شرایط شکایت از فروش خودروی خراب از فروشنده

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
معامله خرید و فروش ماشین یکی از رایج‌ترین معاملاتی است که از زمانی‌های قدیم در بین افراد وجود داشته است و دارای شرایط خاصی است که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند.
شکایت از فروش خودروی خراب

شکایت از فروش خودروی خراب از جمله مواردی است که پیرامون آن سؤالات بسیار زیادی می‌پرسند؛ زیرا یک مشکل جدی و ناراحت‌کننده است. بسیاری از افراد با آگاهی از خرابی خودرو، اقدام به فروش آن می‌کنند بدون آنکه به خریدار از این موضوع چیزی بگوید. همراه دلتامگ باشید.

شرایط شکایت از فروش خودروی خراب

  • یکی از شرایطی که می‌توان شکایت کرد زمانی است که مشتری و فروشنده نتوانند اقدام به فسخ معامله خودرو به علت وجود عیب در آن کنند.
  • دومین مورد زمانی است که مبیع، یعنی خودروی فروخته شده، معیوب باشد. (طبق ماده 422 قانون مدنی)
  • عیب خودرو، مخفی  بوده و در حین عقد، این عیب موجود بوده باشد. (طبق ماده 423 قانون مدنی)
  • مشتری در زمان خرید، عالم به عیب ماشین، نبوده باشد. (طبق ماده 424 قانون مدنی)

نحوه و مراحل شکایت از فروش خودروی خراب

در ادامه می‌خواهیم نحوه و مراحل شکایت از فروش خودروی خراب جهت صدور حکم قانونی در این باره، مورد بررسی قرار دهیم. نحوه و مراحل شکایت از فروش خودروی معیوب و شکایت از فروشنده خودرو معیوب، به شرح زیر است:

  • در مرحله اول، فرد باید اقدام به تنظیم متن شکایت از فروشنده خودرو خراب و معیوب کرده که در این راستا، می‌تواند از وکیل یا نمونه متن‌های موجود در اینترنت نیز کمک گرفته و در نهایت، متن تنظیمی را به‌صورت فایل ورد، بر روی یک حافظه، مثل سی دی، رم، تلفن همراه و… ذخیره کند.
  • سپس فرد متقاضی شکایت از فروشنده خودرو معیوب، باید با دردست‌داشتن مدارک لازم و دادخواست تنظیمی، به نزدیک‌ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایی، مراجعه کرده و با تحویل مدارک و پرداخت هزینه‌های لازم نظیر هزینه دادرسی و تعرفه خدمات دفاتر الکترونیک قضایی، شکایت خود را ثبت و سپس به مرجع صالح ارسال کند.
  • نکته مهم و قابل‌توجه آن است درصورتی‌که فرد از حساب کاربری ثنا ندارد، باید از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا سایت adliran.ir بخش احراز هویت برخط، این حساب را تشکیل دهد تا از وقت رسیدگی و آرای صادره در خصوص پرونده شکایت از فروش خودرو معیوب، اطلاع پیدا کند.
مطلب پیشنهادی:  گرفتن سیمکارت به نام دیگری چه عواقبی دارد؟

نحوه و مراحل شکایت از فروش خودروی خراب

خوانندگان محترم، باید توجه داشته باشند که اگر اقدام به خرید خودرو صفر از کمپانی‌های بزرگ ایرانی کرده‌اند، این امکان برای آن‌ها فراهم است که به سامانه ثبت شکایت کمپانی مدنظر خود، مراجعه کرده و ثبت شکایت خود را انجام دهد.

البته در صورت عدم توجه به شکایت ثبت شده در سامانه مربوط به کمپانی، این حق برای خریدار وجود دارد که از طریق مراحل مذکور در پاراگراف‌های قبل، اقدام به ثبت شکایت قضایی کنند.

مجازات قانونی فروش خودرو معیوب

طبق ماده 434 قانون مدنی، اگر برای دادگاه محرز و معلوم شود که خودروی معیوب اصلا مالیت و قیمت نداشته، حکم به بطلان قرارداد خودرو معیوب و بازگرداندن ثمن (پول) معامله به خریدار خواهد داد و در غیر این صورت حسب مورد حکم به فسخ معامله یا پرداخت ارش می‌نماید.

مجازات قانونی فروش خودرو معیوب

طبق ماده 429 قانون مدنی، اگر خودرو نزد مشتری تلف شده باشد یا مشتری خودرو را به دیگری منتقل کرده باشد، دادگاه حکم به فسخ معامله نخواهد داد و صرفا اقدام به صدور حکم قانونی در خصوص پرداخت ارش می‌کند، این مورد در مواقعی که “تغییری در مبیع پیدا شود، اعم از اینکه تغییر، به فعل مشتری باشد یا نه” نیز صادق خواهد بود.

تعداد کلمات مطلب: 532

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قانون جدید طلاق از طرف زن چه می‌گوید؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که قانون جدید طلاق از طرف زن چه می…