نحوه گرفتن حضانت فرزند توسط مادر

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مسئله حضانت یکی از موضوعاتی است که زوجین هنگام طلاق با آن مواجه می‌شوند و در واقع یک چالش برای پدر و مادر است.
نحوه گرفتن حضانت فرزند توسط مادر

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد مخصوصاً خانم‌ها از ما می‌پرسند نحوه گرفتن حضانت فرزند توسط مادر است. دراین‌رابطه می‌خواهیم به قانون مراجعه کرده و نکاتی که در آن وجود دارد را برای شما بیان کنیم. همراه دلتامگ باشید.

حضانت فرزند چیست؟

در واقع به نگهداری و سرپرستی از طفل توسط پدر و مادر وی حضانت گفته می‌شود. در مفهوم عامه به آن حق حضانت نمی‌گویند؛ اما با وجه به مفاد قانون مدنی متوجه می‌شویم که این یک حق و تکلیف بوده که قانون‌گذار برای والدین قرار داده است.

شرایط حضانت فرزند

باتوجه‌به اینکه بر عهده گرفتن حضانت یکی از بزرگ‌ترین موضوعاتی است که بر رشد و تربیت کودک اثر می‌گذارد، انتخاب فرد مناسب برای انجام این موضوع و وظیفه مهم بسیار اهمیت داشته و باید بادقت فراوانی انجام شود.

طبق قوانین مربوط به حضانت در جمهوری اسلامی، حضانت فرزند تا ۷ سالگی با مادر و بعد از آن بر عهده پدر است. این قانون دررابطه‌با دختر و پسر یکسان بوده و این‌گونه نیست که دررابطه‌با سن حضانت و شرایط آن به‌صورت کلی تفاوتی وجود داشته باشد.

دررابطه‌با جزئیات باید بگوییم که از هفت‌سالگی تا سنین بالاتر حضانت دارای شرایط متفاوتی می‌شود.

حضانت فرزندان در طلاق توافقی

دررابطه‌با حضانت، لازم به ذکر است که دادگاه موظف است که درباره آن تصمیم‌گیری کرده و این تصمیم در طلاق‌های گوناگون متفاوت است.

به‌عنوان‌مثال در طلاق توافقی زوجین می‌توانند درباره تمام موضوعات مربوط به حضانت اعم از اینکه چه کسی کودک را نگه داشته و ملاقات کودک با پدر و مادر خود چند بار در هفته باشد، توافق کنند.

این توافق بسیار مهم بوده و از بروز مشکلات احتمالی آینده جلوگیری می‌کند؛ بنابراین بهتر است که زوجین توافق خود را به دادگاه اعلام نموده تا باتوجه‌به آن عمل کنند و هرگونه تخطی از این توافق ضمانت اجرا به همراه دارد.

حضانت فرزندان در طلاق توافقی

نحوه گرفتن حضانت فرزند توسط مادر

در حالت کلی و طبق قانون حضانت فرزند بعد از طلاق بر اساس مصلحت او به پدر یا مادرش سپرده می‌شود؛ اما در اصل اولویت با پدر برای عهده‌دار شدن حضانت است.

مادر می‌تواند دادخواست خود را به دادگاه ارائه کرده تا بعد از انجام بررسی‌ها، درصورتی‌که صلاحیت مادر برای داراشدن حضانت بیشتر بود، این وظیفه را عهده‌دار شود.

مطلب پیشنهادی:  تعویض گذرنامه مخدوش

مادر همچنین می‌تواند مشکلات و عدم صلاحیت پدر برای نگهداری از فرزند را ثابت کرده و دلایل و مدارک را به دادگاه ارائه کند. اگر هر کدام از شرایط موجود در ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی احراز شود، حضانت دیگر بر عهده پدر نخواهد بود و بر اساس اولویت به مادر سپرده می‌شود.

نفقه در حضانت فرزند توسط مادر

باتوجه‌به اینکه فرزند و همسر واجب‌النفقه هستند، می‌توان بیان کرد که این واجب‌النفقه بودن بعد از طلاق از زن ساقط می‌شود؛ اما دررابطه‌با فرزندان این‌گونه نیست و به شکل گذشته ادامه پیدا می‌کند.

بنابراین، زمانی که حضانت فرزند بر عهده پدر باشد باید به وی نفقه پرداخت کند و نیازهای متعارف و دیگر موارد مربوط به مواد قانونی را برای وی فراهم کند. این وضعیت دررابطه‌با زمانی که فرزند با مادر خود زندگی می‌کند و حضانت او بر عهده مادر بوده نیز به همین صورت است.

بنابراین، در این راستا باید بگوییم که حضانت فرزند و اینکه چه کسی عهده‌دار حضانت و نگهداری از فرزند باشد مهم نیست و درهرصورت خرج زندگی فرزند با پدر خود بوده و باید به‌صورت ماهیانه مبلغی را به او بپردازد.

نفقه در حضانت فرزند توسط مادر

حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر

در ماده ۱۱۷۰ قانون مدنی دررابطه‌با حضانت فرزند بعد از ازدواج مجدد مادر آمده است.

اگر مادر موفق شود که بعد از طلاق و جدایی از همسر خود حضانت فرزند را بر عهده بگیرد، این حق برای وی مطلق نبوده و شروطی در این باره وجود دارد و باتوجه‌به این ماده، جنون و ازدواج مجدد از شروط آن است.

باتوجه‌به این مسئله، اگر مادر مجدداً ازدواج کند حق حضانت به پدر تعلق‌گرفته و دیگر بر عهده مادر نیست اما می‌تواند با حکم دادگاه یا توافق طرفین، فرزند خود را ملاقات نماید.

تعداد کلمات مطلب: 645

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قانون جدید طلاق از طرف زن چه می‌گوید؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که قانون جدید طلاق از طرف زن چه می…