روستای کندوان؛ عجیب‌ترین روستای صخره‌ای جهان!

3
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر سنتان برسد حتما در زندگی‌تان کله‌قند زیاد دیده‌اید! هرچند کودکان امروزی اصلا نمی‌دانند کله‌قند چیست؛ اما اگر می‌خواهید آن‎ها به شکلی جذاب‌تر با کله‌قند آشنا شوند می‌توانید دستشان را بگیرید و به یک روستای عجیب و غریب ببرید! حتما از خودتان می‌پرسید کدام روستا؟ مگر می‌شود؟ اصلا روستا چه ربطی به کله‌قند دارد؟!
روستای کندوان

روستای کندوان روستایی با ظاهری عجیب و معماری خاص و ویژه است که وقتی به تماشای آن می‌ایستید کله‌قندهایی را می‌بینید که در دامنه کوه و از دل صخره‌های سخت قد برافراشته‌اند! جالب است بدانید که در دنیا تنها سه روستای صخره‌ای بسیار معروف و محبوب وجود دارد که یکی از آن‌ها روستای کندوان است. دلتامگ در این مقاله سفری به یکی از روستاهای عجیب ایران خواهد داشت، با ما همراه باشید.

روستای کندوان کجاست؟

خیلی از مردم تصورشان این است که روستای کندوان در جاده چالوس واقع شده است؛ اما این یک اشتباه بزرگ است! این روستا که آن را بانام کندجان هم می‌شناسند هیچ ربطی به چالوس و جاده آن ندارد. کندجان به معنای محلی برای حفظ جان است و این به پیشینه تاریخی روستا برمی‌گردد. این روستا در استان آذربایجان شرقی واقع شده و 18 کیلومتر با شهر اسکو فاصله دارد. بسیاری این روستا را یکی از جاذبه‌های تبریز می‌دانند؛ اما فاصله تبریز تا این روستا حدود 65 کیلومتر است که به یک ساعت رانندگی نیاز دارد.

روستای کندوان کجاست؟

بازدید از روستای کندوان از واجبات زندگی است!

باور کنید ما مبالغه نمی‌کنیم! اگر یک‌بار به دیدن این روستا بروید به این نتیجه خواهید رسید که باید هرسال دوباره به دیدن آن بروید! نه‌تنها معماری کله‌قندی خانه‌های سنگی این روستا؛ بلکه قدمت هفت هزار ساله آن نیز دلیل محکمی برای بازدید از آن است. علاوه بر این‌ها همان‌طور که گفتیم تنها سه روستای دیگر در جهان به این شکل صخره‌ای وجود دارند که یکی از آن‌ها در کشور ترکیه قرار گرفته و البته برخلاف کندوان خالی از سکنه است! در کنار این‌ها آب و هوای خنک و کوهستانی این منطقه و طبیعت بکر و بی‌نظیرش و زیبایی کوه آتش‌فشانی سهند که در نزدیکی این روستا واقع شده بر غنای جاذبه آن افزوده است.

بازدید از روستای کندوان از واجبات زندگی است!

با تاریخچه روستای کندوان آشنا شوید!

مغول‌ها کسانی بودند که قدم‌به‌قدم ایران را ویران و به آتش می‌کشیدند. به هر جا که وارد می‌شدند جز تلی از خاکستر و بدن‌های بی‌جان چیزی باقی نمی‌گذاشتند. در آن زمان مردمان روستایی به نام حیله ور برای در امان ماندن از دست این مهاجمان خون‌خوار مجبور شدند به کوه‌ها پناه ببرند. از قرن هفتم هجری و با مهاجرت این مردم به دشت کندوان، خانه‌های کله‌قندی این روستا آرام‌آرام در دل صخره‌های کوه شکل گرفت و ساخته شد. به همین دلیل نام آن را کند جان یا محلی برای حفظ جان گذاشتند.

مطلب پیشنهادی:  با این 5 ماده خانگی، دیگر نگران لکه روی یقه لباس نباشید

با تاریخچه روستای کندوان آشنا شوید!

داخل خانه‌های روستای کندوان چه شکلی است؟

نام این خانه‌های کله‌قندی کران است. داخل این کران‌ها اتاق نشیمن، اتاق پذیرایی و اتاق‌خواب وجود دارد. در اتاق‌خواب این کران‎ها سکویی درون صخره تراشیده شده و وجود دارد که روی آن را با گلیم و فرش پوشانده‌اند و به‌عنوان جای خواب از آن استفاده می‌کنند! تنور برای پخت نان، محلی برای نگهداری مواد غذایی و ظروف، سوراخ‌هایی برای خروج آب‌های زائد و … نیز درون کران‌ها وجود دارد. در این خانه‌ها هر بخشی نام مخصوص خود را دارد مثلا جای خواب یوک یری است.

کی به روستای کندوان سفر کنیم؟

کی به روستای کندوان سفر کنیم؟

بهترین زمان سفر به روستای کندوان اوایل بهار تا اواخر تابستان است. آب و هوای سرد این منطقه در تابستان سبب تعدیل هوا شده و در بهار زیبایی خاص و مجذوب کننده‌ای دارد. در زمستان هوا به‌شدت برفی است و رفتن به این روستا با آن حجم برف اندکی سخت است چون این روستا در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا واقع شده است. مردمان این روستا 180 روز از سال را در یخبندان شدید می‌گذرانند!

تعداد کلمات مطلب: 565

3 دیدگاه

  1. همراه با شما

    26 اسفند 1402 در 9:38 ب.ظ

    زیبا

    پاسخ

  2. ناشناس

    26 اسفند 1402 در 9:57 ب.ظ

    خیلی با صفا

    پاسخ

  3. ناشناس

    12 فروردین 1403 در 8:34 ب.ظ

    زیبا و جذاب

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • شهر موز ایران کجاست؟

    شهر موز ایران را می‌شناسید؟ موز یکی از میوه‌های پر طرفدار است که متاسفانه تا سال‌های اخیر …
  • جاهای دیدنی ورزقان

    ورزقان بهشتی که خبرساز شد

    جاهای دیدنی ورزقان به قدری زیبا است که شما را حیرت زده خواهد کرد. اگر به دنبال مکانی هستید…
  • شهرک امیر دشت

    شهرک نیویورکی ایران کجاست؟

    شهرک امیر دشت یکی از زیباترین و در عین حال گران قیمت‌ترین ویلاها را در سراسر ایران دارد. و…
بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

امسال این کتونی‌ها مد هستند

آشنایی با کتونی های مد سال به شما کمک می‌کند تا برای خودتان یک استایل به روز و زیبا آماده …