طلاق دارای انواع مختلفی است اما یکی از رایج‌ترین حالت‌های آن که افراد بسیاری به آن رو می‌آورند طلاق توافقی است که دارای نکات بسیار مهمی است.
حقوق زن در طلاق توافقی

طلاق توافقی دارای نکات و قوانین مختلفی است اما مهم‌ترینش آن است که حقوق زن در طلاق توافقی باید کاملا مشخص شده و مرد باید همه آن را بپردازد. بنابراین اگر یکی از این حقوق را به همسرش پرداخت نکند، قاضی حکم به طلاق توافقی نمی‌دهد. همراه دلتامگ باشید.

حقوق زن در طلاق توافقی

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می‌گیرد؟ در ادامه حقوق زن در طلاق توافقی را برایتان شرح می‌دهیم.

مهریه

مهریه مهم‌ترین حق زن است که با ازدواج بدست می‌آورد و مرد باید آن را پرداخت کند. بنابراین مرد در صورت مطالبه این حق از سوی زن، موظف به پرداخت آن بوده و پرداخت مهریه منوط به طلاق و جدایی زن و مرد از یکدیگر نیست.

به عبارت دیگر طبق قوانین کشورهای اسلامی مرد موظف است بعد از جاری شدن صیغه عقد دائم، در صورت مطالبه زن مهریه او را تمام و کمال پرداخت کند. منتهی چگونگی ثبت مهریه در عقدنامه می‌تواند در نحوه دریافت آن موثر باشد.

در توضیح این موضوع باید بگوییم که اگر مهریه به صورت عندالمطالبه درج شده باشد هر زمان که زن آن را بخواهد مرد باید نسبت به پرداخت آن اقدام کند اما اگر مهریه به صورت عندالاستطاعه در عقدنامه درج شده باشد زن زمانی می‌تواند مهریه خود را از مرد بگیرد که مرد توان مالی پرداخت آن را داشته باشد.

نفقه

از دیگ حقوق زن در طلاق توافق نفقه است.  در صورت مطالبه زن با توجه به شرایط و ارائه مدارک لازم، مرد موظف به پرداخت آن بوده و تا رضایت زن تامین نشود صیغه طلاق در دفترخانه‌های طلاق بین زن و مرد جاری و ثبت نمی‌شود.

طبق قانون مدنی ایران نفقه شامل همه نیازهای متعارف زن از قبیل خوراک، پوشاک و هزینه زندگی است که متناسب با شرایط زن و خانواده پدری او برای مرد یا زوج تعیین می گردد.

نفقه

حقوق زن در طلاق توافقی مثل اجرت‌المثل

اجرت‌المثل از دیگر حقوق قانونی زن است که در صورت مطالبه آن از سوی زن، مرد باید آن را پرداخت کند.

مطلب پیشنهادی:  قولنامه و نکات مربوط به آن

اجرت‌المثل در لغت به معنای دستمزد و مزد کار بوده به این معنا که اگر کرد در خانه شوهر کار و عملی بیش از مسائل زناشویی یا وظایف و عرفی و شرعی انجام داده باشد و خواستار دریافت هزینه اعمال انجام شده از سوی شوهر یا زوج باشد مرد یا زوج  باید اجرت‌المثل یا هزینه اعمال انجام شده به وسیله زن در خانه خود را به او پرداخت کند که با عنوان اجرت‌المثل شناخته می‌شود.

استرداد جهیزیه

استرداد جهیزیه به معنی اقدام قانونی زن برای برگرداندن اموالی است که تحت عنوان جهیزیه در آغاز زندگی زناشویی به همراه خود به منزل شوهر برده است. گرفتن جهیزیه به دو روش اقامه دعوا در دادگاه با ارائه دادخواست استرداد جهیزیه یا با توافق طرفین انجام م‌شود.

البته باید به این نکته توجه کنید که زن  در شرایطی می‌تواند جهیزیه خود را از خانه شوهر دریافت کرده و آن‌ها را برگرداند که مدارک لازم برای این کار مثل رسید یا سیاهه مهر و امضاء شده این اموال منقول را در هنگام تحویل جهیزیه یا شهود لازم برای شهادت در مراجع قانونی را در اختیار داشته باشد.

حقوق زن در طلاق توافقی مثل حضانت فرزندان

حقوق زن در طلاق توافقی مثل حضانت فرزندان

از جمله مهم‌ترین خواسته‌های خانم‌ها گرفتن حضانت فرزندان خود است. حضانت فرزندان یکی دیگر از حقوق قانونی زن است که می‌تواند برای رسیدن به آن از ابزارهای قانونی استفاده کند. طبق قانون حضانت فرزندان تا سن ۷ سالگی در صورت فراهم بودن شرایط با مادر است و بعد از سن ۷ سالگی این حق به پدر واگذار می‌شود.

تعداد کلمات مطلب: 593

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قانون جدید طلاق از طرف زن چه می‌گوید؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که قانون جدید طلاق از طرف زن چه می…