حداقل مهریه در صیغه موقت چقدر است؟

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ازدواج انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها ازدواج موقت است. برای اینکه این ازدواج صحیح واقع شود، باید یک‌سری شرایط برای آن انجام شود.
حداقل مهریه در صیغه موقت

تعیین مهریه در ازدواج موقت جزو ارکان اصلی این ازدواج بوده که اگر تعیین نشود، این ازدواج باطل خواهد بود. حالا تعیین حداقل مهریه در صیغه موقت از جمله سوالاتی است که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند. همراه دلتامگ باشید.

مهریه عقد موقت چیست و چه شرایطی دارد؟

عقد موقت یک روش قانونی و پذیرفته شده در مراجع قانونی و حقوقی برای محرم شدن مرد و زن غریبه است.

همان‌طور که در ابتدا بیان کردیم، برای صحت عقد موقت باید زمان و مهریه مشخص در نظر گرفته شده تا عقد از نظر شرعی و ‌قانونی درست و پذیرفته شده باشد و گناه یا کاری خلاف‌شرع برای طرفین اتفاق نیفتاده باشد.

طبق قانون و احکام شرع، تعیین مهریه در عقد موقت و عقد دائم تقریباً شبیه به هم بوده؛ اما در بعضی از موارد تفاوت‌هایی بین آن‌ها ممکن است وجود داشته باشد. طبق قانون صحت صیغه موقت منوط به تعیین مهریه بوده؛ ولی در عقد دائم این‌گونه نیست.

زمان پرداخت مهریه در عقد موقت مشخص نبوده؛ اما بعد از خوانده‌شدن صیغه عقد موقت هر زمان که زن بخواهد مرد باید مهریه تعیین شده را به او پرداخت کند. حتی در ماده ۱۰۹۶ قانون مدنی آمده است که در صورت فوت زن، مهریه او در صیغه عقد موقت همچنان به قوت خود باقی بوده و حتی اگر شوهر با او نزدیکی نکرده باشد این مهریه به وی پرداخت می‌شود.

قانون‌گذار در مواد ۱۰۷۵ و ۱۰۷۶ قانون مدنی به‌صراحت تأکید می‌کند که تعیین مدت در عقد موقت الزامی بوده همچنین در ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی خاطرنشان می‌کند که عدم تعیین مهریه در عقد موقت باعث بطلان عقد نکاح می‌شود.

مهریه عقد موقت چیست و چه شرایطی دارد؟

برخلاف عقد دائم که اتفاق‌افتادن یا نیفتادن رابطه جنسی بین زن و مرد می‌تواند در میزان و چگونگی مهریه نقش داشته باشد در صیغه موقت این‌گونه نبوده و طبق ماده ۱۰۹۶ قانون مدنی در صیغه موقت وجود یا عدم وجود رابطه جنسی تغییری در میزان پرداخت مهریه ایجاد نمی‌کند.

مطلب پیشنهادی:  با چند نکته طلایی خانه خود را به سرعت بفروشید

نکته مهمی که باید بدانید آن است که میزان مهریه در دوران صیغه عقد موقت باید مشخص و قابل‌وصول بوده؛ یعنی مال یا اعتباری باید در نظر گرفته شود که قابل‌محاسبه و دریافت بوده یا امکان انتقال مالکیت آن به زن وجود داشته باشد.

بنابراین، قانون‌گذار معیار و ملاک مشخصی برای تعیین حداقل و سقف مهریه در عقد و ازدواج موقت نظر نگرفته و در ماده ۱۰۸۱ قانون مدنی مقرر کرده است تعیین مقدار مهریه در صیغه موقت منوط به تراضی طرفین است.

به بیان دیگر چیزی که طرفین بر آن توافق می‌کنند باید مال شوهر یا در مالکیت او باشد و نمی‌توان چیزی را که متعلق به غیر باشد را برای مهریه صیغه موقت در نظر گرفت.

حداقل مهریه در صیغه موقت

حداقل مهریه در صیغه موقت

  • حداقل مهریه در صیغه موقت طبق قانون مدنی: انتخاب هر چیزی به‌عنوان مهریه امکان‌پذیر نبوده و طبق ماده ۱۰۷۸، “هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد می‌توان به‌عنوان مهریه قرارداد.” بنابراین در تعیین حداقل مهریه در صیغه موقت نیز باید به داشتن ارزش مالی و قابلیت تملک توجه کرد، تا عقد منعقده صحیح واقع شود.
  • سقف مهریه در ازدواج موقت: میزان مهریه در عقد موقت هیچ‌گونه سقفی نداشته و باتوجه‌به توافق طرفین معین می‌شود.
  • مهریه در دوران صیغه: یکی از ارکان و معیارهای مهم در سنجش صحت و اعتبار این نوع عقد به‌حساب می‌آید. قانون مدنی صحت عقد را منوط به تعیین مهریه و مدت‌زمان آن کرده است.
  • بنابراین، حداقل مهریه در صیغه موقت و سقف مهریه در عقد و ازدواج موقت معیار و ملاک مشخص نداشته و قانون‌گذار ملاک این امر را ترازی یا رضایت طرفین در نظر گرفته است.

یک نظر

  1. ناشناس

    18 اسفند 1402 در 9:00 ق.ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…