مومیایی چینچورو 1000 سال قدیمی‌تر از مومیایی‌های مصر!

5
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تصور خیلی‌ها این است که خواستگاه مومیایی کردن اجساد مصر است؛ اما به تازگی کشف‌هایی صورت گرفته که مشخص می‌کند در سایر نقاط دنیا مومیایی‌هایی قدیمی‌تر از مومیایی‌های مصری وجود دارد.
قدیمی ترین مومیایی جهان

همیشه تصور این بود که مومیایی کردن از مصر شروع شده پس قدیمی ترین مومیایی جهان نیز باید متعلق به مصر باشد؛ اما حقیقت چیز دیگری است. دلتامگ این بار پرده از راز یک مومیایی قدیمی برداشته است، با ما همراه شوید.

مصر رکورددار مومیایی‌های جهان!

درست است که مصر در زمینه اجساد مومیایی شده رکورددار است و معروف‌ترین مومیایی‌های جهان متعلق به مصر هستند. حتما در ذهنتان اجساد فراعنه‌ای را متصور شده‌اید که در قبرهایی پر از اشیا و گنج‌های باارزش دفن شده‌اند. با تمام این‌ها باید بدانید که قدیمی‌ ترین مومیایی جهان متعلق به مصر نیست.

قدیمی ترین مومیایی جهان متعلق به کدام کشور است؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید رسم مومیایی کردن تنها مختص مصری‌‌ها نبوده و در کشورهای دیگری از جمله کشورهای آمریکای لاتین به‌خصوص شیلی نیز این رسم وجود داشته است. جالب است بدانید که در شیلی قومی به نام چینچورو وجود دارد که اجساد خود را مومیایی می‌کردند؛ اما برخلاف مصری‌ها که مومیایی کردن را تنها برای بزرگان و فراعنه انجام می‌دادند، مردم قبیله چینچورو این کار را برای تمامی مردگان خود انجام می‌دادند. جالب است بدانید که قدمت اولین مومیایی این قبیله به هفت هزار سال پیش برمی‌گردد. این در حالی است که قدمت اولین مومیایی مصنوعی در مصر به حدود شش هزار سال پیش برمی‌گردد.

قدیمی ترین مومیایی جهان متعلق به کدام کشور است؟

مردم چینچورو و قدیمی ترین مومیایی جهان

جالب است بدانید که قبیله چینچورو مردمانی مهاجر بودند که حدود پنج هزار و پانصد سال پیش از میلاد به شمال شیلی و جنوب پرو مهاجرت کرده و آنجا ساکن شدند. آن‌ها پس از ورودشان به این مناطق روش جدیدی را برای تدفین مردگان خود آغاز کردند که شن‌های صحرا نقش مهمی در آن داشت! گورستان‌های باستانی مردم چینچورو ارزش بسیار زیادی برای محققان دارد تا جایی که در فهرست میراث جهانی نیز به ثبت رسیده‌اند. نکته جالب اینجاست که روش مومیایی کردن این مردم با مصری‌ها تفاوت‌های زیادی دارد.

مطلب پیشنهادی:  تعمیر لامپ ال ای دی در خانه با باطری+ ویدئو

مردم چینچورو چگونه مردگان خود را مومیایی می‌کردند؟

تحقیقات روی قدیمی ترین مومیایی جهان نشان می‌دهد که مردم چینچورو در ابتدا پوست بدن مرده را جدا می‌کردند، سپس دست و پای او را قطع می‌کردند! سپس منتظر می‌شدند تا حفره‌های بدن کاملا خشک شوند تا دوباره پوست را به بدن جسد بدوزند! اجساد گاهی در موادی مانند نی، پوست شیر دریایی و پشم آلپاکا پیچانده می‌شدند. بعد از همه این‌ها با خاک رس صورت مرده را می‌پوشاندند و در نهایت یک ماسک که در آن سوراخ‌هایی برای دهان و چشم‌ها تعبیه شده بود، روی صورت جسد قرار می‌دادند! آخرین مرحله قرار دادن یک کلاه‌گیس از موی انسان روی سر جسد بود و در نهایت او را میان شن‌های صحرا دفن می‌کردند تا شن‌ها از جسد محافظت کنند.

مردم چینچورو چگونه مردگان خود را مومیایی می‌کردند؟

قدیمی ترین مومیایی جهان کی کشف شد؟

در سال 1917 ماکس اوله که یک باستان‌شناس آلمانی بود تعدادی جسد را در ساحل شیلی کشف کرد. با این حال او نمی‌توانست سن اجساد را تخمین بزند. به‌مرور زمان و با پیشرفته‌تر شدن وسایل باستان‌شناسی سن این اجساد نیز کشف شد تا اینکه قدیمی ترین مومیایی جهان در شیلی شناخته شد و به ثبت رسید.

تعداد کلمات مطلب: 501

اپلیکیشن مجله دلتا

5 دیدگاه

  1. ناشناس

    11 اسفند 1402 در 5:30 ب.ظ

    عالی

    پاسخ

  2. ناشناس

    11 اسفند 1402 در 9:35 ب.ظ

    خیلی مفید

    پاسخ

  3. ناشناس

    14 اسفند 1402 در 1:25 ق.ظ

    ای انسان چه بلاهایی بعد از مردنت به سرت می اوردند

    پاسخ

  4. سارا

    14 اسفند 1402 در 11:24 ق.ظ

    عالی. من مستندهایی از پرو و شیلی دیدم که خیلی جالب بودند و تمدن‌های خیلی قدیمی و عجیب داشتند. تمدن‌های قاره آمریکا برای من خیلی جذاب و هیجان انگیزه

    پاسخ

  5. ناشناس

    15 اسفند 1402 در 10:53 ب.ظ

    عکس

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

مصرف روزانه سماق، معجزه می‌کند!

خواص و فواید سماق را می‌دانید؟ سماق یکی از ادویه‌های کاربردی در آشپزخانه ما ایرانی‌ها است …